Bukefalos 28 år!

P

popp

Nu är jag förvirrad, är det någon som har koll?

Enligt TR ska vagnen ha reflexer enligt trafikförordningen.

Men det är transportstyrelsen som hanterar regler för fordon:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/Regler-for-vag/

Enligt dessa ska hästfordon ha röda reflexer bak och orange åt sidorna. De flesta tävlingsekipage verkar dock ha vita framåt också. Vad gäller? :confused:
 
Sv: Reflexer

Det här hittar jag hos transportstyrelsen:

Hästfordon som under mörker förs på väg som inte är enskild, eller på enskild väg som i större utsträckning används av allmänheten för trafik, ska vara utrustat med 1. lykta, som kan visa vitt ljus framåt, fäst på dragaren eller på vänstra sidan av fordonet eller av dess last (framlykta), 2. lykta, som kan visa rött ljus bakåt, fäst på vänstra sidan av fordonet eller av dess last (baklykta), 3. reflexanordning på sidan, som vid belysning återkastar orangegult ljus åt sidan, fäst på fordonet eller på dess last, och 4. reflexanordningar baktill, som vid belysning återkastar rött ljus bakåt, fästa på fordonet eller på dess last.

Jag tolkar det som att om man tex kör en maratontävling under mörker på en väg som inte är enskild så ska du ha lyktor och reflexer enl ovan. Annars så finns det inga krav på reflexer.

Vet inte om jag tolkar det rätt men reflexer har ju inte någon funktion att fylla om du kör idagsljus. Ska man ut i trafiken i dagsljus så är det ju bättre att ha gula västar på sig för att synas bättre. Och sen tror jag att man ska ha en sån där LGF skylt. (Röd trekant)
 
Sv: Reflexer

I alla klasser skall vagnar vara försedda med reflexer enligt trafikförordningen
står det i TRV mom 507 och det tolkar jag som att den ska ha reflexerna på vagnen oavsett var man kör och hur ljust det är.

Men jag har alltid hört att man även ska ha vita framåt på tävling och i funktionskontrollen så tror jag nog att de har tittat efter såna också? Så det är ju lite konstigt, de skulle man alltså inte behöva ha? Men å andra sidan så är de ju inte ivägen...
 
Sv: Reflexer

Det är ju en hel del tävlingar som har sina sträckor på allmänna vägar men det finns ju inte en kotte som har reflexer på sina dressyrvagnar iallafall. Möjligtvis lyktor fast de är väl aldrig tända eller ens har ljus alltid. Och på maratonvagnarna är de oftast bortkörda i något hinder nånstans ;)
Jag tror egentligen att det står så i TR för att man inte ska vara lagbrytare. Förr stod det ju att de skulle ha viss storlek och så men nu hänvisar de bara till trafikförordningen.
 
Sv: Reflexer

Inte? På de (ganska få, lätt klass) tävlingar som jag har varit på har de letat efter reflexerna i funktionskontrollen innan dressyren.
 
Sv: Reflexer

Jag undrar om du inte råkat på någon funktionär som var med på "gamla goda" tiden när det stod i TR att man skulle ha röda reflexer bak. :) Förra årets formulering i TR var ju klart och tydligt att man skulle ha reflexer fast dock inte hur många och vilken färg: "I alla klasset skall vagnar vara försedda med reflexer"

Jag tolkar det som står i trafik förordningen att du måste ha alla fyra punkterna uppfyllda om du ska köra i mörker och på allmän väg och att det inte räcker med röda reflexer bakåt.

Men det är ju spännande att det kan finnas så många tolkningar av regler och ett stycke text. :)

För skojs skull så gick jag ut och kollade på vår vagn och hoppsan det var inga röda reflexer bakåt och den vagnen har varit med i upp till svår klass.

Men för att undvika ev. synpunkter i någon funktionskontroll så kan man ju gott sätta på reflexer och om inget annat så kör man ju en hel del hemma ute längs vägar så då kan de ju komma till användning. :)
 
Sv: Reflexer

Men det är ju spännande att det kan finnas så många tolkningar av regler och ett stycke text. :)
Ja, och av något som ska vara ett reglemente :D

Men som sagt, det är ju inte ivägen med reflexer... Och ofta använder man ju vagnen hemma på vägarna också.

Men det där med lyktor som man måste ha i svårare klasser... När jag är ute och kör i mörkret så har ju jag fina, batteridrivna lampor som lyser ordentligt och blinkar och har sig :D Men det man ska ha på dressyrbanan är väl förstås såna där gammaldags tjusiga grejer? Jag har en "modern", enkel rockard så det skulle nog passa bättre stilmässigt att ha en vanlig strålkastare på den än en sån gammal vagnslykta. Men jag antar att det ändå är såna som ska dit? Brukar det finnas rött sken bakåt på dem, tycker att det ser ut att bara vara ljus framåt?
 
Sv: Reflexer

För skojs skull så gick jag ut och kollade på vår vagn och hoppsan det var inga röda reflexer bakåt och den vagnen har varit med i upp till svår klass.

Enligt det allra nyaste TRV så ser det ut som att man får straffpoäng i dressyren om man inte har reflexer...?

Mom 523
6.5 Vagn utan lampor (”H” i svår klass), baklampa, reflexer 5 straffp
 
Sv: Reflexer

Jo fin lyktorna har ofta rött glas bakåt och vitt framåt och det är obligatoriskt med lyktor i svår klass. Jag har även sett att det finns ekipage (i svår klass) som utöver lyktorna vid sidan har en lykta som sitter mitt under vagnen bak som antagligen endast har rött ljus bakåt.

Enl TR så bygger ju körning på gamla traditioner och det är ju det gamla som de vill bevara. Med vår erfarenhet av spannkontroll och dressyrtävling så tycker jag att domarna verkar bedömma enhetligt som "Enhetligt med den gamla tiden". Därför har vi haft finkläder på oss även att vi kört med maratonvagn i dressyr tex och det har gett resultat. Så om du har en modern rockard så tänk ändå på att klä upp dig enl gammal tradition, le mot domaren varje gång du kör mot domaren och putsa upp vagnen och häst osv för det ger resultat utöver det betyg som du får på presentationen.
 

Liknande trådar

Körning Dags att börja fixa kärran för hösten. Jag har koll på reglerna om Vita/gula reflexer framåt Röda reflexer bakåt Orange reflexer åt...
Svar
7
· Visningar
2 032
Senast: Manji
·
Körning Vår första tävling närmar sig, tro det eller ej O_o Eller ja, vi får se om vi känner oss redo att åka, vi är anmälda i alla fall till...
Svar
6
· Visningar
1 635
Senast: Seabaz
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 197
Senast: Liten
·
Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 178
Senast: aprilia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp