Rega 2 åring

Aliil

Trådstartare
Jag har en undran. E så att jag nu ska köpa en 2 åring som inte e regestrarad stamtavla på. Anledningen e att hennes mamma kommer från eng och ägaren till denne e inte intresserad att rega henne i sv. Så nu undrar jag om jag på något sätt kan rega 2 åringen utan att rega mamman? Nu varande ägaren (ej mammans) sa att man var tvungen att rega mamman först. E det sant?

Tacksam för svar!

Sv: Rega 2 åring

Är mamman registrerad i England? I så fall behöver du ett DNA-prov som bevisar att föräldrarna till 2-åringen är de föräldrarna som sägs.

Det hela låter dock mycket mysko för att jag skulle vara intresserad av 2-åringen. Det finns många fina 2-åringar till salu som har stammen reggad och alla papper i ordning.

Men kan jag rega 2 åringen trots att mamman e i sv men ägaren inte vill rega henne? Galoppförbundet vet om det, då ägaren har varit på väg att rega mamman men skickade inte in allt. Och nu varande ägare till 2 årignen ville rega henne förra året men fick tillsvars att mamman oxå var tvungen att regas.

För mig kan det kvitta om hon e regad eller inte. Men det hade varit roligt att ha henne regad om det går.

Jag vet inget om registreringsregler inom galoppen, men hade det varit en travhäst hade det inte gått att regga den.

Om mamman inte är reggad så kan du inte regga avkomman. Jag rekommenderar verkligen inte att köpa en sådan häst då det verkar mycket oseriöst och skumt att inte vilja regga mamman. Frågan är varför de inte vill regga henne?

Kan det vara så att stoets importavgifter ej är betalda? Då blir det ju dyrt att regga i efterhand. Kanske är inte heller hingstavgiften betald. Språngrullarna, finns stoet med på dem? Finns språngsedel?

Dessutom finns det regler hos Svensk Galopp, att häst mer än , tror jag..., 1 år endast i undantagsfall kan registreras.

Håller med övriga svar. Leta upp en annan häst ;)

Sedan är det en sak till. Vad gäller DNA. Även om DNA-test visar att rätt föräldrar angivits. är avkomman ej registreringsbar med dessa uppgifter, om allt hos sto plus hingst inte är grönt. Detta för att förhindra att ex avkommor där hingsten ej fått betalt skall kunna reggas.

Senast ändrad:

Anledningen var att hon tyckte att det var för dyrt. Sto ägaren ville rega 2 åringen i england då det skulle bli biligare. Dock vill inte hon (som jag köper hästen av) detta. Då hästen skulle så på någon annan.

cutty: Pappan e godkänd i sv. Då den nyvarande ägeren fick reda på att hon enbart kunde få han att stå som pappa. Och då som okänd mamma. Det var därför jag undrade om det finns någon möjlighet att få in mamman oxå. Och angående att hingstägaren inte skulle få betalt, så äger uppfödaren hingsten själv.

Till er alla: Jag bryr mig inte och stamtavlan. Men då man vet vems föräldrar det e kan jag tycka att det e roligt att det står. Det e en mycket härligt indivit och rent ut sagt min Drömhäst. När jag kolla på henne så var det MIN häst. Då en till skulle kolla på hästen innan ägaren bestämde sig (mycket mån om hemmet) så hoppade jag till varje gång telefonen ringde. Och jag kan inte beskriva hur glad jag blev när jag fick reda på att jag fick köpa henne!

Men var ska du registrera hästen då? För pass måste den ju enligt lag ha, så någon form av registrering är ju nödvändigt, och det lär inte vara gratis även om det blir SH.

Den har pass hos asvh. Men jag vill få den regad inom svenskgalopp.
Jag vet att det inte blir gratis. Vet tom summan. Hade det varit gratis att göra det hade det inte varit någon problem att rega mamman oxå.

Nej det e inte viktigt. Utan att det hade varit "roligt". Så jag tänkte höra här om någon viste om det gick.

Hade varit väldigt intressant att få veta tanken bakom varför man importerar ett sto från England och sedan avstår registrering. Motiveringen att det skulle bli för dyrt låter märklig i mina öron. Det är inte helt gratis att betäcka heller och ändå har man valt att göra det, dessutom med fullblodshingst. Vad är vitsen?

Har jag förstått det rätt att det står u. Okänd i passet? Är även uppfödaren listad som okänd? Då går man ju miste om eventuella uppfödarpremier också. Det blir även svårare att sälja med okänd härstamning.

:confused:

Kan det vara så att stoets importavgifter ej är betalda? Då blir det ju dyrt att regga i efterhand. Kanske är inte heller hingstavgiften betald. Språngrullarna, finns stoet med på dem? Finns språngsedel?

Dessutom finns det regler hos Svensk Galopp, att häst mer än , tror jag..., 1 år endast i undantagsfall kan registreras.

Håller med övriga svar. Leta upp en annan häst ;)

Sedan är det en sak till. Vad gäller DNA. Även om DNA-test visar att rätt föräldrar angivits. är avkomman ej registreringsbar med dessa uppgifter, om allt hos sto plus hingst inte är grönt. Detta för att förhindra att ex avkommor där hingsten ej fått betalt skall kunna reggas.

Kostade knappt något att regga ett äldre sto hos Svensk galopp. Ingen importavg heller, var har du fått det ifrån?

Och visst kan du regga en äldre än 1år, inga problem alls. Den jag reggade var 9år!

Hade varit väldigt intressant att få veta tanken bakom varför man importerar ett sto från England och sedan avstår registrering. Motiveringen att det skulle bli för dyrt låter märklig i mina öron. Det är inte helt gratis att betäcka heller och ändå har man valt att göra det, dessutom med fullblodshingst. Vad är vitsen?
Men stoet är väl reggat i ASVH?

Jag hade kunnat göra en sådan grej om jag skulle ha hästarna till ridsport och inte galopp. Om avkomman aldrig ska gå löp och stoet ska användas i sporthästaveln finns väl ingen anledning att dubbelregga? Hästarna är ju reggade i ASVH.

Ah, jag fattade som att mamman inte var reggad i ASVH heller. Eller listad som okänd.

Tänkte fel igen: tog bara för givet att alla importer skulle in i galoppkarriären eller producera nya galopphästar. Men visst har du rätt. Man kan ju faktiskt importera för sporthästavel också. Får skylla på värmen :angel:

Senast ändrad:

Vi köpte åring på danska auktionen och det kostade ca 1500kr att få honom reggad i SG. Dessutom står det faktiskt i galoppförbundets regelverk att äldre hästar bara undantagsvis reggas (men det gäller helt oregistrerade hästar, inte hästar reggade i utländska galoppförbund)

Mamman e bara reggad i england, inte sverige. 2åringen har asvh pass med okänd härstamning för tillfället.

Mamman e bara reggad i england, inte sverige. 2åringen har asvh pass med okänd härstamning för tillfället.
Det är någonting som är lurt. Någonting står inte rätt till helt enkelt. Genom att spendera några hundralappar på att regga stoet får man ju mer för avkomman. Det är oerhört dumsnålt att inte regga ett sto i Sverige om stoet får avkommor i Sverige.....om man inte försöker undvika att betala någonting annat, eller rent av väcka uppmärksamhet till sig. Kanske stoet är stulet från England?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 691
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 636
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 994
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna