Bukefalos 28 år!

Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

I mina pass står det inte vem som är ägare endast uppfödare.

Vad har du för pass då ????

I ASVH passen finns en hel sida för ägare där man klistrar in (stämplade) etiketter vid ägarbyte, en del ponny likaså

I SH passen finns istället ett löst papper "ägarbevis" som skall medfölja passet (i pärmens plastficka) så var det även på vår NF-ponny
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Tyska pass, fullblodspass och ett Estniskt :D
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Nej, det står inte i min hästs pass. Hon är registrerad i utländskt avelsförbund, och det är ett godkänt pass i Sverige.

Och förra hästen jag hade där skrev säljaren i att jag var ny ägare, inte ASVH. Vilket ju är synonymt med att man kan skriva vad som helst på raden för ägare och "komma undan" med det.
Jag minns inte om/när jag gjorde ägarbyte på den hästen till ASVH, köpte honom -94. Men de ridklubbar som drog ut startlistor (även på kvalitets) på hans reg nr, där stod jag som ägare.

Så jag tror inte passen är "tillförlitliga" om ägarförhållanden till en häst ska fastställas på en landsväg av en polis som inte kan häst. Likaså så kan man ju nyss ha köpt hästen så ägarbytet inte hunnit registrerats. Och köper jag då som privatperson en häst av en näringsidkare så står ju denne som ägare i passet när jag hämtar hästen, men jag som privatperson behöver ju inte kursen.

Tror att myndigheterna tagit krokben för sig själva här! :devil:
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Då måste du återkomma och berätta om kursen! Och hur den nya lagen ska tolkas på rätt sätt!

Jag tycker iofs att idén att de som kör levande djur ska ha bevisade vissa kunskaper är mkt bra, men denna lag är ju helt fel utformad och fullkomligt vrickad!
Ska en lag som den här slå så hårt mot den enskilda människan, då ska man ju för det första ha en rimlig chans både ekonomiskt, tidsmässigt och logiskt att följa lagen i fråga!
Varför inte i stället "tvinga" körskolor att ta upp transport av häst i sin utbildning? När man nu ändå får dra levande häst på B-körkort.
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Nej, det står inte i min hästs pass. Hon är registrerad i utländskt avelsförbund, och det är ett godkänt pass i Sverige.

Och förra hästen jag hade där skrev säljaren i att jag var ny ägare, inte ASVH. Vilket ju är synonymt med att man kan skriva vad som helst på raden för ägare och "komma undan" med det.
Jag minns inte om/när jag gjorde ägarbyte på den hästen till ASVH, köpte honom -94. Men de ridklubbar som drog ut startlistor (även på kvalitets) på hans reg nr, där stod jag som ägare.

Så jag tror inte passen är "tillförlitliga" om ägarförhållanden till en häst ska fastställas på en landsväg av en polis som inte kan häst. Likaså så kan man ju nyss ha köpt hästen så ägarbytet inte hunnit registrerats. Och köper jag då som privatperson en häst av en näringsidkare så står ju denne som ägare i passet när jag hämtar hästen, men jag som privatperson behöver ju inte kursen.

Tror att myndigheterna tagit krokben för sig själva här! :devil:


Det är just det som är grejen. Passet är INTE en ägarhandling. Vilket många tror. Juridiskt så är endast köpekontrakten med kvitto det enda som visar att det är du som är ägare till din häst.

Hästpass räknas inte som ägarhandling i tingsrätten tex
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Låter ju super om man kan komma undan den vägen :banana::banana::banana:

MEN måste man inte byta in till svenskt pass om man skall tävla, eller gäller det bara ponny? Och -94 som nån skrev fanns det väl inga EU-pass så den handlingen som "Kopparberg" skriver måste väl vara ogiltig. (ASVH:s registreringsböcker kom väl -92 nån gång men de måste bytas in mot pass)
Har fö just köpt en Lettisk häst till ridskolan och även i det passet står ägare samt ett uppslag där ägarbyten (med stämplar) förs in
Har tittat igenom alla ridskolehästarnas pass och i samtliga står ägare och byten antingen på separat "ägarbevis" eller med stämpel i passet
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Pass utfärdade i ett annat EU land skall gälla även i Sverige. Allt annat ses som ett handelshinder och ett hinder för den inre marknaden. Så även om vissa rasföreningar gärna vill kräva svenskt pass så får de egentligen inte göra det.
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Tja, jag äger ett englskt fullblod. I mitt pass står inga ägaruppgifter. Man kan där emot hitta dem på Svensk galoppsports hemsida. Så det är nog ganska så rasberoende vad som står och inte står.

Till Kopparberg: Jag lovar att återkomma efter måndag då kursen är.
 
Senast ändrad:
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Just ja, det har du ju helt rätt i! Att ett hästpass inte gäller som juridiskt kvitto på ägarksap alltså. Det är ju pga det som jurister insatta i hästfrågor ju rekommenderar de juridiskt godkända köpekontrakten som enda beviset på vem som äger hästen.

Och som ngn redan påpekat, en häst kan ju vara utlånad på foder, jag har tex min gammelpålle utlånad, så givetvis finns ju då passet hos fodervärden och inte hos mig. Speciellt nu som gammelman varit på klinik och behandlats med medicin som ger livslång karens.

Skulle vilja vara en liten fluga på väggen och lyssna på idioterna som bestämt denna lag när de sitter där i möte och det går upp för dem att lagen i sitt nuvarande skick är ogenomförbar! :devil:
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Mitt pass ser ut precis som det svenska, enda skillnaden är att det står på tyska i det.
Och min häst har licens, löst av förra ägaren, så då är det ju inte ett olagligt pass enligt förbundet, då hade de ju nekat licens.
Fö så har förra ägaren massor med utländska hästar i samma "situation", knappast att hon kunnat lösa svensk licens för allihopa om det varit "olagligt" i förbundets ögon.

Min tränare har också importhästar som hon tävlat på utan svenskt pass. Och det enda hade hon för sig var att om det är ett sto och man betäcker, då måste hästen få de svenska gröna passen för att avkomman ska få sk gröna papper.

Men å andra sidan så kan säkert svensk myndighet rätt var det är komma på att det inte är tillåtet, det är ju inte första gången i så fall de gör en sådan habrovink... :smirk:
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Åh f-n!
Vet du möjligtvis vad som händer om man avlar på en utländsk häst med sådant pass? Är det lagligt av avelsförbunden att neka avkomman sk gröna papper som ger tillåtelse för årgångstester och sådant?
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Förbundet bryr sig inte i om du har pass eller ej.... mer än när en ponny skall mätas och chippas.
Däremot finns det ju en löjlig EU-lag på att alla hästar måste ha pass, du får t.ex inte sälja, avliva eller behandla häst utan pass
Spännande om det inte är så att de utlänska passen måste bytas ut.....
Sitter just nu i timslång telefonkö till Svensk Ridponny, kanske skall be dom att bara skicka tillbaka vår ponnys tyska pass och strunta i allt krångel därifrån (de har legat på passet i över ett år):angel:
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Låter ju super om man kan komma undan den vägen :banana::banana::banana:

MEN måste man inte byta in till svenskt pass om man skall tävla, eller gäller det bara ponny? Och -94 som nån skrev fanns det väl inga EU-pass så den handlingen som "Kopparberg" skriver måste väl vara ogiltig. (ASVH:s registreringsböcker kom väl -92 nån gång men de måste bytas in mot pass)
Har fö just köpt en Lettisk häst till ridskolan och även i det passet står ägare samt ett uppslag där ägarbyten (med stämplar) förs in
Har tittat igenom alla ridskolehästarnas pass och i samtliga står ägare och byten antingen på separat "ägarbevis" eller med stämpel i passet

2004 kom det en dom i EU där en Svensk ägare till en utländsk häst bestred att dennes Tyska häst med fullstam var tvungen att reggas i ASVH för att kunna lösa licens för tävling.

Han vann denna dom och efter det så behöver man INTE skaffa Svenska handlingar på hästar med godkända EU pass.

I mina utländska pass och fullblodens pass finns inte ägar uppgifter bara uppfödare och de andra veterinär medicinska sidorna.
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Åh f-n!
Vet du möjligtvis vad som händer om man avlar på en utländsk häst med sådant pass? Är det lagligt av avelsförbunden att neka avkomman sk gröna papper som ger tillåtelse för årgångstester och sådant?

Nej det kan de inte. Du reggar avkomman med gröna papper om den är efter en godkänd hingst i Sverige. Dock måste ju rasen eller rättare sagt rasförbundet på mamman vara godkänd i tex ASVH om det är halvblod vi pratar om.

Dessa olika raser finns ju väl beskrivet på ASVH:

1. Av ASVH Service AB erkända stamböcker.
Varmblod

Belgien
BWP

Danmark
Dansk Varmblod

Frankrike
SF (Selle Francais)

Holland
KWPN (avd. RP)

Polen
Kwlkp

Sverige
ASVH

Tyskland
Baden-Württemberg
Bayern
Berlin-Brandenburg
Hannover
Holstein
Oldenburg
Rheinisches Pferdestammbuch
Rheinland-Pfalz-Saar
Sachsen-Thüringen
Trakehner/Ostpreussiskt varmblod
Westfalen

Fullblod
General Studbook
Fullblodsarab
WAHO
Angloarabiskt fullblod
CIAA

För samtliga stamböcker krävs att härstamningen uppfyller kraven för Grundstambok I.
Varmblodshästar intagna i andra stamböcker kan medges enskild prövning.
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Har precis pratat med en trevlig tjej på JBV och fått svar på de flesta av mina frågor.
Pass behöver ej medföras på resor inom Sverige
Passa er för att åka utomlands och tro att definitionen hobbyverksamhet gäller där... i vissa länder stenhård tolkning (tävlingshäst = ekonomisk verksamhet) och skyhöga böter OBS! vid vägkanten utan rättegång
Ridskoleryttare som lånar häst och tävlar småtävling klarar sig troligtvis utan registrering & bevis.
Man behöver ej ha medföljare med k-bevis om man själv kör och är reggad och klar, men annan person som har k-bevis får köra dina hästar på ditt tillstånd utan att du är med.
Ingen åldersgräns finns tydligen för att ta k-bevis.
Sen att tänka på om du tänker söka tillstånd.... om du reser till en tävling fredag em och hem söndag så räknas hela restiden, dvs både dit och hemresan så är det mer än 4 timmars restid måste hästarna ha minst 48 timmars vila emellan ifall du skall klara dig med godkännande av fordonet för max 8 timmars resa
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Har precis pratat med en trevlig tjej på JBV och fått svar på de flesta av mina frågor.
Pass behöver ej medföras på resor inom Sverige
Passa er för att åka utomlands och tro att definitionen hobbyverksamhet gäller där... i vissa länder stenhård tolkning (tävlingshäst = ekonomisk verksamhet) och skyhöga böter OBS! vid vägkanten utan rättegång
Ridskoleryttare som lånar häst och tävlar småtävling klarar sig troligtvis utan registrering & bevis.
Man behöver ej ha medföljare med k-bevis om man själv kör och är reggad och klar, men annan person som har k-bevis får köra dina hästar på ditt tillstånd utan att du är med.
Ingen åldersgräns finns tydligen för att ta k-bevis.
Sen att tänka på om du tänker söka tillstånd.... om du reser till en tävling fredag em och hem söndag så räknas hela restiden, dvs både dit och hemresan så är det mer än 4 timmars restid måste hästarna ha minst 48 timmars vila emellan ifall du skall klara dig med godkännande av fordonet för max 8 timmars resa

Och så blir det ytterligare några småföretagare som kommer att försvinna, det finns en gräns för hur mycket man ska tåla.

Lägger ner mitt företag till årsskiftet och ska bara jobba som anställd, det går inte att beskriva hur skönt det ska bli, efter all förföljese av olika myndigheter.

Lycka till alla ni unga hoppfulla, som är fulla av energi o framtidstro. Ta inte ut er för mycket, eller håll inte på för länge.

Sluta innan ni känner er som en urvriden trasa i både kropp o själ.
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Glömde tillägga det som jag trodde att jag hade koll på tidigare
I Sverige görs tolkningen att det bara är ekonomisk verksamhet om man har hästen i firman, man kan alltså tävla på mycket och på hög nivå utan att det räknas som ekonomisk verksamhet (men denna tolkning gäller inte alltid utomlands)
Du kan ha firma med hästanknytning så länge du inte har hästarna skrivna på firman eller använder dom i din verksamhet (t.ex lånar ut hästen till nån elev när du har träning)
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Ni som är så jävla emot detta kan gå in här och kolla!

http://www.vegomums.com/hippozine/hippozine/specialen10.html

Tryck på länken - some lie dying och håll sen tyst :mad:

Slakttransporterna är avskyvärda, det är vi alla överens om. Men man måste vara bra korkad om man tycker att det är bra att lilla Lisas mamma eller pappa behöver kompetensbevis för att få skjutsa Ridskoleponnyn på lokaltävling på grannklubben.
Man kan tycka att ändamålet helgar medeln... javisst om det inte gått att stoppa på annat sätt, då vore jag med. Men så är ju inte fallet
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Det är ett visst antal kilometer man måste köra jag tror det var 50?

Denna EG förordningen gäller för företag som ska ha exportbidrag för att exportera till länder utanför EU. De får inte bidraget om de inte uppfyller kraven. Detta kommer inte ändra någonting för lilla lisa som ska köra till grannklubben.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) På söndagseftermiddagen lyfte de första svenska OS-hästarna från Amsterdam. http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=89713&x=1&a=1139859
Svar
2
· Visningar
831
Senast: CeciliaW
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Den 8-9 oktober tränar våra landslagsryttare för den tyska topptränaren "Kaiser" Johansmann på Flyinge...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Dressyrens förbundskapten Elisabet Lundholm var i Aachen när de svenska OS-hästarna i fälttävlan och dressyr gick in i karantän...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Ungdomsryttarnas hopp-EM går i Prag, Tjeckien 17-20 juli Uttagna att rida är...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp