Bukefalos 28 år!

Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Navigationssystem* (gäller för nya fordon fr o m 1 januari 2007 och för alla fordon fr o m 1 januari 2009)

Så om jag ska åka till ridhuset 4 km bort så måste jag ha gps så jag inte kör vilse på vägen?

Detta landet är sjukt. Snart finns det ju lagar på ALLT.
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Navigationssystem* (gäller för nya fordon fr o m 1 januari 2007 och för alla fordon fr o m 1 januari 2009)

Så om jag ska åka till ridhuset 4 km bort så måste jag ha gps så jag inte kör vilse på vägen?

Detta landet är sjukt. Snart finns det ju lagar på ALLT.

Vad jag förstår så rör detta inte privatpersoner, utan transportfirmor. Så jag tror att du kan fortsätta köra till ridhuset utan gps.
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Navigationssystem* (gäller för nya fordon fr o m 1 januari 2007 och för alla fordon fr o m 1 januari 2009)

Så om jag ska åka till ridhuset 4 km bort så måste jag ha gps så jag inte kör vilse på vägen?

Detta landet är sjukt. Snart finns det ju lagar på ALLT.

Från texten:
Förordningen gäller transportörer (som redan tidigare omfattades av lagstiftningen för djurtransporter), transportorganisationer, chaufförer och djurhållare (personalen vid uppsamlingsställen, marknader, slakterier, samt uppfödare) och utvidgar ansvarsområdena för djurens välbefinnande till att omfatta alla personer som deltar i transporten, skrev Djurskyddsmyndigheten i november 2006.


Nu är det dags för steg två vilket innebär att alla som i samband med en ekonomisk verksamhet transporterar levande ryggradsdjur, fr o m 5 januari 2008, måste kunna visa upp ett kompetensbevis på utbildning om djurs välbefinnande under transport.

Det är alltså inte bara hästar det gäller, det gäller ALLA levande ryggradsdjur.

Jag tycker det är jätte bra, det är ju som sagt för djurens bästa :bow:

En ny EG-förordning om djurtransporter börjar gälla den 5 januari 2007. Den nya förordningen gäller inom hela EU och även i vissa andra länder som t.ex. Norge. Varje medlemsland har även möjligheten att ha mer långtgående regler än vad förordningen säger för transporter inom det egna landet.

Jag tror alla plågsamma slakt-transporter med packade lastbilar som åker flera tusentals mil till andra länder faktiskt är grunden för det här beslutet, inte alla som åker och tränar i ridhuset 1-2 ggr i veckan.
 
Senast ändrad:
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Från texten:
Förordningen gäller transportörer (som redan tidigare omfattades av lagstiftningen för djurtransporter), transportorganisationer, chaufförer och djurhållare (personalen vid uppsamlingsställen, marknader, slakterier, samt uppfödare) och utvidgar ansvarsområdena för djurens välbefinnande till att omfatta alla personer som deltar i transporten, skrev Djurskyddsmyndigheten i november 2006.

Gäller detta oss som har 1-2 avelsston i företag också, som kanske kör till seminstationen 1 h bort några gånger/år, fölvisningar/premieringar etc ?
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

*kl*

Kursen kostar ju "bara" 2500kr :angel:

Och ALLA medföljande måste också gå kursen, dvs sambo, mamma, pappa och kompis etc


Ok att de som kör hästar i jobbet (transportfirmor) måste gå dessa kurser och ha intygen , men helt vanliga människor som kör fram och tillbaka till tävling/träning känns ju överdrivet :crazy:

Observera att detta inte bara gäller företagare utan alla som med ekonomisk vinning kör hästarna, tex tävling där det är prispengar
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

ja precis, och kanske inackoderingstall, som någon sa stuterier, mindre försäljningsstall... Väldigt många..
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

men fy farao, nu har det f*nimej gått för långt! Vore det inte mycket bättre att denna kursen ingick när man tar körkort eller kanske bättre e- eller lastbilskörkort?
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Det har inte gått för långt! det är underbart att det händer något!! snart kanske vi kan få en lag som säger att man inte får ha sex med djur också!? Det är ju på tiden!!!


Detta med att den inkluderar även uppfödare av mindre skalor och etc. Det tror jag handlar om att det är svårt att skriva en lag för precis det man vill. om ni förstår hur jag menar.

Hur skulle ni hellre se att lagen var skriven?? alltså då menar jag ordagrant, hur vill ni ha det?
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Jag anser att det är speditörer och chaufförer av transporter som tar betalt för att köra en häst en specifik sträcka som skall omfattas av denna lag.

Jag förstår inte varför alla skall omfattas av denna nya regel??

Så bara för att min sambo skulle följa med på en tävling en gång på ett år så är han tvungen att gå denna kurs på 2500kr!!!!

Liksom alla som kör till och från tävling etc ALLA medföljande i bilen.
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Jag anser att det är speditörer och chaufförer av transporter som tar betalt för att köra en häst en specifik sträcka som skall omfattas av denna lag.

Håller med.
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Jag anser att det är speditörer och chaufförer av transporter som tar betalt för att köra en häst en specifik sträcka som skall omfattas av denna lag

Mycket bra skrivet :bow:
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Jag förstår inte varför alla skall omfattas av denna nya regel??

Så bara för att min sambo skulle följa med på en tävling en gång på ett år så är han tvungen att gå denna kurs på 2500kr!!!!

Liksom alla som kör till och från tävling etc ALLA medföljande i bilen.

Chaufförer och skötare som transporterar hästar i ekonomisk verksamhet omfattas av den nya regeln. Är din sambo skötare och du har hästen i ekonomisk verksamhet t ex företag eller ridskola, ska han gå kursen, inte annars. Om övriga medföljande i bilen ej är skötare till hästarna i transporten behöver de ej gå kursen. Enligt Jordbruksverket är hobbyhästar skrivna på privatpersoner ej i ekonomisk verksamhet även om de vinner några hundra på en tävling. Hela förordningen finns här, sidan 6 artikel 6 punkt 5 och sidan 10 artikel 17 punkt 2 behandlar den nya lagen http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/sv/oj/2005/l_003/l_00320050105sv00010044.pdf
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Det är väl en tolkningsfråga:

Citat från ridsportsförbundet
För ryttare som tävlar internationellt är det viktigt att ha utbildningen klar före årsskiftet eftersom förordningen gäller i hela Europa.

Om jag är privat och tävlar internationellt så måste jag ha de ändå trots att man inte har företag.

Ser inte var gränsen går faktiskt, du kan ju bli skattepliktig på dina prispengar hur räknas man då?? Skötare vad är det?? mamma som håller i hästen under bangång eller när man gör i ordning den dvs sadlar etc??
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

kl
det blir ju bara ytterligare ett sätt att göra det krångligare och dyrare att ha häst...

Att jämföra detta med tidelag är väl att överdriva. Visst att det finns hästar som far illa under transportresor men jag tror knapast att vägvärket/ utbildarna ska kunna lära folk det.
Det handlar snarare om hästvett och tycker jag många har.

nej det känns bara som ytterligare en paragraf...
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Det här skiter jag i och väntar och ser om det blir några konsekvenser. Vill någon polis eller djurskyddsinspektör släpa mig till tinget så får de väl göra det.
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Skulle även vilja veta hur "dom" (vilka?) kommer att kolla om man är "privat" eller går i vinst/företagare (hur man nu ska uttrycka det, ni förstår nog vad jag menar). Kommer polisen stoppa en på vägen eller kommer det att kollas på tävlingar eller...? Hur vet de ATT man driver verksamhet med vinst, eller tvärt om? Tror det kommer vara mycket krångel kring detta och många som kommer känna att man fallit mellan två stolar och befinner sig i "gråzonen".
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Det här skiter jag i och väntar och ser om det blir några konsekvenser. Vill någon polis eller djurskyddsinspektör släpa mig till tinget så får de väl göra det.

:bow::bow:

Jag håller med :D
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Det är väl en tolkningsfråga:

Citat från ridsportsförbundet


Om jag är privat och tävlar internationellt så måste jag ha de ändå trots att man inte har företag.

Ser inte var gränsen går faktiskt, du kan ju bli skattepliktig på dina prispengar hur räknas man då?? Skötare vad är det?? mamma som håller i hästen under bangång eller när man gör i ordning den dvs sadlar etc??

Utomlands har man i en hel del länder en annan definition på vad ekonomisk verksamhet är, så ska man åka utomlands med hästen ska man ofta vara transportör oavsett om man i Sverige har ekonomisk verksamhet eller hobby med hästarna som man transporterar. Kommer man t ex fast i Danmark så vet jag de som fått böta 25000 DKK för att de ej varit registrerade som transportörer, där har de kontrollanter som enbart sysslar med detta och åker runt på tävlingsplatser och i trafiken och kollar.

I förordningen som jag länkade till står definition på skötare på s. 4 Artikel 2 c) "skötare: person som direkt ansvarar för djurens välbefinnande och som ledsagar djuren under befordran." Är man ändå osäker på vad som gäller så kan man kontakta Jordbruksverket angående sin specifika situation.

Som sagt detta är en EU förordning som ska implementeras i svensk lag oavsett vad man tycker om det. Den grundar sig på att förhindra illegala slakttransporter, men som alltid så är det de laglydiga som får betala ett pris för det.
 
Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Har försökt läsa igenom alla bestämmelserna och är nu, om möjligt, ännu mer förvirrad...:devil:
Kan nån som fattar bättre än mig svara på:
Måste man ha "godkänd medhjälpare" med när man kör en (eller två) häst (hästar) eller gäller detta bara när man har flera hästar på lastbil?
Är det bara ekonomisk verksamhet när man har ekonomisk vinning av hästarna eller räcker det att man har F-skatt sedel alt. är momspliktig (och är t.ex tränare)?
Är ridskolehästen alltid ekonomisk verksamhet, eller är det OK att (privata) ridskoleföräldrar kör den på småtävlingar på dess fritid (som lov och helger)
Hela förordningen verkar skriven med slakttransporter framför ögonen vilket gör den omöjlig att tolka för vanliga hästägare tycker jag :confused:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) På söndagseftermiddagen lyfte de första svenska OS-hästarna från Amsterdam. http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=89713&x=1&a=1139859
Svar
2
· Visningar
831
Senast: CeciliaW
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Den 8-9 oktober tränar våra landslagsryttare för den tyska topptränaren "Kaiser" Johansmann på Flyinge...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Dressyrens förbundskapten Elisabet Lundholm var i Aachen när de svenska OS-hästarna i fälttävlan och dressyr gick in i karantän...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Ungdomsryttarnas hopp-EM går i Prag, Tjeckien 17-20 juli Uttagna att rida är...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp