Regga om en islandshäst?

Ganti

Trådstartare
Jag har en islandshäst som på papprena har okänd stam.
Men jag har tillgång till både mamman och pappan och har funderat på att regga om honom.
Pappan eller mamman är inte visade.

Kan man regga i sif då? Eller måste hingsten vara visad och bedömd för att kunna regga där?
Han är nu 2,5 år.

Vad skulle hela kalaset kosta?

Sv: Regga om en islandshäst?

Om både mamman och pappan är reggade i SIF så kanske det är möjligt, det krävs i så fall DNA på samtliga inblandade parter. Dvs du måste ta ut något som tar DNA utifrån varje individ och skickar in, sedan skulle det i så fall tillkommer kostnader för reggning av din häst och eftersom hingsten inte finns i stambok så blir den kostnaden högre än för avkommor efter hingstar i stambok.

Det bästa är allt att du tar kontakt med SIF och får rätt besked, jag vet inte hur man ställer sig till det nu eftersom avkomman inte längre finns vid sidan om stoet.

Har just konstaterat att OM det är möjligt, så blir det jätte dyrt.

Se här.

http://www.icelandichorse.se/

Sedan klickar du på avel och sedan hästpass, scrollar ner på sidan till avgifter.
Där finns ett word dokument som du kan ta fram, det blir nog snudd på billigare att köpa en färdig reggad och klar i samma ålder.:crazy:

citat ur prislitan.

Registrering av häst efter hingst som varken har licens eller bevis
Hingstavgift 6000:-
Stoavgift SIF 300:-
Hästpass 800:-
DNA-kostnad tillkommer på 7 100 kr

Detta förutsätter att bägge föräldrar är reggade i SIF.

Senast ändrad:

Jag har hört siffror på mellan 15 och 19 000. Men det är i båda andra- och tredjehandsuppgifter så det kanske inte stämmer alls.

Boj var snabbare :D

Hoho oj ja det kostade sin "lilla" slant ;)
Ne då får han vara kvar som han är =)
Jag ska ju bara använda hon sin ridhäst men var bra nyfiken på vad det kostade att regga honom "rätt" om man säger så =)

Tack för svaren!

DNA-kostnaden är ju helt vansinnig :crazy: När vi gjort DNA-prover i min förening så har det kostat 750 kr i runda slängar (per matchning, så ca 1500 för två föräldradjur då).

Dom vill verkligen inte ha in avkommor "i efterhand". Måste man verkligen gå via SIF med DNA?

Det bästa är allt att du tar kontakt med SIF och får rätt besked, jag vet inte hur man ställer sig till det nu eftersom avkomman inte längre finns vid sidan om stoet.

SIF är väl inte med i SH om jag inte minns fel, så det kanske inte gäller för dem, men annars så ska ju fölet ska identifieras (av ID-kontrollant) bredvid stoets sida under födelseåret, annars är det DNA som gäller.

Ja alltså det vid stoets sida ska fölet ID kollas samt DNA tas, om detta sker efter att fölet har passerat födelse året samt blivit avvant så blir kostnaden högre. Se bif länk.

I TS fall har vi ju väldigt få upplysningar, bl a så handlar det om ifall föräldrar är reggade i SIF eller inte. Om de inte är det, så är det total kört även om man kan ta DNA på föräldrarna.

SIF skickar till SLU.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 932
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka