"Reggad", chipmärkt, hästpass...

C

Coffeaclub

Jag vet inte om jag valt rätt forum, men då kan ni väl flytta tråden om det är fel.. :D

Kan nån reda ut dessa begreppen åt mig? :confused: Jag vet på ett ungefär, men jag vill veta om det är "måsten", hur man går tillväga, kostnader m.m. Tacksam för all info!

Sv: "Reggad", chipmärkt, hästpass...

Reggad= registrerad i rasförening
chipmärkt= har ett microchip i halsen med ett id-nummer. Tror (vet inte säkert alltså) att det kommer att bli obligatoriskt i framtiden, vissa rasföreningar rekommenderar redan idag att hästarna i den rasen chippas, det gäller bla fjordingar, som är rätt svåra att känna igen då de (för andra än dem som känner hästen) är rätt lika.
hästpass= id-handling med signalementsbeskrivning av hästen, alla veterinära behandlingar, uppgift om ägare. Måste man ha från och med årsskiftet 2005/2006, oavsett ras och ålder på hästen, inga undantag eller dispenser. Kontakta din rasförening för mer info.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 557
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 635
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 564
Senast: mamman
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 639
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V