Registrera er på vår hemsida

Efwa

Trådstartare
Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail.
På fakturan står det ett mail att kontakta. Fint, lätt och smidigt, jag mailar om att jag gärna får en kopia på frakten de vill ha betalt för. Vi vill ju gärna betala våra leverantörer.

Ett automatiskt svar skriver att jag kan hämta dem på deras hemsida, som jag måste registrera mig på och få ett lösenord för att få ut en kopia på denna faktura.

Av våra leverantörer så är det en hel del av dem som vill/kräver att man måste HÄMTA fakturor på deras hemsidor med tillhörande lösen för att få betala. Om jag skulle lyda alla dessa måste jag alltså kolla genom ca 10 sidor per dag för att se om de gett oss någon faktura. Jag har varken tid eller lust med det. Kan jag bara få en jävla faktura till min mail eller per post!
De "roligaste" företagen är de som mailar ett mail att jag kan hämta en ny faktura på deras hemsida. De kan alltså skicka ett mail där det står att jag kan hämta men inte skicka själva fakturan.

Jag blir ju flyförbannad och ringer upp men håller god min och säger att jag skulle vilja ha en fakturakopia på en faktura jag inte fått av dem, varpå hon svarar att det kan jag hämta på deras hemsida. Då brinner jag av.

- Jag har inte fått fakturan av ER, varför ska jag jaga runt en faktura med lösen för att få betala? Kan du inte bara skicka den per mail?
- Men hur får du dina originalfakturor från oss?
- Per post eller mail.
- Ja, det var ju lite luddigt. Vet du inte hur? Det står här att det är per mail.
- Jag kan ju inte riktigt veta hur jag INTE fått denna faktura men det är lite olika.
- Hur har du fått påminnelsen?
- Per post men någon kopia på själva fakturan var ju inte med.
- Men man kan bara få kopior genom att gå in på vår hemsida.
- Varför det? Ni finns ju över mail och det är det kontaktforum som står på påminnelsen. Jag behöver ju en faktura, jag kan inte betala en påminnelse.
- Ja, det är ju upp till dig men många betalar påminnelsen
- Det är ju deras problem. Vårat företag betalar inte påminnelserna eftersom de inte specificerar vad vi betalar för.
- Jag går in på erat kundnummer och ser att ni får fakturorna på e-mail (nämner adressen).
- Skicka en kopia till den adressen nu då.
- Nej, du måste gå in på vår hemsida.
- Men jag kan inte gå in på 10-15 olika sidor per dag för att hämta en massa fakturor/fakturakopior. Skicka dem bara.
- Nej! Vi kan ju inte ansvara för hur andra företag gör men VI har en hemsida man måste gå in på.

Hon argumenterar alltså MOT mig trots att jag vill betala. Hon argumenterar i närmare 5 minuter (jag också, såklart) då hon istället kunnat maila min jävla faktura medan hon alltså har vår kundsida uppe, för det gjorde de förr när man ringde.

Jag har väldigt svårt att förstå dessa företag där man måste jaga sina fakturor för att få betala. Man har ju annat att göra än att ägna tid åt en jävla lista på leverantörer och lösenord man måste gå in på varje dag.
 
Är det ens lagligt att göra så? Aldrig hört talas om 😱

Jag vet inte. Det verkar helt stört....Det är dessutom inte det enda företaget som gör så här. Tullen är ett sådant ”företag”. De skickar mail att vi har ny faktura att hämta vilket ju är en jäkla paradox; de kan ju skicka med fakturan i det mailet, kan man tycka. Det enda positiva i det är att man slipper jaga fakturor och bara kan hämta när det är dags.

Men tänk om alla mina leverantörer ska göra så. Ska jag in på ca 400 leverantörers hemsidor för att se om någon levererat något och vill ha pengar? Jag vet ju liksom inte vad de på företaget beställer.

Det värsta var att hon berättar i telefonen att det är ”lättare så här” och det är det ju.....för dem! Dessutom säger hon snällt att hon sätter en liten bock på den fakturan, så ”du hinner skriva ut den och betala utan reprimand”........ska man säga tack då, eller?
Det kan hon alltså göra men inte klicka på ”skicka kopia”.

Är det verkligen ingen annan som råkat ur för detta? Detta är ett av de största fraktbolagen i Sverige.
 
För mig låter det helt bizarro och jag jobbar ändå i mediabranschen. Där specialkompetensen hos större mediahus i t.ex England, USA och Tyskland är att krångla till saker så mycket som möjligt när de köper bilder 🙄
 
Jag vet inte. Det verkar helt stört....Det är dessutom inte det enda företaget som gör så här. Tullen är ett sådant ”företag”. De skickar mail att vi har ny faktura att hämta vilket ju är en jäkla paradox; de kan ju skicka med fakturan i det mailet, kan man tycka. Det enda positiva i det är att man slipper jaga fakturor och bara kan hämta när det är dags.

Men tänk om alla mina leverantörer ska göra så. Ska jag in på ca 400 leverantörers hemsidor för att se om någon levererat något och vill ha pengar? Jag vet ju liksom inte vad de på företaget beställer.

Det värsta var att hon berättar i telefonen att det är ”lättare så här” och det är det ju.....för dem! Dessutom säger hon snällt att hon sätter en liten bock på den fakturan, så ”du hinner skriva ut den och betala utan reprimand”........ska man säga tack då, eller?
Det kan hon alltså göra men inte klicka på ”skicka kopia”.

Är det verkligen ingen annan som råkat ur för detta? Detta är ett av de största fraktbolagen i Sverige.
Det är så jäkla galet, jag fick själv ett fullständigt utbrott för ett antal år sedan när ett stort företag köpte grejer av det lilla företaget jag arbetade på. De beställde, vi levererade och skickade faktura. Men nej, de betalade inte pappersfakturor, de betalade bara fakturor som kom som e-fakturor via deras e-fakturasystem. 😡
 
Det är så jäkla galet, jag fick själv ett fullständigt utbrott för ett antal år sedan när ett stort företag köpte grejer av det lilla företaget jag arbetade på. De beställde, vi levererade och skickade faktura. Men nej, de betalade inte pappersfakturor, de betalade bara fakturor som kom som e-fakturor via deras e-fakturasystem. 😡
Så har de stora mediahusen försökt göra med oss med. De beställer, man levererar och när man skickar fakturan så kommer de tillbaka med BS stories om hur man måste registrera sig som leverantör. Går man på den storyn går man indirekt med på att förse dem med bilder för ynka €15 stycket.

Har däremot aldrig hört tvärtom för att kunna betala och jag undrar hur de hanterar och förvarar de kunduppgifterna enligt t.ex GDPR.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 188
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde livdjur i september för 48.000:-, dumt nog mot faktura (företag till företag). Förfallodagen var 24/9. Efter ett flertal...
Svar
2
· Visningar
1 440
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 802
Senast: ptr
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp