Registrering?

P

Petra_S

Är lite fundersam, om man läser på Svenska Ridsportsföreningens hemsida så står det att för att få tävla ponny från lokal tävling och uppåt så måst den vara registerad i Svenska Ponnyavelsförbundet/Avelföreningen av Svensk Ridponny.

Min ponny är av okänd härstammning och skulle därför i såna fall vara registrerad i ASRP.

Men jag känner mig helt förvirrad, ponnyn har EU-Pass från Svenska Hästavelsförbundet och är chippad, måste han verkligen vara registrerad någonstans för att få tävla? Eller? Fattar ingenting..:confused:
 
Sv: Registrering?

Nu kan jag ha fel för jag tycker också att allt detta är förvirrande men som jag förstår det är det såhär: Alla hästar måste ju ha ett pass, men för att en ponny ska få tävla måste den även vara chippad. Sen måste du ju såklart ha ett mätintyg och om du ska göra ett nytt måste detta numera stå i passet, alltså måste du ha ett pass också.

Men om du redan har ett mätintyg till din ponny + pass och den är chippad så tror jag att allt är klart för dig att tävla.
I och med att du har ett pass är den nog också automatiskt registrerad.
 
Sv: Registrering?

Info från förbundets hemsida:

Att tävla ponny
1. Registrering av ponny
För att få tävla på elit-, nationell, regional- eller lokal tävling måste ponnyn vara registrerad i en avelsförening. För ponny är de vanligaste SPAF, Svenska Ponnyavelsförbundet...

Din häst är registrerad i en annan förening, det verkar ju solklart!

Men sedan står:
Är ponnyn av okänd härstamning, ska den registreras hos ASRP (Avelsföreningen för Svensk Ridponny)...

Det GÅR väl överhuvudtaget inte om den redan är registrerad? Min gissning är att de ofta fått frågan vilket avelsförbund man ska vända sig till men okänd ponny att man tagit med detta som en lite felformulerad information?!

Varför inte maila och fråga om de i stället för SKA menar KAN?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 651
Senast: Bison
·
Avel Jag fick iår mitt första föl så jag känner mig väldigt novis på detta och har lite funderingar om registrering. Mamman är häst med...
Svar
5
· Visningar
1 100
Senast: cirkus
·
Avel Hej! Det är så att jag äger ett d ponny sto som numera fått en skada och jag funderar på att i framtiden betäcka henne med en welsh...
Svar
11
· Visningar
2 528
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 392
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp