Bukefalos 28 år!

Registrering!

Lis88

Trådstartare
Jag fick iår mitt första föl så jag känner mig väldigt novis på detta och har lite funderingar om registrering.

Mamman är häst med okänd stam och pappan är svensk ridponny.

Vart ska jag registrera fölet? Jag hoppas hon blir ponny men risken är väl stor att hon går över :cautious:
Har det någon betydelse vart man registrerar?
Eller det kanske bara finns ett ställe där man registrerar denna korsningen?

När man registrerar, vad är det för papper man ska ha/visa?
Jag är inte van att vara så här ovetandes om saker så får lite panik av att vara så dålig på det :arghh:

Nån vänlig själ som vill hjälpa mig? :)
 
Är pappan godkändn av ASRP, ridponnyföreningen? Och löste han licens för betäckningssäsongen förra året? I så fall ska du registrera avkomman hos dem. Det brukar vara fördelaktigast att registrera i föreningen som godkänt fadern.

När du har betalat alla avgifter till hingsthållaren ska du få registreringsunderlag av denne. Då tar du ut en id-kontrollant som id-kollar fölet och chippar det och tar tagel för dna. Denne brukar kunna hjälpa till med hur blanketterna som fyllas i om du känner dig osäker.
 
Är pappan godkändn av ASRP, ridponnyföreningen? Och löste han licens för betäckningssäsongen förra året? I så fall ska du registrera avkomman hos dem. Det brukar vara fördelaktigast att registrera i föreningen som godkänt fadern.

När du har betalat alla avgifter till hingsthållaren ska du få registreringsunderlag av denne. Då tar du ut en id-kontrollant som id-kollar fölet och chippar det och tar tagel för dna. Denne brukar kunna hjälpa till med hur blanketterna som fyllas i om du känner dig osäker.
Ja det är han! Han ägs av ett stort stuteri så där är allt ok. Ok så jag ska registrera fölet som svensk ridponny då?
 
Ja det är han! Han ägs av ett stort stuteri så där är allt ok. Ok så jag ska registrera fölet som svensk ridponny då?
Ja, det går bra även om fölet växer över ponnygränsen. Jag vet en som fött upp ponnyer och det fanns en del som blev rejält över ponnygränsen, men som ändå var reggade som svensk ridponny. Hingsten var godkänd ponnyhingst.
 
Ja det är han! Han ägs av ett stort stuteri så där är allt ok. Ok så jag ska registrera fölet som svensk ridponny då?
Den går åtminstone in i registret i ridponnyföreningen. Huruvida den kommer kallas ridponny beror på vilken raskod de ger den, det kan du inte styra över.
 
Ja det är han! Han ägs av ett stort stuteri så där är allt ok. Ok så jag ska registrera fölet som svensk ridponny då?

Flera stuterihingstar löser inte licens i ASRP - men avkommorna går att regga där ändå. Oftast är de licensierade i SWF som welsh part breed.
 

Liknande trådar

Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 361
Senast: Narcissa
·
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 231
Senast: tuaphua
·
Avel Med risk för digital lynchning kastar jag ändå ut en desperat fråga och vädjan om hjälp med detta... Har en helt underbar liten...
2
Svar
26
· Visningar
2 370
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 301
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp