Regler ang hästhållning

B

**BORTTAGEN**

Hej undrar om nån vet var man kan få tag på regler ang hästhållning tex storlek på box, hage etc.
Tacksam för alla svar.
 
Jordbruksverket håller på att utarbeta nya regler men tillsvidare gäller de gamla men de kan du inte hitta på deras hemsida. Jag gjorde en sökning på box+mått+hästar och fick upp flera andra sidor som visade mått,bestämmelser mm.
 
måste bara få säga en sak var inne på jordbruksverket nyss och det är såå noga med boxens cm storlek är det en cm förlitet ska den göras om mm mm MEN inget står det om att hästarna måste vara ute ett visst antal timmar om dygnet :mad:
vilket är mäst hämskaste att boxen är 2 cm kortare eller att en häst på 10 år ALDRIG fått gått ute i en hage???
 
Visst kan du hitta de nya där? Kolla under föreskrifter etc, de som heter 2003 i början är så nya de kan bli.
 
Hej!
Som många skrev så finns det bra fakta på jordbruksverkets hemsida...
Jag vet inte om dom har ändrat det, men sist jag var in där så var det ganska svårt att navigera...
Prova sök på google, (jordbruksverket+regler...)
det kanske är lättare.
Kram
 
Det är inte svårt om man vet vad man letar efter. Regler om mått etc regleras i föreskrifter som är en typ av författning. Enklare kan det knappast bli (jo, om man bara klickar på länken jag la in kanske... :crazy:).
 
Har läst igenom den där förut, men hittar fortfarande inget om hagarnas mått? Det finns kanske inget?
 
:) Hagen får vara hur stor som du vill och har mark...
och den kan vara liten som en box, bra om man har en häst som ska ha boxvila men kan stå ute....
morzan
 
Är det inget om att var häst skall ha 1½ tunnlamd mark var? eller det är rekomenderat när dom går på sommarbete?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 728
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 066
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp