Bukefalos 28 år!

Regler för dressyr DM i era distrikt?

C

Cettan

I mitt distrikt har det precis varit dressyr DM både för ponny och storhäst. Tyvärr är många ryttare missnöjda med reglerna och det har börjat bli en debatt kring dem både i tidningen Ridsport och på andra ställen. Orsaken är dels att det anses att DM går i för höga klasser (MSV A:1 senior och MS B:3 junior) och dels att det inte delas ut medaljer till de tre första om det inte är minst 9 startande. På junior DM så strök sig en junior i sista stund så det blev bara två startande och tjejen som vann fick med andra ord ingen medalj eftersom då klassen utgick. (det var fler startande i MSV B:3, men inte juniorer från distriktet). Det var samma sak för ponnysarna. Ingen kategori B medalj och bara en guldmedalj i kat C eftersom de var 4 startande.

Så nu är min fråga, hur har ni det i era distrikt? Följer man placeringsprincipen enligt TR och delar ut priser utefter antal startande, eller anser man att i mästerskap ska det vara 3 medaljörer oavsett? Och vilka klasser går era DM i och hur många startande brukar det bli då?
 
Sv: Regler för dressyr DM i era distrikt?

Så här står det under våra regler:
"För placering i DM måste godkänt resultat uppnåtts, antal i övrigt enligt TR. (antal placerade?)
o Godkänt resultat motsvarar:
Hoppning Fullföljt hela tävlingen
Dressyr Uppnått minst 60 % i resp. program. För ponnys gäller detta både i
kval och final.
Fälttävlan/Körning Genomförda delmoment med en total slutpoäng
Distans Fullföljt med godkänt resultat
I samtliga DM ska det delas ut 3 medaljer även om det enligt TR skulle varit färre placerade, dock krävs
det att ryttaren uppfyller kravet för placering. " (inte enligt TR?)

Låter motsägelsefullt...

Klasser:
Senior MsvB:4
Ungdomsryttare MsvC:2
Junior LA:4
Omg. 1 Omg. 2
Ponny, kat C & D LA:1, LA:4
Ponny, kat B LB:1, LA:1

Antalet startande vet jag faktiskt inte... Sedan tycker jag att alla tre ska ha medalj!
 
Sv: Regler för dressyr DM i era distrikt?

I mitt (förra) distrikt fick alla medalj (3) så länge de hade genomfört tävlingen.

För B-ponnys brukade det var i LB:1 och LB:2
C samt D ponnys LB:2 och LA:4.

Juniorer LB:2 och LA:4, Seniorer MsvB:3 och MsvB:4.

Litet distrikt med oftast ganska få starter. Dock tycker jag att det är mycket trevligare om man delar ut medaljer till de som faktiskt startar även om det bara är tre stycken! Så dyr kan ju inte den där lilla metallbiten vara:angel:

Annars kan jag donera mina som ligger och skräpar i en låda någonstans:p
 
Sv: Regler för dressyr DM i era distrikt?

Spontant låter det ju som det är få svåra klasser när det blir så få startande. Skriv till förbundet och "klaga".:devil:
 
Sv: Regler för dressyr DM i era distrikt?

Ja det tycker jag också att det är och det har påpekats från flera håll i flera år, men de bara slår ifrån sig och har inte visat någon vilja att lyssna på önskemålen från ryttarna alls. Nu har det ju blivit en liten debatt i tidningen ridsport om det så kanske inser de att det är fler än bara ett par som inte är nöjda med dagens regler.
 
Sv: Regler för dressyr DM i era distrikt?

I Västerbottens distrikt måste man rida två klasser. DM för seniorer i Msv B.4 och FEI Inledande för Jun. För Juniorer LA.3 och LA.4. Man måste rida båda klasserna för att bli placerad i Dm. Det står inget på förbundet hemsida ang. procent eller antal startande men vad jag vet så har de alltid delat ut medaljer till de som ska ha dem. Som i år tror jag det var bara två startande juniorer och båda fick medalj.

Jag tycker nivån på DM är lagom. I alla fall på stor häst. Ponny har jag absolut ingen koll på. Det brukar vara ca 10 startande seniorer. Juniorerna har i alla fall de senaste fem åren varit minst tre.
 
Sv: Regler för dressyr DM i era distrikt?

I Mittsvenska delas medaljerna ut om ekipagen som vunnit dem genomfört sina ritter. Skulle det vara en startande så får den sin medalj bara den ridit sina två program (för juniorer Msv C:1 och Msv C:2).

Varje höst har vi ett tävlingsmöte i distriktet där tävlingsterminerna och reglerna för mästerskap och championat diskuteras. Hit är arrangörer, ryttare, föräldrar, funktionärer m fl välkomna. Om man bara går på det mötet så får man vara med och bestämma hur det ska bli nästa år!

Nu är jag hoppryttare och brukar således gå på hoppningens möte, men om jag inte är helt felunderrättad så går dressyrens möte till ungefär likadant. :)
/Lady_S
 
Sv: Regler för dressyr DM i era distrikt?

I småland så har det varit såhär, Om det är få starter får alla fortfarande medaljer MEN man måste ha uppnått minst 60% i snitt för att de ska delas ut.

För juniorer går det i LA:3 och LA:4.
Seniorer har det tidigare varit LA:6 och MSV B:3... Men iår har de ändrat till LA:4 och MSV C (Ingen aning om varför, men det var inte så populärt;))
 
Sv: Regler för dressyr DM i era distrikt?

KL:

Måste bara säga detta: Medaljerna är ju ändå en väldigt liten kostnad när man ordnar en tävling så jag tycker självklart att dom placerade ska ha sina medaljer. Vad är det att bråka om egentligen?
 
Sv: Regler för dressyr DM i era distrikt?

Ja, och de som var med och startade gjorde det ju bättre än alla som inte var med.
/Lady_S
 

Liknande trådar

B
Fälttävlan Jag tycker det är dåligt av V göta land att ha årets junior-DM i debutant klass. nu blir det mer en dressyrtävling som avslutas med...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: Binsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp