Regler för vindskydd?

Jaxonmaxon

Trådstartare
Ber om ursäkt om jag är på fel plats.

Jag undrar om det finns regler för hur stora vindskydd ska vara?
Ingen lösdriftshall jag är ute efter utan ett vindskydd i varje hage så hästen kan slippa sol, blåst och nederbörd.

Dom blir med antingen 3 väggar eller 3½ vägg. Kommer issåfall att bygga så att det är en enda stor byggnad igenom alla 3 hagarna och sen bygga väggar emellan med mest troligt galler upptill.

Så finns det regler på hur många kvadrat och hur hög takhöjden ska vara?
 
Sv: Regler för vindskydd?

Ber om ursäkt om jag är på fel plats.

Jag undrar om det finns regler för hur stora vindskydd ska vara?
Ingen lösdriftshall jag är ute efter utan ett vindskydd i varje hage så hästen kan slippa sol, blåst och nederbörd.

Dom blir med antingen 3 väggar eller 3½ vägg. Kommer issåfall att bygga så att det är en enda stor byggnad igenom alla 3 hagarna och sen bygga väggar emellan med mest troligt galler upptill.

Så finns det regler på hur många kvadrat och hur hög takhöjden ska vara?
Vuxna hästar 80 % av arean för vuxen häst enligt måtten i föreskrifterna

Länk här: http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080003598/DFS_2007-06.pdf

Takhöjden är alltid minst 2,20 meter eller 1,5*mkh oavsett om det är en ligghall/vindskydd eller ett stall.
Men alltså minsta tillåtna takhöjd när det gäller häst är 2,20 ( 146 cm i mankhöjd får hästen då vara)
 
Sv: Regler för vindskydd?

Okej, tack då var det ungefär som jag trodde :)
Takhöjden blir 3 meter det är bestämt sen innan, det är som rätt bra takhöjd ändå tkr jag.
 
Sv: Regler för vindskydd?

Okej, tack då var det ungefär som jag trodde :)
Takhöjden blir 3 meter det är bestämt sen innan, det är som rätt bra takhöjd ändå tkr jag.
Ja, då är inte det något problem. Låter som en bra lösning tycker jag :) Glöm inte att du måste förpröva ligghallen om det blir fler än fyra hästplatser totalt på fastigheten inklusive ligghallen. Länsstyrelsen pratar du med då. Lycka till!
 
Sv: Regler för vindskydd?

Hmm, har 3 hästar och tre permanenta hagar.
Då borde jag alltså måsta förpröva, men jag "kan" ju som ändå inte ha fler hästar än 3 eftersom det bara är 3 stallplatser och 3 permanenta hagar...(finns inte plats för mer)
Lite svammel här känner jag, men det kändes som om du visste en del om det här :)
Har som förstått nu (typ igår ;) ) att det inte finns nåt som heter "vindskydd" längre. Utan att allt är ligghall? Men ligghall för mig det är ju en rejäl ja just det ligghall, för hästar på lösdrift, inte bara 3 väggar och ett tak i 80% av boxstorlek som skydd mot väder och vind under vintern i en mindre rasthage. Det sistnämnda klassar jag som ett vindskydd bara.

Tack för bra svar :)
 
Sv: Regler för vindskydd?

Hmm, har 3 hästar och tre permanenta hagar.
Då borde jag alltså måsta förpröva, men jag "kan" ju som ändå inte ha fler hästar än 3 eftersom det bara är 3 stallplatser och 3 permanenta hagar...(finns inte plats för mer)
Lite svammel här känner jag, men det kändes som om du visste en del om det här :)
Har som förstått nu (typ igår ;) ) att det inte finns nåt som heter "vindskydd" längre. Utan att allt är ligghall? Men ligghall för mig det är ju en rejäl ja just det ligghall, för hästar på lösdrift, inte bara 3 väggar och ett tak i 80% av boxstorlek som skydd mot väder och vind under vintern i en mindre rasthage. Det sistnämnda klassar jag som ett vindskydd bara.

Tack för bra svar :)
Okej, så här är det. Du har tre stallplatser (boxar) sedan vill du bygga ligghallar där det t ex. ska få plats tre hästar. Det Innebär att du får totalt sex hästplatser (oavsett om det är samma hästar som ska använda två hästplatser var) efter att bygget är klart. Därför måste du ansöka om en förprövning innan du bygger din/dina ligghallar. Förprövar man innan man bygger så kostar inte förprövningen någonting. Om man däremot bygger i alla fall och om länsstyrelsen ( genom en djurskyddshandläggares besök t ex.) upptäcker det inom fem år(preskriptionstiden) så får man göra en sk. efterprövning vilket kostar någonstans från 12000-24000 kr. Något som inte är så skoj... Det är inte så dumt att förpröva för man kan få en hel del uppslag som man själv kanske inte har tänkt på.

Det heter ligghall i föreskrifterna, men är samma sak som vindskydd (dvs tre väggar och ett tak) Man kan benämna det som man vill. Spelar ingen roll...
 
Sv: Regler för vindskydd?

Blir lite fundersam när jag läser... är reglerna så omfattande att man inte kan göra en "enkel" lösning för hästar som går ute på dagen vintertid, men står på box om natten?
Jag funderar också på att bygga ett skydd mot regn och blåst i en av hagarna som inte har några träd eller annat naturligt skydd. Jag tänker mig mer ett "plank med tak" mot SV, det är när vinden ligger på därifrån som det blir lite utsatt. Hästarna står på stall vintertid, ingen lösdrift alltså. Behöver jag förpröva även för detta? Vi har 6 hästar på gården, jag skulle tro att jag kommer ha 2-4 hästar i den hagen i vinter.
Och - är det någon som har en BILD på ett enkelt skydd? Eller ett mer "komplicerat" om det är där vi landar...
 
Sv: Regler för vindskydd?

Blir lite fundersam när jag läser... är reglerna så omfattande att man inte kan göra en "enkel" lösning för hästar som går ute på dagen vintertid, men står på box om natten?
Jag funderar också på att bygga ett skydd mot regn och blåst i en av hagarna som inte har några träd eller annat naturligt skydd. Jag tänker mig mer ett "plank med tak" mot SV, det är när vinden ligger på därifrån som det blir lite utsatt. Hästarna står på stall vintertid, ingen lösdrift alltså. Behöver jag förpröva även för detta? Vi har 6 hästar på gården, jag skulle tro att jag kommer ha 2-4 hästar i den hagen i vinter.
Och - är det någon som har en BILD på ett enkelt skydd? Eller ett mer "komplicerat" om det är där vi landar...
Det behöver inte vara någon jätte avanserad konstruktion så länge den är hållfast. Jag vet inte hur man resonerar när det gäller din idé om vindskydd (har inte haft något ärende som gäller den typen själv ännu), men varför inte ringa och fråga din länsstyrelse hur de resonerar. De bits inte;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 921
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp