Regler Sverige/Norge

Nenyah

Trådstartare
Hej! Tänkte fråga alla kloka bukefalister om en sak..

Om man köper en SKK-reggad hund men sedan flyttar till Norge behövs det några vaccinationer eller någon karantäntid för att åka dit?
Och en till fråga, hur funkar det med tävlingar, behöver man 'regga om' hunden till norsk för att få tävla t.ex. bruks och ställa ut eller kan den 'vara svensk'?

Tack på förhand,
Nenyah

Sv: Regler Sverige/Norge

Du kan åka fritt fram o tbx till Norge, det enda du behöver är hundens pass, samt att den är fullvaccinerad. Rabies behövs inte.
Om du själv är skriven i Norge så måste hunden reggas om till NKK om du vill tävla o ställa ut.

Tänk på att vissa raser är förbjudna i Norge, bl a Amstaff. Om du har en sådan hund så beslagtas den o avlivas.

Tack så mycket!

Vet du/någon annan exakt vilka raser som är förbjudna? Hittade inget på NKK's hemsida..

!!! According to Norwegian law, the following breeds may not be imported into Norway:

Pit Bull Terrier
American Staffordshire Terrier
Fila Brasileiro
Toso Inu
Dogo Argentino
Ceskoslovensky vlcak.

Är vad som står på NKK.no

Fast ska man bara fram o tillbaka till Norge (ex tävling/utställning) behöver man inget pass.
Visserligen, men stamtavla eller dyligt är bra att ha med sig, speciellt om det är någon som ev kan misstänkas vara (blandat)någon av de förbjudna raserna.

Självfallet :)
men som sagt, ska man "bara" tävla så har man ju alltid en stamtavla med sig

Tack för alla svar! :bow:

Så en Staff får man ta in utan att begå lagbrott men inte en Amstaff? :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi ska snart hämta valp i Norge. Den kommer vara registrerad i NKK. Jag hittar att man bör registrera om den till SKK men inte varför...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: tanten
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 570
Senast: Raderad medlem 147980
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 796
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka