Regler vid en paddock

Det som blir allt vanligare på tävlingar nu och som även stallet jag står i har börjat använda är att man skrittar och gör halt på spåret och att de snabbare gångarterna rider innanför. Det gör det ju lättare för de som travar och galopperar att inte behöva väja för någon som skrittar om de vill lägga en volt eller rida på ett hinder. :)

Det låter hemskt att göra halt eller skritta på spåret och så kommer det nån i galopp innanför 🙈Du på spåret har inte en chans o väja ifall den galopperande hästen börjar bocka , slå bakut osv
 
Jaa det hade varit underbart om alla tänkte så!
Jag har varit på träning där två bland annat skrittade av sina hästar i bredd på spåret, när det var min tur att rida för tränaren. Dom hade allmänt noll koll på mig, jag fick hela tiden akta mig för dom istället för tvärtom, trots att dom precis ridit samma övning och borde fattat att dom var i vägen. Väldigt irriterande!

Sådär är det på framridningen på islandshästtävlingar jag varit på. Framridnibg i ett litet ridhus, inget maxantal på framridningen så minst 10 stycken. Kompisar som rider i bredd och pratar. Ingen håller till höger. Galopp är helt omöjligt.
Behöver jag säga att jag inte åker på tävlingar längre?
 
Nope, och eftersom tränaren (hens ställe) inte sa nåt så kände jag inte riktigt att det var upp till mig att säga till dom, men jag borde väl ha sagt nåt iaf/ väääldigt konflikträdd :D

Ja, det borde du nog ha gjort...
och det går att göra vänligt utan att skapa konflikt.

Typ "har ni möjligheter att skritta av (i hörnet eller på volt eller någonannanstans) nu medan jag rider min lektion?"
 
Sådär är det på framridningen på islandshästtävlingar jag varit på. Framridnibg i ett litet ridhus, inget maxantal på framridningen så minst 10 stycken. Kompisar som rider i bredd och pratar. Ingen håller till höger. Galopp är helt omöjligt.
Behöver jag säga att jag inte åker på tävlingar längre?

Du har varit på fel tävlingar på fel anläggningar...
De islandshästtävlingar jag varit på, har hållits på anläggningar med gott om yta.
Antingen på travbanor (hela travbaneovalen till framridning; jättegott om utrymme) eller på en anläggning där man förutom ovalen och passrakan har en 40X100meter stor dressyrbana och en körplan som uppskattningsvis är 80X80 meter, och så lite naturvägar...
Eller på en ridskola med stor utomhusbana (inomhus tävling då) som uppskattningsvis varit 80X80 meter också.
 
Som sagt så är det olika på olika ställen.
Jag skrev att jag föredrar att skritta på spåret. Inte att jag alltid skrittar på spåret och skiter i vilka regler det är på det aktuella stället.
Det var starka ord.

Ridhusreglerna är väldigt generella i hela världen tror jag.

Tja dufår väl se upp när du rider och hålla dig alert, du är säkert superduktig så det fixar du enligt egen utsaga finemang.
 
Det var starka ord.

Ridhusreglerna är väldigt generella i hela världen tror jag.

Tja dufår väl se upp när du rider och hålla dig alert, du är säkert superduktig så det fixar du enligt egen utsaga finemang.

Ja?
Jag läser de regler som gäller för den aktuella ridbana/ridhus jag besöker.
Hemma skrittar vi på spåret eftersom vi är överens om att det fungerar bäst.
 
Det var starka ord.

Ridhusreglerna är väldigt generella i hela världen tror jag.

Tja dufår väl se upp när du rider och hålla dig alert, du är säkert superduktig så det fixar du enligt egen utsaga finemang.

Fast det är ju det som är det "nya", att de gamla gängse reglerna luckrats upp lite och ersatts av t.ex skritt på spåret på vissa anläggningar/i vissa sammanhang.

Så att det gäller att ha koll på vilken "modell" som används på den ridbana/ridhus/anläggning där man befinner sig vid tillfället och inte bara ta för givet att det funkar som man är van. Oavsett om det är på tävling eller att man samsas om samma ridyta.
 
@FiaM @Problematisk

Av någon anledning så kan man dessutom vara 2-3 i ett helt ridhus/paddock på 40x60 och ÄNDÅ hamna på samma plats med varandra hela tiden - trots att massa yta finns. Och ibland är det jättesvårt att läsa av vad andra ekipage är på väg, men då får man bara be om ursäkt om man råkar ge sig in i kollisionskurs :)


Med vissa kan jag rida hur länge som helst i ett ridhus utan att krocka eller det blir något enstaka missförstånd även om det är lite trångt. Men andra så är de i vägen i stort sett hela tiden. Och om folk som brukar krocka med andra rider med andra som också gör det så är det kaos.
 
Sådär är det på framridningen på islandshästtävlingar jag varit på. Framridnibg i ett litet ridhus, inget maxantal på framridningen så minst 10 stycken. Kompisar som rider i bredd och pratar. Ingen håller till höger. Galopp är helt omöjligt.
Behöver jag säga att jag inte åker på tävlingar längre?
På de jag varit på har det oftast inte varit något ridhus och mycket varierande möjligheter att rida fram men generellt har man haft plats. Tråkigt om du haft problem, men det är troligen inte typiskt för islandshäst tävlingar.
 
Med vissa kan jag rida hur länge som helst i ett ridhus utan att krocka eller det blir något enstaka missförstånd även om det är lite trångt. Men andra så är de i vägen i stort sett hela tiden. Och om folk som brukar krocka med andra rider med andra som också gör det så är det kaos.

Ja, ibland känns det som att man är på en radiobilsbana :D
 
Fast det är ju det som är det "nya", att de gamla gängse reglerna luckrats upp lite och ersatts av t.ex skritt på spåret på vissa anläggningar/i vissa sammanhang.

Så att det gäller att ha koll på vilken "modell" som används på den ridbana/ridhus/anläggning där man befinner sig vid tillfället och inte bara ta för givet att det funkar som man är van. Oavsett om det är på tävling eller att man samsas om samma ridyta.
Jo. Så är det.
 
Jaa det hade varit underbart om alla tänkte så!
Jag har varit på träning där två bland annat skrittade av sina hästar i bredd på spåret, när det var min tur att rida för tränaren. Dom hade allmänt noll koll på mig, jag fick hela tiden akta mig för dom istället för tvärtom, trots att dom precis ridit samma övning och borde fattat att dom var i vägen. Väldigt irriterande!

Om det händer igen så tjoar du till att nu kommer du på övningen. De som skrittar i vägen brukar ha en tendesn till att flytta på sig när man kommer farande i galopp mot dem. :D

Kan villigt erkänna att jag tyvärr varit ivägen själv några ggr på olika träningar men hunnit flytta på mig i tid dels för att tränaren faktiskt sa till. Själv vart man så uppe i sig själv att man glömde allt annat :o
 
Med vissa kan jag rida hur länge som helst i ett ridhus utan att krocka eller det blir något enstaka missförstånd även om det är lite trångt. Men andra så är de i vägen i stort sett hela tiden. Och om folk som brukar krocka med andra rider med andra som också gör det så är det kaos.

Det där är lite fascinerande. Brukar aldrig ha några problem med andra i ridhuset men en vän till mig, vi kan verkligen inte rida ihop i ridhus/paddock. Vi stör varandra något enormt. Kommer det in andra fungerar det men inte när vi två är själva. Vet inte hur många ggr man får stanna/släppa fram för att det blir missförstånd
 
Tycker att säger man bara till så kan man anpassa sig, "nu öser jag på långsidan här", "volt", "rider förbi" så är det inga problem. Tycker det är svårare när man ska mötas och man håller till höger och så plötsligt lägger de en volt som man hamnar mitt i/ krockar för att det var bättre om man hållit sig på spåret.
 
Tycker att säger man bara till så kan man anpassa sig, "nu öser jag på långsidan här", "volt", "rider förbi" så är det inga problem. Tycker det är svårare när man ska mötas och man håller till höger och så plötsligt lägger de en volt som man hamnar mitt i/ krockar för att det var bättre om man hållit sig på spåret.

Ja.
De gånger jag befunnit mig i gemensam ridmanege är ju vid framridning för tävling, i stort sett och där blir det ibland lite missförstånd men sällan sura miner.
Tränar gör jag på min egen ridbana. Ibland finns det fler ekipage där samtidigt eftersom grannarna får rida där, men då brukar kommunikation om tänkt ridväg fungera utmärkt. Ridbanan är ca 23X55m stor, vilket innebär att det brukar finnas gott om utrymme.
Ett undantag var på en ridkurs, där den som hade passet efter mig hölls väldigt nära mig och instruktören.
Då bad jag henne att "kan du tänka dig att rida i bortre änden av ridbanan medan jag rider min lektion?"
det visade sig att hon inte hade koll på turordningen utan trodde att det var hon som skulle rida lektion den stunden.
Tur jag bad henne flytta sig lite, annars hade det blivit rörigt.
 
Tycker att säger man bara till så kan man anpassa sig, "nu öser jag på långsidan här", "volt", "rider förbi" så är det inga problem. Tycker det är svårare när man ska mötas och man håller till höger och så plötsligt lägger de en volt som man hamnar mitt i/ krockar för att det var bättre om man hållit sig på spåret.
Funkar inte om man hör dåligt som jag 😂🙈Döv på ett öra
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp