Regn och höprat - Utbruten från Vad gör vi nu då? Del XCII

eller hur!
Faktum är ju att ett inköp av en helt ny slåtterbalk, sån som jag har, betalar sig om den innebär att man kanske kan skörda ett par ha slåtteräng, istället för att köpa importerat hö för bortåt 10 kr/kg...
Vi köpte hömaskiner i ren panik och har nu skördat ca 9 ton hö. Sen visade det sig att jag hittat nog med hösilage och jag har därför sålt allt hö. Har på så sätt finansierat allt mitt halvdyra hösilage och även alla maskinerna.
Så även om man inte vill ha hö så är mitt tips att slå och sedan sälja. Gör iaf att man har en större budget till ev Hösilage. Det är ett jäkla jobb och ens semester blir klart lidande men såå värt det i slutändan! Dessutom får man så himla glada och tacksamma människor som kunder, det gör ens dag att få höra att ngn stackars kanin/häst nu har hö för vintern:)
 
Regn! Hela 8 mm fick vi nyss. :) bättre än inget. Ser ut som en hel del drog förbi några mil väster om oss och mot västkusten så fler måste ha fått regn. :) räcker till att göra gräset lyckligare i alla fall!
 
Börjar nu dyka upp desperata poster på facebook typ "Akut!! Vår bete är slut och vi behöver hö/hösilage nu! Dela". Det är liksom inte en post utan sett flera och då har jag inte supermånga hästfolk på facebook :meh:. Jag har inte ens häst och har varit bekymrad nu i flera veckor över foderbristen och betet, tycker det konstigt att en del folk verkar vänta till absolut sista minuten innan de inser allvaret.
 
Börjar nu dyka upp desperata poster på facebook typ "Akut!! Vår bete är slut och vi behöver hö/hösilage nu! Dela". Det är liksom inte en post utan sett flera och då har jag inte supermånga hästfolk på facebook :meh:. Jag har inte ens häst och har varit bekymrad nu i flera veckor över foderbristen och betet, tycker det konstigt att en del folk verkar vänta till absolut sista minuten innan de inser allvaret.
Ja men det var ju en del som menade på, för ungefär en knapp månad sen att man skulle ta det lugnt för det blev säkert en andraskörd :meh: och det kommer nog regn snart :cautious:
Men så bidde det icke i år :crazy::cry::down:
 
Börjar nu dyka upp desperata poster på facebook typ "Akut!! Vår bete är slut och vi behöver hö/hösilage nu! Dela". Det är liksom inte en post utan sett flera och då har jag inte supermånga hästfolk på facebook :meh:. Jag har inte ens häst och har varit bekymrad nu i flera veckor över foderbristen och betet, tycker det konstigt att en del folk verkar vänta till absolut sista minuten innan de inser allvaret.
Även om man har häst är det faktiskt rätt svårt att ta in att det kan vara ett sådant katastrofår som det är....... Har nog inte pratat men någon faktiskt som minns något liknande. Det är väl ett antal människor som inte har riktigt förstått hur illa det är förrän nu. Och visst har väl många av oss (till och med min bonde fram tills för ett par veckor sedan) någonstans tänkt att det väl måste komma en andraskörd och rädda upp det värsta?
 
Börjar nu dyka upp desperata poster på facebook typ "Akut!! Vår bete är slut och vi behöver hö/hösilage nu! Dela". Det är liksom inte en post utan sett flera och då har jag inte supermånga hästfolk på facebook :meh:. Jag har inte ens häst och har varit bekymrad nu i flera veckor över foderbristen och betet, tycker det konstigt att en del folk verkar vänta till absolut sista minuten innan de inser allvaret.

De behöver ju dock inte väntat heller. De kanske sökt i en månad och trott att de skulle få napp snart men börjar få panik för nej det finns inget att köpa.

Dvs kan nog vara en blandning av de som inte fattat läget och de som desperat sökt men tiden runnit ut för ”under tiden”
 
Jag har åkt en roadtripp på drygt 10 mil idag. En deprimerande syn. Återväxt som är mellan obefintlig och 5 cm. Brända gula vallar. Sönderbrända beten med mer jord än gräs kvar. Spannmål som ser övermogen ut men är i knähöjd. Såg knappt ett bete med nöt som inte stödfodrades. Och 34 grader varmt. SMHI har slutat luras med regn som aldrig blir och tycker nu helt frankt att det blir inget regn närmsta 10 dagarna.

Min bror är på ett grävjobb. Han är 4 m ner och det är fortfarande snustorrt i marken ;(
 
Jag har åkt en roadtripp på drygt 10 mil idag. En deprimerande syn. Återväxt som är mellan obefintlig och 5 cm. Brända gula vallar. Sönderbrända beten med mer jord än gräs kvar. Spannmål som ser övermogen ut men är i knähöjd. Såg knappt ett bete med nöt som inte stödfodrades. Och 34 grader varmt. SMHI har slutat luras med regn som aldrig blir och tycker nu helt frankt att det blir inget regn närmsta 10 dagarna.

Min bror är på ett grävjobb. Han är 4 m ner och det är fortfarande snustorrt i marken ;(
Så glad för vårt lilla regn som vi ändå fått, vilken skillnad det gjort! Återväxt på grannbondens förstaskörd, kan inte uppskatta höjden men det lär absolut bli åtminstone en liten andraskörd. Vet inte vilken höjd gräs brukar ha till silaget riktigt men det ser rent av frodigt ut. Våra egna marker där vi långsamt tagit ca 7 ton hö från midsommar fram tills nu har återväxt. Betet räcker och vi kommer kunna höstbeta länge eftersom vi inte behöver röra de hagarna på länge, mer regn hinner nog komma innan dess. Det finns fortfarande vatten i våra naturliga källor, en hade sinat men vatten tryckte fram efter att 3 dm gyttja grävts bort, dock är ju alla diken snustorra.

Lider verkligen med alla som lever med dessa avbrända marker. :( men det ser åtminstone inte lika illa ut precis överallt vilket var vad jag försöker förmedla. Nästa år kanske vi står här och tittar på en öken... eller ett nytt innanhav, kan väl lika gärna regna monsunregn i ett halvår nästa gång.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 183
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 836
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 875
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp