Regn och höprat - Utbruten från Vad gör vi nu då? Del XCII

SMHI verkar ha ångrat sig. Nu blir det inget alls..
det hinner ändra sig femton gånger om innan dess. Och ibland bildas det tämligen lokala skurar...
Vi skulle ha solsken idag, men på eftermiddagen fick vi en högst lokal regnskur som höll i sig i drygt 45 minuter...
Och trots att det började regna medan jag gick och med slåtteraggregatet och slog gräs till hö, blev jag överlycklig över regnet!!
jihaa.gif
 
Fick en minimal regnskur igår eftermiddag, det blev lite fuktigt i botten på regnmätaren :crazy:
Nu säger SMHI 3,4 mm i eftermiddag hoppas hoppas det verkligen kommer ner lite regn
 
Väldigt lokalt. Bor i en mindre kommun och har varit i två ändar där det kommit störtskurar i 3 dagar nu. Har jublat! Sen kommer man till min beteshage och där har inte en droppe landat 😢
 
Ang SMHI och några millimeter regn hit eller dit en enstaka dag på prognosen ...

det är rätt svårt att spå väder. Och några milimeter hit eller dit gör verkligen ingen skillnad tyvärr 😞
 
just nu bildas det ju småskurar lite varstans, de verkar vara helt omöjliga att förutspå. Vi fick en skur i fredags, som inte funnits med i någon prognos alls. Det regnade i nästan en timme....
 
just nu bildas det ju småskurar lite varstans, de verkar vara helt omöjliga att förutspå. Vi fick en skur i fredags, som inte funnits med i någon prognos alls. Det regnade i nästan en timme....
Åh vad skönt med en timmes regn, önskar det kom här också.
 
Jag ger bort det som finns på mina marker, så en del blir hösilage och en del blir bete :) Har också sett flera andra som ger bort foder på rot :up:

37199003_2302288719788581_4700991707204812800_n.jpg

Ser rätt många som ger bort foder på rot och det är ju toppen, problemet många gånger är ju att många hästägare inte har maskiner till att ta reda på det :( och svårt att få tag i folk som har tid att hjälpa till!
 
Om det ändå kunde åska iallafall, det brukar det ju göra när det är så här varmt men inte ens det får vi. Då brukar det ju regna ganska rejält
 
Ser rätt många som ger bort foder på rot och det är ju toppen, problemet många gånger är ju att många hästägare inte har maskiner till att ta reda på det :( och svårt att få tag i folk som har tid att hjälpa till!
Jag är glad att jag har min motordrivna slåtterbalk. Den har hittills slagit ca 1 ha åt oss...
Man kan kolla hos maskinuthyrningsfirmor om de har nåt liknande att hyra ut.
20180701_155948.jpg

Jag är rätt förundrad över att så många verkar bara sitta och vänta på att andra ska skörda hästmat åt dem.
Vi har aldrig skördat eget hö förut, men vi har hittills lyckats samla ihop så jag tror att vi har halva vinterns åtgång räddad. Merparten intaget som löshö, 4 stora (tunga!!) rundbalar pressade och plastade när de ändå var hos grannen och gjorde detsamma, plus en halv balvagn med löspressade småbalar.
I morgon ska vi försöka köra in så mycket vi kan, allt som är torrt nog för att kunna läggas uppepå det tidigare skördade för att kunna torka. På onsdag hotar de nämligen med 12,5 mm regn.... :bow::up:
 
Jag är glad att jag har min motordrivna slåtterbalk. Den har hittills slagit ca 1 ha åt oss...
Man kan kolla hos maskinuthyrningsfirmor om de har nåt liknande att hyra ut.
Visa bifogad fil 17235
Jag är rätt förundrad över att så många verkar bara sitta och vänta på att andra ska skörda hästmat åt dem.
Vi har aldrig skördat eget hö förut, men vi har hittills lyckats samla ihop så jag tror att vi har halva vinterns åtgång räddad. Merparten intaget som löshö, 4 stora (tunga!!) rundbalar pressade och plastade när de ändå var hos grannen och gjorde detsamma, plus en halv balvagn med löspressade småbalar.
I morgon ska vi försöka köra in så mycket vi kan, allt som är torrt nog för att kunna läggas uppepå det tidigare skördade för att kunna torka. På onsdag hotar de nämligen med 12,5 mm regn.... :bow::up:
Vilken käck grej! var köper man en sådan? Har ju varken utrymme att förvara hö eller någon äng att slå, annars hade jag gjort som du
 
Jag är rätt förundrad över att så många verkar bara sitta och vänta på att andra ska skörda hästmat åt dem.

Men eller hur? Istället för att vara glad över att så många skänker foder på rot, så "klagas" det för att man måste göra jobbet själv. Men så är jag uppvuxen med att hö skördar man själv oavsett man har hästar, kor, får, så jag har hjässat, tagit in löshö, småbalat och rundbalat åt de egna djuren alltid.

Hade jag haft djur och därmed också maskiner, så hade jag sålt foder, inte skänkt bort det..
 
Vilken käck grej! var köper man en sådan? Har ju varken utrymme att förvara hö eller någon äng att slå, annars hade jag gjort som du
Gissningsvis i valfri maskinaffär, som säljer gräsklippare och jordfräsar och sånt. Vi har fått vår från ett dödsbo.
Den är skitbra att köra med, även om det tar lite tid att slå en äng med en 80 cm kniv... (vi har insett att vi ska köpa en 105 cm-kniv till nästa år...)
 
Samma "hot" här...för ungefär fjärde gången.... :( Jag tror det när jag ser det!
Jo, så är det ju. Men vi fick faktiskt en knapp timmes regn både i fredags (fanns inte med i prognosen!) och lördags (hade de hotat med hela veckan)...
Och om vi kan få in det mesta av det hö som är slaget nu under tak innan det eventuellt börjar regna, så ligger det ju bättre under tak än om det nästan torrt får 12 mm regn över sig.... Så, vi chansar inte!
 
Men eller hur? Istället för att vara glad över att så många skänker foder på rot, så "klagas" det för att man måste göra jobbet själv. Men så är jag uppvuxen med att hö skördar man själv oavsett man har hästar, kor, får, så jag har hjässat, tagit in löshö, småbalat och rundbalat åt de egna djuren alltid.

Hade jag haft djur och därmed också maskiner, så hade jag sålt foder, inte skänkt bort det..
eller hur!
Faktum är ju att ett inköp av en helt ny slåtterbalk, sån som jag har, betalar sig om den innebär att man kanske kan skörda ett par ha slåtteräng, istället för att köpa importerat hö för bortåt 10 kr/kg...
 
Jo, så är det ju. Men vi fick faktiskt en knapp timmes regn både i fredags (fanns inte med i prognosen!) och lördags (hade de hotat med hela veckan)...
Och om vi kan få in det mesta av det hö som är slaget nu under tak innan det eventuellt börjar regna, så ligger det ju bättre under tak än om det nästan torrt får 12 mm regn över sig.... Så, vi chansar inte!
Vårt 13,3 blev precis 3,3. Håller tummarna för att vi får det i alla fall.....
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp