Regning ritt

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Hoppla10
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 593
H

Hoppla10

När det på en tävlingsdag (eller träningsdag) regnar som att himlen var öppen vad har ni på benen då? Vanliga ridbyxor blir ju blöta på typ en halv sekund.

Sv: Regning ritt

Har alltid med mig ett regnbyxor och regnjacka när jag tävlar ifall att.Ofta så bryr jag mig inte om jag blir blöt, är så fokuserad på allt annat;)

/I

Jag har distansridbyxor och regnjacka.
Ibland så rinner det vatten ur skorna när man vänder upp och ner på dem i mål:eek:. Men det är smällar man får ta. Står man inte ut med det så finns det andra tävlingsformer som oftast annordnas inomhus;).
Tycker att själva ösregnandet inte är särskill farligt. Det är värre med geggan som blir resultatet.

Har helt regnställ på mig från topp till tå då inklusive gummistövlar. Jag VILL rida distans och jag VILL INTE bli blöt ;)

Men det brukar jag bli ändå av någon konstig anledning....hmm?!?

Blir man inte blöt innanför regnstället när man blir svett eftersom regnställ inte andas? Eller vad för regnställ använder du?

Jo, helt riktigt så blir man blöt av svett från insidan om det är ett regnställ som är i typ plast/gummimaterial och inte andas. Har provat det och det kan man ha när man plockar svamp i skogen istället. ;)
Tror man skall satsa lite pengar på ett lite dyrare vattentätt ställ som har andasfunktion (har inte haft råd med det ännu - läs prioriterat :angel: ). Sportaffärer har bra grejer om man kan lägga lite pengar.

Så jag kör än så länge med filosofin att lite vatten får man tåla.. Man fryser inte förrän efteråt! :crazy:

Min erfarenhet är att man blir blöt om det spöregnar under en distansritt. Det spelar ingen roll vilken kvalitet man har på eventuella regnställ. Jag brukar använda "distansridbyxor" ,som inte känns så blöta och som torkar fort om regnet upphör, i kombination med en goretexjacka. Det är skönt med några handdukar och torra ombyten så att man kan byta och vara torr ett tag under vilan.

Jag har ett väldigt bra regnställ från Helly Hansen tror jag det var, materialet är tunt, minns inte riktigt vad det heter. Gummiskikt på utsidan och 100% vattentätt. Jag svettas aldrig så mycket att jag blir blöt, så det är inte mitt problem. Det blir blött på vissa ställen ändå, regnet kryper in i blixtlåset, i halsringningen, vid händerna etc, överallt där det kan krypa in! :o Men på övriga ställen tex på benen, ryggen, rumpan etc (där det inte finns håligheter) är jag snustorr även om jag ridit 8 mil i hällregn.

Även fast den släpper in vatten på vissa ställen är den mycket bättre än ingenting tycker jag, skulle aldrig få för mig att rida i regn utan mitt regnställ! ;)

Torra ombyten efter ritten är en självklarhet för mig, oavsett regn eller inte. Gilla inte att sätta mig smutsig och illaluktande i bilen haha! :)

*KL*
Någon här som har testat Hööks rid regnställ? I såfall fungerade det bra? blir man svettig i det? sitter byxorna bekvämt när man rider? Jag hatar byxor som korvar och veckar sig... nån som vet?

Har precis inhandlat ett ställ som jag tror kan funka bra. Det är vattenavvisande, men inte helt vattentätt m. andasfunktion. Equipage heter det...får se om jag får prova det på söndag...

Det är ju helt acceptabelt måste jag säga om man jämför med att rida helt utan i spöregn. ;) Tack för tipset!

:D jaa absolut, inhandla från fiske/friluftsaffären t.ex de har ordentliga saker :D. Det ska vara tunt följsamt gummimaterial, minns inte vad de heter, men det är bäst tycker jag :love:. Sedan syr du på gummiband (om det inte finns redan) på byxorna undertill som du kan dra över fötterna - jag avskyr när byxorna åker upp när man rider! :o

Så är iallafall nästan 75% av dig torr när du kommer i mål! :D

Jag har ett bra regnställ från mountain horse. kostade närnmare 1000 -lappen men det är tunt, andas och följsamt! Helnöjd.

Sen gäller det att man har det på sig när det regnar oxå!

Fram tills man nu har hittat det ultimata regnstället att rida i så räcker det ju oftast om man har ett extra par ridbyxor för varje grind. Kan för övrigt vara skönt även när det inte regnar också. :idea:

Haha, ja och inte göra som jag: sticka ut näsan utanför stalldörren och konstatera optimistiskt att det regnar nog inte så mycket...det kanske slutar om en stund? :)

Moheed skrev:
Haha, ja och inte göra som jag: sticka ut näsan utanför stalldörren och konstatera optimistiskt att det regnar nog inte så mycket...det kanske slutar om en stund? :)

:angel: hemma är jag lite av en "vackertväderryttare" Ifall jag kan stå över ridningen en dag pga vädret så gör jag det... Fast ibland måste man ut trots allt. Fast duggregn mm gör mig inget, men när hela himlen är öppen, ja då är det ganska mysigt att borsta hästen glänsande ren!

På tävling har man däremot inget val. Då är det bara att rida i regnet.

Jag skulle tro att din filosofi stämmer in på de flesta ryttare som inte har tillgång till ridhus på gården. ;)
Jag såg Racers regnställ häromdagen och det var jättefint! :) Kanske kan va nåt...

Som tur var så slapp jag använda regnstället på Bergaritten..:) -strålande solsken, men jag tar väl med det till Nybygget. Det brukar ju kunna vara ett säkert kort:smirk:

Haha, ja Nybygget kan vara en riktig "höjdare" på regnfronten! Huvva! Nu är det ju dessutom bara en enda tävlingsdag så då gäller det att pricka in det fina vädret den dagen. Det brukar ju alltid vara en fin dag och en skitdag på Nybygget. Vi får väl skitdan i år då....:devil:
Hm, jag behöver få lön för att köpa dyrt regnställ och Nybygget kommer liksom tre dagar för tidigt. :crazy:

Annars kan du väl rida runt i en svart soppsäck! billigt och bra! Och så kommer alla vi som är där veta vem det är som är Moheed på banan!!!!! ;)

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
972
Senast: Sonic76
·
Utrustning Ärtan tycker inte det är så festligt när det blåser och regnar i hennes paraboler till öron. Nu tuffar hon på snällt ändå men jag tror...
Svar
15
· Visningar
1 365
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 506
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 442
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka