Regnskållor/eksem eller vad?

Blåsippan

Trådstartare
Sen 1,5 år tillbaka har min islänning haft hudproblem, hon får som krustor/knutor vid armbågarna, ljumskarna, juvret och lite under magen och på bogar och lår när det är som mest. Hästen är klart irriterad och har klåda eller ont av dom. Någon veterinär tror att det är regnskållor och någon tror inte på det. Har nu provat båda veterinärernas råd med behandlingar utan något bra resultat. Problemet försvinner på vintern och återkommer på våren och med en ny topp i augusti. Samma perioder som eksemhästarna har, men hon kliar sig ingenting i man och svans. Tycker också att avföringen är något något lösare än de övriga hästarnas. Finns det någon här som har varit med om något liknande och har tips att ge. Nu måste jag prova mig fram helt enkelt.
 
Sv: Regnskållor/eksem eller vad?

För mej så låter det som ganska typiska regnskållor i och med att problemen kommer vid foderbyte, dvs. på våren när det börjar komma gräs och på hösten när de stallas in. Jag har fått bra resultat med hjälp av vanlig bakjäst. Bakjäst hjälper tarmarna att komma och förbli i topptrim. Du kan också prova att ge någon dl linfrökaka som också är bra för magen.
Det finns ju lite olika teorier varför regnskållor uppkommer men en teori och den jag tror på är att det uppkommer när magen kommer i obalans. Din häst visar ju också genom att bli lite lösare i magen att magen inte är på topp.
Jag hade vant in bakjäst, den vanliga blå bakjästen. Börja med att ge en halv för att sedan öka till en hel på en vecka. Antingen kan du lösa upp jästen i lite vatten och isåfall häller du det över fodret precis innan servering. Det ska inte stå eftersom fodret då börjar jäsa och blir otjänligt. Du kan också smula det över något foder eller ge det direkt i handen om din häst tycker om det. Min älskar jäst och äter gärna direkt ur handen. Du kan ge bakjäst året runt eller bara vid problem men börja isåfall innan hästen börjar få problem och håll på någon månad efter de brukar sluta. Det är ju inte bra att hästens mage kommer i obalans eftersom det ökar risken för både fång och kolik.
Linfrökaka stabiliserar magen och det har jag också fått bra effekt utav. Det går bra att ge bakjäst och linfrökaka ihop.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 737
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 303
Senast: Boj
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 043
Senast: Nominous
·
Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 891
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Hiss och diss del 5
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp