Regnskållor eller svamp eller vad? Hjälp!

H

honeystar

Började 4 augusti tog in min pålle från hagen (skimmel och islänning) och upptäckte att han på båda sidor om svansen (fast på klinkorna) fått hudförändringar, stora som en halv handflata, hårda och mörka i färgen....
Blötte upp dom tills det blev som små krustor som man kunde pilla bort ( som barnskorv), även pälsen lossnade och det blev fin rosa hud istället. Han brydde sig inte alls så det kan inte ha gjort det minsta ont. Fick sedan Imaverol av en annan i stallet som hade det för att hennes häst hade svamp tvättade med detta ca 1 vecka nu ser det jättebra ut förutom att det är lite hårlöst då....

Förra veckan fick han en till denna gång på halsen samma procedur och han ser mycket bättre ut idag, men vad är det :confused:

Funderade på regnskållor eller svamp någon som har någon erfarenhet?
Eller om pälsglans som jag bara använt i man och svans kan ge någon slags allergisk reaktion men det är över 2 månader sen jag använde det har visserligen inte schamponerat honom sen dess...
Eller om fodertillskott för leder med glukosamin kan ge reaktion detta är det enda jag har tillsatt i foder väg den senast tiden.

Om någon har nåt tips vore jag glad så han slipper det här :bow:
 
Sv: Regnskållor eller svamp eller vad? Hjälp!

Tack så mycket verkar kunna vara detta :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 080
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Sen 1,5 år tillbaka har min islänning haft hudproblem, hon får som krustor/knutor vid armbågarna, ljumskarna, juvret och lite under...
Svar
1
· Visningar
1 063
Senast: TinyWiny
·
Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
5 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp