Regnskållor

Oknytt

Trådstartare
Häst diagnosticerad med regnskållor.
Enligt vet fått ordinationen dagligt tvätt med Hibiscrub, raka om tjock päls (vilket hon har så kommer raka snarast), inget täcke. Bör läka ut på 1.5-2 veckor.

Ni som har haft hästar med regnskållor hur har ni gjort?

Min häst är rätt hårt angripen (pga feldiagnos initialt från annan vet, så har gått med det i flera veckor 😑) och har på rygg, flankerna, rumpan och alla benen och det är otroligt tidskrävande att bada varje dag. Vi har tvättat nu tre kvällar och jag sprayar med Virkon på morgonen och jag ser en klar förbättring, men då jag även har använt Hibiscrub på jobbet så vet jag ju hur vidrig den är mot huden. Har ni tvättat varje dag eller varannan-var tredje?

Ang täcke. Vet sa absolut inget täcke, men hur tänker ni kring det? Jag frågade vad gör jag om det regnar då och fick till svar att då får jag väl ha henne inne. Känns sådär, speciellt om hon dessutom kommer rakas och väderprognosen säger regn fredag-söndag 🙄

Hjälp!
 
När min häst haft regnskållor (på vintern) har jag klippt pälsen, tvättat enstaka gånger med hibiscrub men annars bara sprayat med virkon och/eller smörjt med alkogel dagligen. Jag har använt täcke (kan ju inte ha klippt häst utan på vintern) men då sprayat insidan av täcket med virkon regelbundet. Även virkonat borstar regelbundet för att inte återsmitta.
Har läkt snabbt!

Kan inte se att ett lagom tjockt täcke skulle vara något problem om hästen är klippt. Se bara till att virkona så täcket inte gör att hästen blir smittad av sig själv..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 057
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 074
Senast: Beeboppe
·
Hästvård I höstas märkte jag att min häst blev öm i ryggen när det regnade och blåste mycket om hon inte hade täcke. Tänkte då att det berodde på...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: tuaphua
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
1 927
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp