Regristera häst i sverige

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare smultronsoppa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 087
S

smultronsoppa

Hej tänkte fråga en sak som jag är lite oklar över.

Om jag köper en häst från ett annat eu-land som har godkänt eupass , så måste jag väl endå på något sätt regristrera den i sverige? eller har jag fel?

hittar faktiskt ingen information om det här någonstans:confused:

Sv: Regristera häst i sverige

Nej inte i normalfallet. Det är nog bara inom visa raser som man tilläggsregisterar om hästen ska användas i avel. För en vanlig ridhäst så behövs ingen annan registrering utan passet från hemlandet är det som ska följa hästen hela livet.

Nu låter jag jättetrög men hur vet då "sverige" att hästen finns här förutom försäkring ex? så den behövs inte regristreras i någon aavelsförening ex asvh ?:p

om du vill visa den tex på asvh aktiviteter (championat) o dylikt så måste den reggas även i sverige...om den redan har utländskt pass så kostar det ca 600-1000 kr att även regga den i sverige.

men det finna inga krav att en utländsk häst som har pass ska reggas även i sverige.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 895
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 087
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025