Reklam med ryttare utan hjälm?

Sv: Reklam med ryttare utan hjälm?

Vilket fruktansvärt förmyndarsamhälle vi skulle ha om man förbjöd fotografering till häst om man inte har hjälm!!!!

Nu är det väl ingen som promotat något liknande?

Det som ifrågasätts är lämpligheten i att publicera bilder med ryttare utan hjälm - som annonsmaterial för ett ridläger för barn. Och det argumenterar jag för är direkt olämpligt.

Jag har inget problem med att vuxna inte har hjälm alla gör vi egna val.
MEN är reklam riktad till just BARN. Det är väl himla stor skillnad mot om Maria 25 tar foton utan hjälm för att hänga upp på väggen. Eller nån sitter och trimmar hemma utan hjälm. Möjligtvis dåligt föredöme men jag hävdar ingenstanns att det är mer än så.
Men barn ska inte ta sådana beslut och det håller jag benhårt på.

De står i vattenbrynet. Några hästar är ute till kanske knäna.
Men man kan ju drukna på det djupet också ;)

Jag har inget problem med att vuxna inte har hjälm alla gör vi egna val.

Jag ser problem med onödiga kostnader för samhället. Men det är ett än större problem att detaljreglera i lag, eftersom det analogt skulle ge en massa andra detaljerade lagar. Och till slut skulle detta nät av lagar bli oacceptabelt för individens frihet, även om varje liten lag skulle gå att motivera med ett liknande resonemang. Därför måste man vara försiktig med vad som drivs till lagstiftning.

Att lösa problemet tror jag handlar om att förmedla vederhäftig kunskap, baserat på fakta, statistik och observationer. Därför är det mycket trist att höra verklighetsfrånvända resonemang som går ut på att hjälm är skadligt vid ridning. DET kan få oanade konsekvenser, om det skulle bli en allmän uppfattning.

Ska jag räkna upp alla barnfilmer jag känner till där hjältarna inte har hjälm? Bröderna Lejonhjärta borde totalförbjudas!!! Tänk vad många barn som riskerar att få hjärnskador av att lockas rida utan hjälm.!!!

Men hur svårt kan det vara att förstå att ingen har argumenterat för ett förbud?

Du argumenterar liksom inte mot någon i den här tråden i alla fall utan verkar ha din egen lilla personliga utropsstrategi i minareten.

Ett verkligt verklighetsfrånvänt resonemang är att jämställa avsaknaden av hjälm med ökade samhällskostnader. Som att olyckan skulle vara orsakad av vad ryttaren har på huvudet.
Hjälm är skyddsutrustning och skall användas behovsrelaterat, inte slentrianmässigt.
Tex är det i de allra flesta fall mer motiverat att ha hjälm på sig vid hantering från marken än vid rining.
Hur många gånger ser man inte hjälmen som ett substitut för kontroll och kunskap, där de verkligt skadeförebyggande åtgärderna borde heta hantering och habituering.
Varför kan inte mängden säkerhetsutrustning variera med situation, tillfälle, plats, aktivitet, utbildning, risk?

Det finns två typer av säkerhet. Aktiv och passiv säkerhet. Det ena utesluter inte det andra utan båda måste tas på största allvar för att uppnå en total säkerhet.

Visst är det så att en hjälm är inte allenarådande som säkerhet. Däremot när det gäller skalltrauma, som ofta annars är direkt dödligt eller skapar hjärnskador, är just hjälmen helt överlägsen. Hjälmen är en passiv åtgärd. Huvudet är den mest traumakänsliga delen av människokroppen.

Kopplingen till samhällskostnader är inte uppenbar. Kanske är det bättre att ryttare avlider direkt (hjälmar skyddar inte perfekt och kan vara skillnaden mellan döden och en lättare hjärnskada, där det senare är "dyrare")? Men det är ett cyniskt resonemang.

Självklart ska säkerheten situationsanpassas och man får ställa fördelar mot nackdelar. När det gäller ridning är det dock ingen situation som anmodar att rida utan hjälm - utom möjligen om man älskar att ta risker med sitt liv - vilket då inte har med säkerheten att göra. Överhuvudtaget.

Förtydligande:

Olyckan är givetvis inte orsakad av huvudbonad eller inte. Det är skillnaden mellan aktiv och passiv säkerhet.

Just hjälmen är en grym livräddare NÄR olyckan är framme, vilket kan hända vem som helst i vilken situation som helst, med olika sannolikhet beroende på situation och aktivt säkerhetstänkande.

Men det är liksom inga ej-kombinerbara åtgärder. Den ena utesluter inte den andra och oavsett hur jäkla perfekt man arbetar med den ena, tillför den andra värde.

Klistrar in gällande råd för ridning med barn från Barnolycksfallsfonden, baserat på deras forskning:
---------------------------
Barnolycksfallsfondens råd till föräldrar:
1. Sitt ner med dina barn och diskutera igenom nödvändigheten att alltid använda hjälm. Kom överens om regler.
2. Barn ska använda hjälm i all idrott där risk finns för huvudskador, till exempel inom ridning, cykling, skidåkning och skridskor.
3. Lär barnet att kontrollera hjälmen före varje gång användning och se till att den är hel.
4. Var extra noga med att kontrollera hjälmen vid lån av någon annans hjälm.
5. Föregå med gott exempel och använd hjälm du med.

Barnolycksfallsfonden Grundarna Trygg-Hansa och Astrid Lindgrens Barnsjukhus gemensamma ambition är att fonden genom forskning och informationsspridning ska bidra till att dels förebygga och minska antalet barnolycksfall, dels förbättra vården för de barn som skadar sig.
---------------------------

OK, jag konstaterar att det inte finns nåt som motiverar att man rider utan hjälm, men att det kan vara motiverat att arbeta hästen på marken utan. Även skallen förmodligen struntar i var den ådragit sig sin skada. Vad gör vi då åt nackskadorna kontra samhällskostnaderna? Hur kan det vara motiverat att rida utan nackskydd?

Bra råd från Barnolycksfallsfonden!

Fast det går ju inte riktigt att jämföra. Pippi och company är sagor. Det är ungefär som jag skulle säga att barn skulle ta efter stålmannen som kan flyga.

Anser jag inte alls att man kan jämföra - sagor eller inte så rids det utan hjälm i dessa filmer. Ronja Rövardotter rider till och med in hästar utan hjälm. De flesta repotage i hästtidningar som ridsport special etc där du är hemma hos någon (oftast utländsk ryttare dock) har bilder där det rids - till och med hoppas - utan hjälm, för att inte tala om alla repotage om westernridning som finns i vissa tävlingar...

Man ska rida med hjälm - men det är förälderns ansvar och jag har svårt att tro att ridlägret låter sina utövare rida utan hjälm. Jag tycker också att om ett barn kan skilja på sagor och verklighet, då tror jag de kan skilja på en bild och verklighet också...

Jag reagerade aldrig på att folk red utan hjälm på bilder när jag var yngre, för min del var (och är) det så självklart att hjälmen ska på ändå... Sedan hur andra gjorde på bilderna var inget jag brydde mig om.

Fast en bild sannolikt från ridlägret ser jag som ganska stor skillnad från sagor. Ronja utspelade sig en tid då hjälm inte fanns.
Men visst jag tror att barn och ungdomar tenderar till att göra saker som andra barn/ungdomar gör än de i filmens värld.
Är jag ensam om att tro att barn/ungdomar är så pass begåvade. Vi pratar inte femåringar utan 11-13åringar. ;)

När jag var 12-13 år var jag så pass begåvad att hjälmen var på trots diverse bilder i dåtidens Min Häst, penny etc där folk var utan hjälm. Tror ärligt talat att frågan om man använder hjälm eller inte kommer hemifrån, åtminstone på så små ungdomar... Skillnad när de börjar komma upp i 16-17-18 men då borde de ha tillräcklig med egen hjärna att tänka med...

Jag har ingen aning om det är okej att rida utan hjälm på lägret. Antagligen är det inte okej.
Men jag tycker ändå det är fel att göra reklam utan hjälm när det riktar sig till barn.

Viktig fråga tycker jag.
Uppenbarligen så verkar de har en väldigt liberal syn på hjälmanvändandet och tillåta att barnen rider utan hjälm, jag hade aldrig skickat mitt barn dit.

Jag hade aldrig uteslutit att skicka mitt barn på ett visst ridläger med utgångspunkt från att dom badar med hästarna utan hjälm. Ett bra ridläger är ett med bra kunskap och erfarenhet. Om hjälmen sitter på när man badar säger inte ett dugg om detta. Bra hästar och bra kunskap har ingenting med hjälm på bild att göra. Att jobba för att förhindra olyckor har ingenting med hjälm att göra. Hjälmen mildrar skadan när den redan är framme. Jag förhindrar att den händer genom säkrare hästhantering. Att hantera en trygg och säker häst är betydligt bättre än att hantera osäkra hästar och ha hjälm på huvudet. Det ena behöver inte utesluta det andra men faktum kvarstår. Säker hästhantering är viktigare!!!!

Jag hade aldrig uteslutit att skicka mitt barn på ett visst ridläger med utgångspunkt från att dom badar med hästarna utan hjälm. Ett bra ridläger är ett med bra kunskap och erfarenhet. Om hjälmen sitter på när man badar säger inte ett dugg om detta. Bra hästar och bra kunskap har ingenting med hjälm på bild att göra. Att jobba för att förhindra olyckor har ingenting med hjälm att göra. Hjälmen mildrar skadan när den redan är framme. Jag förhindrar att den händer genom säkrare hästhantering. Att hantera en trygg och säker häst är betydligt bättre än att hantera osäkra hästar och ha hjälm på huvudet. Det ena behöver inte utesluta det andra men faktum kvarstår. Säker hästhantering är viktigare!!!!

Säker hästhantering i all ära, men du kan faktiskt inte förebygga skador i många situationer.
Praktexemplet var när jag började för en ny tränare. 3:e gången satt hon själv upp för att prova och jag erbjöd min hjälm. Hon avböjde, men jag insisterade på att jag faktiskt tyckte hon skulle ha hjälmen. Efter en del dividerande gav jag upp.
Ett par månader senare, under ett träningspass, kom kommentaren:
"Och den satt jag på utan hjälm!!"

:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025