Reklamation (HW)

lady_vip

Trådstartare
För snart 2 år sedan köpte jag ett Rambo Optimo. Jag behövde ett täcke som funkade med min hästs bogrörelser och såg täcket som en investering.

Det var betydligt dyrare då, jag köpte det från England för 233 pund, sparade ca 500 spänn på det. Nytt såklart, och jag har kvittot kvar.

Dessutom har jag kompletterat med 2 extra liners (1200:-) och en fodrad hals (500:-). Så täcket har totalt kostat mig nästan 4000.

Redan första vintern får täcket en reva. Vilket förvånar mig, för jag har aldrig nånsin fått någon reva på mina Shires-täcken och min häst är inte nån täckesmarodör. Tar kontakt med generalagenten i Sverige och får svaret att den där garantin som de skryter så om endast omfattar tillverkningsfel. Fine, jag kan ju laga täcket.

Igår drog det in ett jätteregn som skulle pågå hela natten. Så jag åker ut och lägger Optimot på hösten.
Idag när jag kommer ut är hästen BLÖT!!!

Jag har aldrig tvättat täcket och dessutom inte använt det särskilt mycket eftersom det glider på snedden.

Jag är så besviken på detta "toppentäcke", men vad ska jag göra? Är ett läckande täcke efter 2 år skäl nog för reklamation? Och var reklamerar jag isf eftersom det inte är köpt i Sverige?
 
Du får kontrollera lagstiftningen i det land du köpt från, det är den lagstiftningen som gäller för köpet. Det är inte säkert att konsumentlagstiftningen är så generös som i Sverige.

Men börja med att prova genom att skriva till försäljningsstället och berätta om dina erfarenheter. Tyvärr tror jag det blir svårt, men prova.
 
Jag tänker mest på deras garanti, men kanske ska kolla direkt med tillverkaren angående det?

Ska iaf leta fram kvitto och garantibevis. Men annars är det en dyr läxa.
 
Rent spontant känns det som om det blir svårt att få igenom reklammation av två år gammalt hästtäcke som dessutom är lagar pga en reva.
Även om du inte använt täcket mycket, så vet ju inte tillverkarna det, och det argumentet har säkert slitits sönder i försök att få nya varor gratis.
 
Jag har dålig erfarenhet av HW också. Bemödade mig inte ens att försöka reklamera, trots att både täckena gick sönder inom ett par dagar. Inte värt pengarna, Shires är bättre men har sämre passform.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp