Reklamation?

ameo

Trådstartare
Moderator
Kort fråga. (Eftersom konsumentrådgivare el liknande är lediga över helgen)
Begagnad bil (årsmod 2011) köpt av bilhandlare för ca 5 veckor sedan, där kupefläkten lagt av - är det något man har fog för att reklamera eller räknas det som normalt slitage som man får räkna med på en begagnad bil?

Nån som har koll?

Jag har försökt läsa på om konsumentköplagen och vet att bilhandlaren inte får lämna sämre garanti än vad den lagen står för. (Handlaren gav mig en månads garanti men det kan han ju drömma om att jag nöjer mig med...)
Men det verkar nånstans finnas en del kryphål.
 
I gamla kkl stod det att fel som uppstår inom 6 månader efter köpet kan räknas som att det fanns vid köpet. Nya kkl har ändrats så att det gäller 2 år efter köpet. Och att det inte görs skillnad på ny el beg bil.
Men frågan är var gränsen går?

(Gissningar hjälper mig inte särskilt mkt)
 
Köper du av bilhandlare beror det mycket på vad som står i köpkontraktet, fast en kupéfläkt som fungerar när du provkör och skriver under köpkontraktet och sedan några veckor senare lägger av torde inte kunna reklameras.

En el motor (så som i en fläkt) kan aldrig garanteras att vara fel fri. Kan även vara brytaren som det blivit fel på.

Enda sett att få ersättning för sådana fel är fabriks/nybils garantin.

Det faller mer under kategorien känn din bils svagheter innan du köper utifrån kilometerställning på mätaren.
 
Senast ändrad:
Kort fråga. (Eftersom konsumentrådgivare el liknande är lediga över helgen)
Begagnad bil (årsmod 2011) köpt av bilhandlare för ca 5 veckor sedan, där kupefläkten lagt av - är det något man har fog för att reklamera eller räknas det som normalt slitage som man får räkna med på en begagnad bil?

Nån som har koll?

Jag har försökt läsa på om konsumentköplagen och vet att bilhandlaren inte får lämna sämre garanti än vad den lagen står för. (Handlaren gav mig en månads garanti men det kan han ju drömma om att jag nöjer mig med...)
Men det verkar nånstans finnas en del kryphål.
Du kan alltid reklamera men jag tror chansen är liten att de accepterar reklamationen. Den fungerade vid köpet och om inte säljaren kan visas ha avsiktligt dolt ett fel på den så är det svårt. Bilar går sönder, även i tidsperioder de varit inblandade i ägarbyte (min egen teori är att det är vanligare att det sker då eftersom en ny ägare använder bilen på nya sätt och upptäcker / triggar nya fel).

Däremot kan du höra av dig, de har kanske egen verkstad eller nära samarbete med en och emellanåt är de väldigt hjälpsamma med att fixa ett bra pris på att laga felet. Förmodligen inte om man börjar med att reklamera mer formellt.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp