• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 949
N

Notorius

På ett par utav mina Eskadron fårskinnboots har ena bootsen spruckit i lädret, och de är knappt använda. Jag har inte slarvat med att göra rent dem och det är inte hästen som haft sönder dem.
Jag snackade med affären där jag köpte dem och de sa att jag kunde komma in med dem så skulle de skicka tillbaka dem till Eskadron, men att det tar lång tid.
Det gör iofs inget eftersom jag har ett par till...
Hur troligt är det att man får ett par nya? Det är alltså en spricka på ca 2,5 cm :cool: Och liite bättre hade jag väl förväntat mig för nästan 500 kr/paret :p

Sv: Reklamera

Troligheten att du får ett par nya är 100 procent. Enligt konsumentskyddslagen är det 2 års garanti. Något jag utnyttjar flitigt på hästprylar som går sönder i förtid.

Okej, så det är värt att skicka ner dem till Tyskland eller var nu Eskadron håller till?
Jag hade ett par senskydd med fårskinn från samma märke som också sprack, efter mkt krångel fick jag tillbaka pengarna :p

Det är inte riktigt som Jane_Done säger, du har 2 år på dej att reklamera, men lagen ger dig ingen garanti, det är affärerna som frivilligt gör det. Det är dock lättast inom 6 månader, för då måste företaget bevisa att det är din hästs fel och du har större chans att få nya grejer. Efter 6 mån är det du som måste bevisa att det är ett fabrikationsfel och det kan vara svårare att få nya saker.

Du får alltså reklamera men det betyder inte alltid nya saker! De har iof rätt att laga dina boots och skicka tillbaka dem men chansen är väl större att ett så stort företag helt enkelt skickar nya :smirk:

Köpte dem i slutet av februari. Så det har gått inte ens 4 månader. Ska skicka iväg dem i slutet av veckan.
Haha laga det, jo det blir nog fint :p

Jag har försökt reklamera boots som har gått sönder och min erfarenhet är att det är svårt eftersom garantin inte gäller om skadan orsakats av yttre våld. Men kan du visa att så inte är fallet så bör du få ett par nya.

Det finns ingen garanti i 2 år. Det är reklamationsrätten som är i 2 år. Alltså att du har rätt att försöka reklamera en vara du inte är nöjd med.Garanti är något butiken själv väljer och det står tydligt på kvittot eller på ett separat garantibevis. Och ska du kunna reklamera måste det vara fel på varan i fråga och inte nått som du själv eller hästen åstakommit. Men detta låter som en solklar reklamation. I annat fall vänder du dig till Allmäna reklamationsnämnden i din komun så prövar dom ärendet åt dig.

LYCKA TILL!

Notorius skrev:
Okej, så det är värt att skicka ner dem till Tyskland eller var nu Eskadron håller till?
Jag hade ett par senskydd med fårskinn från samma märke som också sprack, efter mkt krångel fick jag tillbaka pengarna :p

Då ska vi se, jag har reklamerat:

1 par graninge kängor som sprack
1 par mountainhorse jodpurs som sprack
1 träns där ett av fästena som håller slutet på stroppen lossnade
1 par chaps där dragkedjan fastnade (saknade tom kvitto, de var 9 månader gamla.)
1 barbackagjord där lädret som håller stiglädret sprack.

I samtliga fall har jag vänt mig till affären som sålt och de har skickat tillbaka varan och jag har efter ett par veckor fått nya.

Kanske är det för att jag pratar mycket i (de tre häst-)affärerna jag handlar att jag blir en känd kund? Som lägger ner ett gäng pengar om året.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 107
Senast: QueenLilith
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 626
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka