Bukefalos 28 år!

Rekommenderad vikt på kise?

K

Kiddo

Vad bör en vanlig huskatt/bondkatt väga?

Snuttis (vanlig bonkatt med inblandning av Manx + något långhårigt någonstans långt bak i släkten) var pytteliten när vi fick honom, men växte fort så snart han fick ordentligt med mat. Han kastrerades vid 5 månaders ålder. För ett par månader sedan (han är 2,5 år nu) var han uppe i 7,5 kilo, och jag sade strängt till mamma att han inte skulle ha mer burkmat, utan bara torrfoder. Han äter Royal Canin Light 38. Var på djursjukhuset häromdagen och skulle vaccinera honom, och passade då på att väga honom. 6 kilo väger han nu. Är det "lagom", eller kan han gå ner lite till? Läste på någon plansch att 5 kg. är en bra vikt för en huskatt, men är lite osäker. Han är inte fet, men man ser att han väger aningen för mycket.

Jättemysigt med något att ta i :D men det är ju hans hälsa jag tänker på - vill ju inte att han ska gå och få diabetes o.dyl. om det kan undvikas.
 
Du kan inte kolla på vikten, en huskatt kan ju se ut hur som helst, vara pytteliten och gracil, eller en riktig bjässe. Du får försöka avgöra om hullet är lagom ändå, revbenen ska kännas, men inte synas, katten ska kännas fast och muskulös, inte massa löst under magen (utom mellan bakbenen, där kan det vara en liten "påse" även på smala katter)
 
Du kan inte kolla på vikten, en huskatt kan ju se ut hur som helst, vara pytteliten och gracil, eller en riktig bjässe. Du får försöka avgöra om hullet är lagom ändå, revbenen ska kännas, men inte synas, katten ska kännas fast och muskulös, inte massa löst under magen (utom mellan bakbenen, där kan det vara en liten "påse" även på smala katter)

:bow:

Revbenen känns, men det är knappt, och i övrigt känns han fast, även fast han kanske inte är muskulös. :) Påse på magen har han - en stor en, fast den har minskat med vikten. Framför den så har han lite att ta i.

Tack för hjälpen :) Har bestämt att han får fortsätta med nuvarande diet ett tag till, men att han inte får gå under 5,5. Det svåraste är ju att behålla vikten - han har väldigt lätt för att lägga på sig... :o
 
det är svårt att säga normal vikt på en hus katt.

min hus katt har sin normal vikt på 9 kg då han är enormt stor.

om man skall ha rekomanderat vikt bör man kolla med veterinär
 
Jadu, en huskatt kan nog ha en normalvikt på allt mellan 2,5kg till 10kg så det är omöjligt att säga hur mycket just din huskatt bör väga, men som sagt revbenen skall kännas men inte synas. Lättast är ju att fråga veterinären hur katten ligger till viktmässigt. Mamsens husis (kastrerad hankatt) väger 6kg och är inte det allra minsta fet, min kompis ena husis (kastrerad hane) väger 6 kg och är lite överviktig så det är väldigt individuellt hos husisar.
 
Det är inte lätt att banta dem... Min får gå en kur på r/d när RCn är slut... han har gått upp av RCn, och märkbart tappat ork, så det är bara att byta (Han älskar r/d, så det är inget problem egentligen...)

Jag har alltså en kroppmässigt ganskaliten katt, som dessutom lätt lägger på sig, trots hög aktivitetsnivå (och han leker ju inte lika mycket nu när han inte orkar lika mycket, och så blir det en ond cirkel, precis som hos människor...)
 
Det är inte lätt att banta dem... Min får gå en kur på r/d när RCn är slut... han har gått upp av RCn, och märkbart tappat ork, så det är bara att byta (Han älskar r/d, så det är inget problem egentligen...)

Jag har alltså en kroppmässigt ganskaliten katt, som dessutom lätt lägger på sig, trots hög aktivitetsnivå (och han leker ju inte lika mycket nu när han inte orkar lika mycket, och så blir det en ond cirkel, precis som hos människor...)

Du kanske ska börja laga egen kattmat :) Jag håller på att räkna ut mina katters personliga foderstater nu och om jag inte hittar något torrfoder som passar dem bra så blir det till att börja laga eget. Har upptäckt att majoriteten av alla komersiella torrfoder innehåller för mycket av allt (även lightfoder) och det känns inte så bra.
 
Det är egentligen inget större problem, med r/d går han ner, och håller fint hull om man ökar givan därefter, dessutom verkar det vara en av de foder fom funkar bäst för hans mage.

Men, nu har han vunnit närmare 10 kg RC på utställningar, och jag har inte nån toppenekonomi, så jag ville inte slänga bra mat för flera hundra :crazy:

Nåja, nu är det uppätet, och han är inte direkt fet, så det räcker med den vanliga "underhållsgivan" av r/d...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp