Remind me, isotal..

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare majjijann
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 901
M

majjijann

ISO vad står det för och hur kan man använda sig av det?

Köpte på mig en kamera för ett tag sen o det var så länge sen jag använde en så jag vet inte hur jag gör :cry:

Sv: Remind me, isotal..

Beräkningar av ljuset kort sagt.
Ju högre ISO-tal man har desto mer kornigt blir det så man får bygga en balans mellan ISO-tal, bländare och slutartid.
Ju mörkare det är desto högre ISO-tal brukar man ha.

ISO vad står det för och hur kan man använda sig av det?
ISO i fotosammanhang är ett värde på hur ljuskänslig filmen - eller elektroniken om vi pratar digitalkamera - är. Ju högre ISO-tal desto ljuskänsligare, och tvärtom. Högre ljuskänslighet gör att du kan fotografera med kortare slutartid och/eller mindre bländare. Ibland vill man gå åt andra hållet - använda större bländare och/eller längre slutartid - och då väljer man ett lägre ISO-tal i inställningsmenyn.
Som regel vill man inte fotografera med högre ISO-tal än nödvändigt, eftersom högre ISO-tal också betyder mer brus (gryn, korn) i bilden.

som dom andra säger..

ju högre ISO tal, desto ljuskänsligare är kameran.
men använder du dig av högsta ISO talet ska du nog inte framkalla stora kopior av den, blir inte så snyggt med allt brus i bilden ;)
men du kan ju om du vill :p

jag brukar använda mig av t.ex ISO 1600 då jag ska fota för enbart mig själv och jag absolut inte vill använda blixt och inte har stativ. bara ta ett foto helt ekelt och vill få det någorlunda skarp i svagt ljus.

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: KesoNeso
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
744
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
483
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och... 2
Svar
21
· Visningar
1 295
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka