Remontnosgrimma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 502
Sv: Remontnosgrimma

Grejjen är att nosgrimman inte trycker, den är knappt spänd överhuvudtaget, så jag tror inte han kastar med huvudet för att undgå nosgrimman...

Så om jag förstått det rätt: Remontnosgrimma är en bra nosgrimma som inte trycker eller ger munproblem? Jag har hört att den hämmar hästens angning, men det kan vara något jag återigen fått om bakfoten :angel:

Engelsk och aachen trycker över tänderna. Det är ett problem, sen finns de ju flera... Men som sagt, engelsk och aachen startar de flesta munproblemen inom nosgrimmor. Pullar och remont är bättre. Man behöver inte spänna den engelska särskilt hårt för att få problem.

Men en löst spänd egnelsk nosgrimma borde väl inte ge upphov till så mycket problem, den trycker inte på någonstans i alla fall och han har full frihet i den. Aachen är jag emot, har alltid varit, för det är liksom "för mycket" och kan man väl lika bra använda antingen en engelsk eller en remont, inte både och? :p

Jo den kanske inte ger så mycket problem. Men om du vill få din häst sluta fiffla så mkt med munnen och huvudet så ska nu nog iallafall testa remonten. Och eftersom den är oftast är bättre så är ju det bara en till anledning att prova den eller hur?Och förresten, det kanske är den lösa engelska som han irriterar sej så mkt på? Du ska ju inte spänna den hårdare för det. Men gör som din tränare säger. Testa remonten. Men kom ihåg att träna dina stumma händer, annars gör det inte särskilt stor skillnad. Men en remont + bra händer ger bra resultat om nu de går bra med remonten.

Senast ändrad av en moderator:

Vanity skrev:
Återigen måste jag ifrågasätta (ursäkta, jag är sådan av min natur :D) :
Vad är det som gör remonten så mycket bättre än den engelska? Och vilka sorts munproblem kan en häst få av aachen och engelsk?
Den trycker mot kindtänderna.

Vanity skrev:
Men en löst spänd egnelsk nosgrimma borde väl inte ge upphov till så mycket problem, den trycker inte på någonstans i alla fall och han har full frihet i den. Aachen är jag emot, har alltid varit, för det är liksom "för mycket" och kan man väl lika bra använda antingen en engelsk eller en remont, inte både och? :p
När hästen gapar och vill komma ifrån din hand blir det tryck av nosgrimman mot tänderna och den kan få sår i kinderna.

Ja, jag blir nog illa tvungen ;)

Minelli: Okej, men remonten orsakar alltså inga skador?

I så fall är det nog bäst att ta reda på varför hästen gapar och vill komma ifrån. Nu är det ju så att jag vet varför min häst gör det och jag är nog egenltigen beredd att testa vad som helst för att få ordning på problemet. Dock har jag, som sagt, varit lite konservativ gällande remontnosgrimmorna...

.. Eller något annat? Hämmar luftvägarna, stör bettet, etc?

Om du menar remonten, så nej. Den är bara bra helt enkelt ;) Men den är ganska ful....Vissa problem har den säkert. Alla hästar trivs ju inte med den.

Vanity skrev:
I så fall är det nog bäst att ta reda på varför hästen gapar och vill komma ifrån. Nu är det ju så att jag vet varför min häst gör det och jag är nog egenltigen beredd att testa vad som helst för att få ordning på problemet. Dock har jag, som sagt, varit lite konservativ gällande remontnosgrimmorna...
Varför är du sån konservativ mot den? Den är av de älsta och mest använda nosgrimmorna och den bästa. Det är bara att fråga duktiga utbildare och tränare.

Ursäkta min skepsis, men jag har hört mycket negativt som alla nosgrimmor, jag har lite svårt att tro att remontnosgrimman helt enkelt är en fantastisk nosgrimma utan negativa sidor, tryck eller liknande... Klart att det är möjligt att det är så, men det är ju ändå en onaturlig läderrem runt hästens nos, hlet bra kan den ju omöjligt vara?
Men det är ju bra att ha en positiv inställning till utrustningen ;)

nej luftvägarna är fria vid användadet av remont.. enda grejen skulle vara om man spänner den fel, dvs nedanför näsbenets tipp och drar åt.. men så gör inte dom flersta iallafall, och jag tror inte att du kommer att göra det :)

och om det stör bettet.. jag har inte märkt av det, det är bara när man spänner remontnosgrimman som bettskänklarna ligger ivägen :)

På grund av allt dåligt jag hört om den. Hästar som haft den och fått sår under läppen och hur den blockerar hästens luftvägar och är ivägen för bettet... it goes on and on, så jag hoppas du har överseende med min konservativa attityd? ;)

:bow: :bow: Till minelli

Senast ändrad av en moderator:

En helt korrekt anpassad remont ligger inte emot eller stör någonting. Det är dock svårt att få tag på en remont som faktiskt sitter bra. Dels ska den ligga på "näsan" och inte under nosbenet, och dels ska den ligga så pass långt ner att bettet inte störs. Till på köpet ska själva nosdelen vara i rätt längd. De problemen har man inte riktigt med de engelska nosgrimmorna - de kan man oftast bara "hänga på".

Förhoppningsvis inte, men då undrar jag lite vad som händer om man spänner den för högt, alltså "ovanför" bettet, så att den ligger på bettringen istället för under? Har sett många som har den knäppt så högt upp och det måste väl ändå påverka bettet en del? :confused:

Så nu börjar det klarna lite i alla fall, en remont som inte är för hårt spänd inverkar inte negativt på bettet och hämmar inte anningen :idea: Ja se vad man lär sig :D

Ja, det är klart, oavsett vilken nosgrimma man har måste den ju vara korrekt anpassad till hästen. Har sett hästar som absolut inte borde ha en viss sorts nosgrimma på grund av att den ligger helt fel och antagligen ställer till mer problem än vad den gör nytta.

Liknande trådar

Utrustning Alla hästar jag rider, där jag har möjlighet att inverka på vilken utrustning de ska bära, rider jag utan nosgrimma el ev. med en mycket...
Svar
11
· Visningar
1 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka