Ren/fårskinn under sadeln

Sophia_

Trådstartare
Ni som har det, är det ett HELT skinn ni har? För de jag har tittat på är ju jättestora, känns som att det kommer hänga ren överallt om man ska ha det. :confused: (Folk kommer tro att jag har försökt förklä min häst... :smirk: ) Kan man köpa ett sådant stort skinn och själv skära till en lämpligare storlek tro? Alla dressyrryttare i mitt stall kommer skratta tills de kissar på sig, har jag en aning av... :angel: :D

Och sen lite fler onödiga frågor...
Har ni pälssidan mot hästen eller sadeln? Åt vilket håll ligger pälsen, alltså stråna bakåt mot hästens svans, nedåt backen eller framåt...?

Sv: Ren/fårskinn under sadeln

Nu har jag ingen erfarenhet av renskinn till häst men vi hade ett på golvet, köpt i Sälen.
Trots att det var behandlat så fällde det något enormt hela tiden.
Till slut slängde vi det.
Det gick att köpa mindre bitar som nog skulle passa under sadeln Tror inte det är så bra att klippa det blir vassa kanter.

Men dressyrryttare har ju ofta fårskinn som mellanlägg till sina sadlar...
Är får "finare" djur som vars skinn passar till ädlare sporter tro? :confused:

Jag tror inte de kommer att skratta.

Jag klippte till mitt renskinn så att det passar sadelpadden. Av mitt stora skinn fick jag ett som passar till den bomlösa och en som passar under dressyrsadeln (!)

Dessvärre fick min häst hårsäcksinflammationer av renskinnet. Hästryggen går ju liksom att hålla ren genom att tvätta efter svettiga ridturer, men smutsen som stannar kvar på renskinnet gör att min häst får bulor...
Lite jobbigt eftersom länden blir alldeles skavd när jag inte har renskinnet under. Pest eller kolera...

Så nu till MIN fråga: har ni tvättat renskinn någon gång? Kan man göra det med lädertvättmedel? Eller trillar allt hår av då?

Geshira skrev:
Men dressyrryttare har ju ofta fårskinn som mellanlägg till sina sadlar...
Är får "finare" djur som vars skinn passar till ädlare sporter tro? :confused:

Jag tror inte de kommer att skratta.

Jag menade att renskinn har man ju oftast sett användas av distansryttare i hela sjok som hänger ned bakom sadeln. Fårskinn köps väl mer sällan hela utan de är ju redan fint skurna efter sadeln.

Så nu till MIN fråga: har ni tvättat renskinn någon gång? Kan man göra det med lädertvättmedel? Eller trillar allt hår av då?

Fårskinn kan ju tvättas (men det kanske beror på hur de har behandlats då vissa marknadsförs som tvättbara, andra inte) och det finns speciella schampon för detta.

Dessvärre fick min häst hårsäcksinflammationer av renskinnet. Hästryggen går ju liksom att hålla ren genom att tvätta efter svettiga ridturer, men smutsen som stannar kvar på renskinnet gör att min häst får bulor...
Lite jobbigt eftersom länden blir alldeles skavd när jag inte har renskinnet under. Pest eller kolera...

Skulle det fungera med en vanlig vojlock mellan skinn och hästen? Då fungerar skinnet ju fortfarande tryckavlastande och ventilerande, men vojlocken kan bytas och tvättas ofta.

Geshira skrev:

Jag brukar spola bort svett och smuts från renskinnet med kallt vatten och borstar sen igenom det efter det torkat. Det har funkat utmärkt.

Vi har en bit som är tillskuren med samma form (ungefär) som sadeln. Det är inte mycket som sticker ut.

Mina bästa renskinstips: Se till att skinnet får rätt hårriktning och se till att det finns någon sorts fästannordning så skinnet kan fästas t.ex. vid sadelgjordstamparna. Inte roligt om hästen jobbar på med ryggen och man tappar skinnet.

Jag har klippt till mina skinn så de passar sadeln.

Jag tvättar dem i ljummet vatten och såpa. De fäller lite då, men inte så farligt. Tvättar dem sällan. Borstar av istället.

Jag har inte ens låtit behandla mina skinn så de blir så där mjuka och följsamma. Det funkar ändå.

För tillfället använder jag hjortskinn och det funkar jättebra.Låter det bara vara efter ridturerna men borstar före varje gång.Detta för att det blir bättre om man borstar när det är torrt och inte svettigt.Har haft renskinn tidigare och det är ungefär lika.Har för mej att det här med fällning av renskinn beror på när på året den är dödad.

Sophia_ skrev:
Skulle det fungera med en vanlig vojlock mellan skinn och hästen? Då fungerar skinnet ju fortfarande tryckavlastande och ventilerande, men vojlocken kan bytas och tvättas ofta.

Mja, egentligen är det inte det tryckavlastande jag varit ute efter i första hand, utan just att inte den känsliga vinterpälsen ska skavas bort som det annars lätt gör.
Päls mot päls fungerar jättebra för att slippa ländskav, men om hästen istället får inflammerade hårsäckar så är det ju inte heller bra.

Jag har tidigare kunnat använda renskinn utan problem (och har då borstat av det när det torkat som flera föreslog) men de senaste åren har det inte fungerat.
När jag tänker efter så började det nog när vi stallade upp på torv. Kanske är det torvpartiklarna som ställer till det?
Kan dessvärre inte byta strö eftersom bonden inte vill forsla bort gödslet annars.

Ska prova göra rent skinnet med såpvatten och se om det funkar (kan ju ändå inte använda det annars).

Som tillägg till det som redan skrivits. Jag fick ut två vojlockar av ett skinn och formsydde dem så att de kommer upp i manken. Går bra genom att sy in en liten trekant fram.

Sedan spolar jag av skinnen på samma sätt som hästen då och då. Tar dock lång tid att torka. Efter ridtur skakar jag av skinnet ordentligt, speciellt om det blivit svettigt. När jag skakar det så separerar hårtstråna sig och man slipper så mycket borstande när skinnet är torrt. Sedan skakar jag det innan sadling med och det är torrt. Det tycks hålla skinnet rent nog. Bankar även ibland med mattpiska.

Det finns väldigt olika kvalité på renskinn. De som fäller mycket är av sämre kvalité.

Hälsning Maja

Det verkar som att pälssidan ska vara nedåt? Och riktningen på stråna bakåt? Har du möjlighet att få in en bild på hur du skurit?
Intresserad

Vill också se bilder på färdiga tillskurna vojlockar, har ett jättefint renskinn som ligger i en garderob och skräpar nu för att jag är för feg för att ta till saxen utan att VETA vad jag pysslar med.. :o

Är särskilt intresserad av hur den där "lilla trekanten" man kunde sy till vid framkanten ser ut och sitter?? Kom igen Stopek. Fram med kameran och hit med bilder! :bow:

ett tipps gör som mig köpte en fäll på ikea klipp den som du vill ullen mot ryggen det är luften i ullen som gör det mvh :banana:

Man ska absolut inte tvätta skinn över huvudtaget & tvättar du ett renskinn så har du nog ett pälslöst skinn efter ett tag :)

Renskinn av första klass fäller inte, har ridit i min padd i ca 2 år nu & den ser ut som ny.
Förstaklass skinn finns på: www.nordichorseselect.comhär finns även information om renskinnet & skötselråd mm.

Jag har inte haft några problem med att pälsen trillar på mitt renskinn, jag tror att kvalitén är mycket bra.
Däremot antar jag att kombinationen torv, renskinn och hästsvett inte är något vidare (iallafall inte för min hästs uppenbarligen känsliga vinterskinn) så jag får nog helt enkelt acceptera att renskinnet inte fungerar för oss vintertid.
Trist med det fula ländskavet som blir av den vanliga padden, men hellre det än knölar på ryggen...

Kassiopeja skrev:
Vill också se bilder på färdiga tillskurna vojlockar---

Jag hittade två bilder. Det syns dock dåligt, men i alla fall...

Niki3.JPG

Niki5.JPG

Jag har fått två jättefina renskinn som jag vill skära till och använda till voylock, men de är helt obehandlade och skinnet är hårt. Är det någon som vet vad jag ska behandla skinnen med för att de blir mjuka?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka