Rengöra klippmaskin - tips

Wippos

Trådstartare
Hej allihop!

Har försökt med sökfunktionen, men hittar inget om det, därför skapar jag en ny tråd och om det är någon som vet en annan bra tråd så länka gärna :)

Alltså, rengöring av klippmasin efter varje klippning, hur gör ni?
jag tror vi alla har lite egna små knep som vi alla kan ha nytta av ;)

Sv: Rengöra klippmaskin - tips

Jag brukar borsta av det som jag kommer åt med lillborsten som följde med. Sen brukar jag he i lite smörj och köra den en stund så det smörjs. Sen kan jag rengöra mera och nogare när man byter skären :)

Vill gärna höra fler tips!

så gör jag med!
men tänkte idag göra grundlig rengöring, dvs plocka isär och ev. luftblåsa (det heter något annat men kommer inte på det nu) så jag får bort allt :)

just de! :idea:

va nyss och rengjorde klippmaskinen så :) funkar perfekt! bara man inte blåser vid maskineriet så att man får lös något del, utan blåste då vid själva "klippdelen" och fick bort all stöv och dyrligt, sen rengjorde det sista med papper och sen smörja in igen :)

jag skruvade sönder min i går. var massa hår och smuts som blockade filtren. så nu kanske den inte blir så varm :smirk:

btw, nån som vet vart man får köpt olja till maskinen?

alltså du skruvade loss vid maskineriet och så oxå?

klippmaskinsolja inskaffade jag mig för några dagar sen, köpte det på börjes
men det sägs gå lika bra med symaskinsolja som då är billigare :)

Det borde finnas olja att köpa där maskinen säljs eller så borde dom veta vad man kan använda...

Jag har en DeLaval och jag borstar bort det värsa, oljar, kör en stund och sedan tar jag bort skären och borstar bakom dom.
Sedan har jag en lucka på min som man öppnar och borstar av filtren...

Ibland sprayar jag med nåt speciellt spray för klippskär som jag köpte på granngården tror jag.

Den kan man spraya på under klippning också för den är kylande/oljande... Jag sprayar dock bara efter körning.

jag jobbar på en liten ridskola och ska börja klippning av 23 ridskolehästar och ponnisar nästa vecka....:eek: efter varje häst brukar jag pocka isär hela aparaten och borsta rent med en vanlig rotborste för att få bort det värsta sedan använder jag en liten rund "svampplockar- pännsel" och/eller en tandborste för att komma åt.

jag skruvade sönder min i går. var massa hår och smuts som blockade filtren. så nu kanske den inte blir så varm :smirk:

btw, nån som vet vart man får köpt olja till maskinen?
Symaskinsolja fungerar ypperligt!! :idea: (köps i sytillbehörsbutiker)

Jag rengör med tandborste efter varje klippning. Har även spray som både decinficerar och oljar skären som jag sprayar med efter rengöring.

*puttar upp denna tråden då klippning blir mer och mer aktuell nu*

Oj- plockar du isär den efter VARJE häst??? Jag gör det då&då... var 3je kanske...
Innan ni alla gör som centaur kan jag berätta att jag me jort det... två små lödade kablar släppte o inte blev det rätt när UppfinnarJocke (jag) skulle laga... TRIMMAD blev maskinen- Det lös blått om den tills den dog... hahaha...
Behöver jag säga att jag köpte ny???

Nu har jag en maskin som inte ens har ett filter- inget som kan sättas igen- PERFEKT!

vad gäller olja så brukar jag köpa antingen symaskinsolja, smörjolja (Gripen heter märket) eller sån till cykelkedjor...

Klipper både ridskolehästarna/ponnierna och min egen, och behandlar min egna och ridskolans klippmaskin lika.
Plockar isär efter varje häst och rengör och smörjer, smörjer även under klippning med ca 10-15 min intervaller.
Blir mindre varv och skären håller sig vassa längre.
Använder mig av en rotviska och den medföljande rengöringsborsten.

*kl*

puttar upp den här tråden igen nu när klippsäsongen börjar gå mot sitt slut :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Ny fråga - i anledning av ny hund. Vi spenderar julloven i Tandådalen i vår säsongsuppställda husvagn. Vid tiden för det stora helvetet...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: SaraMara
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 226
Senast: Claraclara
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 824
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur