Rengöra under tangenterna?

Pancakes

Trådstartare
Är det något man bör göra? Har en bekant som gjorde det nyligen men jag får inte ens loss dem från min dator (laptop). Iofs vågar jag inte vara så våldsam. Men hur är det, rengöra eller inte?

Sv: Rengöra under tangenterna?

Har du problem med tangentbordet (tb) eller är det mycket smutsigt? Då kan det vara läge att göra rent, annars behövs det knappast.

Jag torkar av tb:t med en lätt fuktad (nästan torr) trasa någon gång i månaden innan jag startar datorn. Då brukar jag först blåsa rent med Tryckluftsspray och sedan torka.

Det finns "städkit" för datorn att köpa. Det brukar vara en borste, putsduk och rengöringsspray.

Jag skulle personligen inte pilla loss tangenterna från min laptop. En Enter-tangent ramlade loss från min förra, den ville aldrig fastna igen och en E-tangent har jag lyckats sprätta loss med nageln av misstag några gånger, den går att trycka dit, men ser fortfarande något skev ut :)

jag skulle fotografera tangentbordet först, sedan lyfta bort alla knappar (försiktigt) sedan städa ur, tvätta knapparna och montera tillbaks när allt torkat.. det tar några timar för det att torka.. jag har kört tangenter i diskmaskinen med goda resultat (i ett nät så de inte försvinner)... men går givetvis o göra förhand också..

får man det inte o fungera så har man uppenbarligen varit alldeles för våldsam och ovarsam..

Svarar alla:

Det är inte så att det inte funkar, men det ser ut som att det är mycket damm under. Men tryckluft kanske kunde vara nåt. Vill verkligen inte ha tangenterna inte sitter ordentligt sen.

tryckluft kan göra att du blåser skiten in skiten än längre in som gör att det blir ett problem.

om du nu är så rädd för att knapparna inte ska sitta ordentligt kan du ju skruva isär "skalet" och på den vägen komma åt att få bort skräpet.

men att skruva isär datorn helt och hållet tycker jag är besvärligare än att snäppa loss knapparna.

Hm, det som lät som en så bra idé. Jag får nog konsultera nån datakunnig om att plocka bort tangenterna för jag vågar inte dra mer än jag redan gjort. Det sticker i ögat att det är dammigt därnere

Jag vänder datorn uppochner, och blåser sen snett in under tangenterna. Då kommer det mesta ut. Du kan ruska den lite först o se hur mycket som hoppar ut självmant.

Vänder och skakar någon gång vartannat år sådär. Drar ibland även med något smalt mellan tangenterna för att få upp lite hår med diverse annat som följer med. Inte råkat ut för något problem än. Visst, det finns gott om skräp där under, but who really cares?

Liknande trådar

IT & mobiler Någon här som vet om man kan göra något åt att laptopens bildskärm tappar ljusstyrka? Kan man åtgärda eller byta ut skärmen på något...
Svar
2
· Visningar
162
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
743
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen... 2
Svar
22
· Visningar
1 660
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka