Rengöring av Skito/Equalizer-pad??

Kassiopeja

Trådstartare
Jag har en bomlös sadel och till den en tjock vojlock, en så kallad Equilizer-pad, min är specifikt en Skito pad. Den har en ullig undersida och en typ täckestygs-ovansida och tjock stoppning (ett par centimeter). Efter att ha använt den i flera år så börjar den nu se lite äcklig/"tovig" ut trots att jag borstar av den efter varje ritt. Den skulle helt enkelt behöva en rejäl tvätt.
Men hur gör man? :confused:
För jag antar att tvättmaskinen är utesluten? :crazy:

Hur gör ni andra som rider bomlöst?
(eller i westernsadel med skitopad under?)

/JES
Bomlöst - om hästens rygg får välja. :p

Sv: Rengöring av Skito/Equalizer-pad??

Det är väl bara att ploocka ut inläggen och köra den i maskin? Är det ullundersida så är det väl lämpligt att tvätta i 30 grader med ulltvättmedel. Annars 40 grader och vanligt tvättmedel. Har du kollat efter tvättråd på www.carouseltights.com ?

Hej!
Jag fick tvättanvisningar ihop med den padd jag köpte, men har tyvärr tappat bort den. Försök med att skicka en fråga till Linda på info@stallvra.com eller till torsion, för de som säljer vet säkert.

Hej!
Jag har samma padd och tvättade den i tvättmaskin, 30 grader ulltvätt med vanligt tvättmedel, för två veckor sen. Det fungerade jättebra. Allt enligt återförsäljarens råd.

Okej! Jag borde såklart ha tittat på Sportssaddle-sidan innan jag frågade, men jag var i "skriva tråd"-tagen ändå så... ;)

Men TACK! för svaren! Då ska hästen få fiiin nytvättad sadel till Jul! :)

Jag kör mitt fodral i tvättmaskinen. Inga problem alls.
Inläggen vågar jag inte tvätta, men brukar ta bred silvertejp och dra bort hästhåren med.

emellan tvättningarna funkar det bra att dammsuga oxå! fluffar upp den lite...

Om iläggen är håriga kan du ta en gummiklädd svettskrapa och skrapa bort dem.
// Linda

Åkte glad i hågen ut till stallet. Här skulle hämtas hem Skito-pad och sen skulle den tvättas!! :bump:

Trodde jag ja!!!! Den har ju ingen dragkedja så man kan ta ur iläggen juuuuuh! :eek: :cry: :(
Min sadel är ju inte köpt igår precis! Jag köpte den begagnad 2000. Antagligen hade man inte kommit på när den tillverkades att folk ville tvätta dem.. eller nåt??? :confused:

Nu vet jag inte vad jag ska göra igen!

/JES

Min har kardborrband i framkanten. Säker på att det inte är det på din också?
Annars hade jag sprettat upp fram och sytt på kardborr så jag kunde tvättat den.
// Linda

Jag körde min i tvättmaskinen med ilägg och allt innan jag begrep att man kunde ta ut dom.
Fast den blev faktiskt ganska fin ändå...

Japp. Tyvärr så är jag säker på att det inte går att ta ut dem, jag synade den grundligt igår... :(
Som jag tror att det får bli nu så lämnar jag in den och får en dragkedja isydd i den så att den blir tvättbar...
/JES

Cheswick skrev:
Jag körde min i tvättmaskinen med ilägg och allt innan jag begrep att man kunde ta ut dom.
Fast den blev faktiskt ganska fin ändå...
Inte knölig och hemsk då? :crazy:
För just nu överväger jag att tvätta den så, så att jag kan lämna in den i något renare skick än den är nu. :o

/JES

Nej, inte så farligt knölig faktiskt. Sen drog jag ju i den och rätade ut den lite innan den hängdes på tork.
Kan ju vara värt att prova!

Liknande trådar

D
Utrustning Jahapp. Givetvis så har paden redan blivit såpass smutsig att hästen inte kan ha den utan att få skav. Så idag tänkte jag tvätta den...
Svar
5
· Visningar
990
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka