Renovering av Trailer (Kylinge Euro)

MaRomer

Trådstartare
I veckan köptes det "ny" trailer. En Kylinge Euro Trailer. Och nu ska den piffas upp. Den är i riktigt bra skick. Golvet är kanon så det slipper vi göra något åt.

I nuläget är prio ett att få dit två öppningsbara fönster. Dels för bättre ventilation, men även för ljuset. I Framtiden kommer det sitta ett sadelskåp i fronten och då försvinner det intaget helt. Så två nya fönster är beställda och förhoppningsvis kommer de anlända nästa vecka.

Näst intill detta så ska allt smörjas, gamla dekaler ska bort, Några beslag ska bytas ut mot nya rostfria och den ska tvättas och putsas. Ny matta mellan ramp och trailer ska dit. Bromslyse högt upp och även positionsljus framifrån ska monteras på baksidan av befintliga. 2 nya uppbindnings ringar ska monteras ovan fönstret i fronten. Det är så långt jag kommit i nuläget med planeringen;)

Trailern (Thy) har endast ett litet sparkmärke som kommer få lite kärlek.

Bilder på vagnen i befintligt skick.

dsc_1279.jpg


dsc_1281.jpg
dsc_1296.jpg
dsc_1287.jpg
 
Fönsterna blev universal då original skulle kosta det dubbla. Fönstret är komplett med galler och går öppna på alla håll.
oppningsbart-takfonster-universal-fonster-rs0101_146875_356x200.jpg


Funderar även på bakbommarna. Funderar på om de går byta ut till den variant med "knäppe" på? Funderar då de är lättare när man ska stänga om hästen. Har en unghäst och då vill jag bara kunna "klicka" fast dem. Någon som vet om dem går byta?

dsc_1301.jpg
 
En liten grej med bakbommarna, för jag har likadana. Jag gillar den typen du har på din och har nu förstått att easylock faktiskt kan gå upp om en häst satsar och backar med kraft. En bekant till mig har stora problem med en av deras ponnyer som har kommit på detta, så hästen tar sats och tokbackar mot bakbommarna, som ger med sig för kraften och knäpps upp.

Så jag tycker du ska ha kvar bakbommarna som de är. Jag har haft min släp i 10 år nu och aldrig haft bekymmer med de bommarna.
 
En liten grej med bakbommarna, för jag har likadana. Jag gillar den typen du har på din och har nu förstått att easylock faktiskt kan gå upp om en häst satsar och backar med kraft. En bekant till mig har stora problem med en av deras ponnyer som har kommit på detta, så hästen tar sats och tokbackar mot bakbommarna, som ger med sig för kraften och knäpps upp.

Så jag tycker du ska ha kvar bakbommarna som de är. Jag har haft min släp i 10 år nu och aldrig haft bekymmer med de bommarna.


Jag gillar dem! Men jag är till 99% alltid ensam. Hade varit skönt med lite snabbare bommar då ☺ men håller de inte en backande häst. Så får dessa vara kvar. Har både korta och 3/4 del.
 
Har easy lock bommar till min kylinge (satte de i sprintar i mellanväggen och satte nya fästen på väggen)
Stortrivs med dem och kan inte tänka mig ngt annat :), min häst är svårlastad och sista decimetern är svårast. så vill bara snabbt knäppa på bommarna och inte behöva lyfta upp och försöka pricka rätt ;).
Startrailers bommar är också bra tycker jag, snabba och nog lite säkrare mot hästar som backar i full fart. De borde ju passa då startrailer diamant är typ lika stor som kylinge eurotrailern.
Men har du ingen häst som kastar sig ut så är thules bommar jätte bra :). Min häst har pressat mot några gånger men aldrig kastat sig med full fart. Gör hästen det så får man nog träna lite mer på lastning och körning :p
 
Har easy lock bommar till min kylinge (satte de i sprintar i mellanväggen och satte nya fästen på väggen)
Stortrivs med dem och kan inte tänka mig ngt annat :), min häst är svårlastad och sista decimetern är svårast. så vill bara snabbt knäppa på bommarna och inte behöva lyfta upp och försöka pricka rätt ;).
Startrailers bommar är också bra tycker jag, snabba och nog lite säkrare mot hästar som backar i full fart. De borde ju passa då startrailer diamant är typ lika stor som kylinge eurotrailern.
Men har du ingen häst som kastar sig ut så är thules bommar jätte bra :). Min häst har pressat mot några gånger men aldrig kastat sig med full fart. Gör hästen det så får man nog träna lite mer på lastning och körning :p


Han har aldrig kastat sig☺ åkt mycket transport trots sin låga ålder.
 
Jag gillar dem! Men jag är till 99% alltid ensam. Hade varit skönt med lite snabbare bommar då ☺ men håller de inte en backande häst. Så får dessa vara kvar. Har både korta och 3/4 del.
Jag har easylock på min transport och min donna som har bråttom ut och halvt som halvt kastar sig bakåt har inte lyckats få upp bommen. Så så lätta är de inte att få upp hur som helst.
 
Igår kom fönsterna! Snabb leverans. I slutet på veckan ska jag ringa upp thule leverantören för att höra om det gick få tag i nya dekaler!
 
@MaRomer Hur har det gått? Får vi se fler bilder på trailern idag? :)
Jag köpte själv en Kylinge euro i förrgår så jag är supernyfiken på att se vad du gjort med ditt!
 
Det som är gjort är att vi bytt lysen, satt dit extra, satt dit två öppningsbara fönster, tagit bort vissa klistermärken och även färg. Och delvis plastat om väggarna på utsidan. Kan inte lägga in bilder ännu då jag saknar ström kabeln råkade glömma den hos min syster. Så den får besöka postkontoret innan jag får den

Eventuellt kommer jag även byta ut bakbommarna i år.
 
Det som är gjort är att vi bytt lysen, satt dit extra, satt dit två öppningsbara fönster, tagit bort vissa klistermärken och även färg. Och delvis plastat om väggarna på utsidan. Kan inte lägga in bilder ännu då jag saknar ström kabeln råkade glömma den hos min syster. Så den får besöka postkontoret innan jag får den

Eventuellt kommer jag även byta ut bakbommarna i år.
 
Väldigt fint med fönsterna, gör så mycket för hur stort släpet upplevs :) behöll du bakbommarna?
 
Väldigt fint med fönsterna, gör så mycket för hur stort släpet upplevs :) behöll du bakbommarna?


Det blir ju mycket ljusare. Är nöjd och hästarna oxå

Bakbommarna sitter original än så länge. Vet inte om jag byter. Det funkar bra med de som sitter där idag.

Ska dock leta fram ett sadelskåp... Hmmm
 
Det blir ju mycket ljusare. Är nöjd och hästarna oxå

Bakbommarna sitter original än så länge. Vet inte om jag byter. Det funkar bra med de som sitter där idag.

Ska dock leta fram ett sadelskåp... Hmmm
Så länge det fungerar så ^_^ annars går thule bommarna bra med panik utlösningen också bara att byta fästet på mellanväggen :).
Och de frontlastade sadelskåpen verkar vara väldigt rymliga, går ju när ni har mer fönster :).
(Lite avis :p vill också ha en kylinge :( bästa släpen jag vet då de är så anpassningsbara och lätta att renovera :).)
 
Så länge det fungerar så ^_^ annars går thule bommarna bra med panik utlösningen också bara att byta fästet på mellanväggen :).
Och de frontlastade sadelskåpen verkar vara väldigt rymliga, går ju när ni har mer fönster :).
(Lite avis :p vill också ha en kylinge :( bästa släpen jag vet då de är så anpassningsbara och lätta att renovera :).)

Precis..ja sadelskåpet är nästa prio. Hatar att ha utrustning i bilen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp