Renrasig eller blandras..

G

glee

Jag vet att det har funnits flera sådana här trådar tidigare men jag har inte kunnat hitta nån av dem så jag skriver en ny..
Jag och pojkvännen ska skaffa hund, vi hade tänkt oss en renrasig. Men nu är det en bekant till honom som ska låta sin blandrastik få valpar och han vill köpa en av dem. (Mamman är nån korsning mellan många olika raser, ser ut som en liten doberman. Pappan är labrador/rottweiler.)

Jag vill helst ha renrasig eftersom jag vill att föräldrarna ska vara hd-röntgade, och så vill jag såklart ha en valp som inte ärvt de sämsta egenskaperna och det är väl mindre risk för det om man köper renrasig?

Vad finns det för fler anledningar till att köpa renrasig hund? Fördelar med att köpa blandras?
 
Har ni hundvana?

Den blandningen bådar inte gott tycker jag , mamma = en gatukorsning och pappan är rottweiler/labrador

Det skapar väg för ett ganska starkt lynne.

Så min fråga till dig är.

Vad ska ni ha hunden till? Vad vill ni göra med hunden ?
 
Det blir vår första hund så vi kan nog kallas nybörjare :)

Vi ska ha hunden som "sällskapshund" men inte på det sättet att vi bara vill ha en hund som ligger hemma på soffan, utan gärna någon aktiv, som behöver mycket motion, långa promenader. Och så får den gärna ha lite jaktinstinkter, vi tänkte gå jakt och spårkurser osv. (Köper man blandras vet man väl inte alls hur aktiv eller vilka instinkter som den får?)

Vi vill gärna ha en stor, korthårig hund men utseendet får väl komma i sista hand eftersom det är det oviktigaste.. Vi är intresserade av dogo argentino eftersom de passar bra in på vad vi vill göra med hunden, storlek och hårlag men det är ju inte säkert att det är rätt hund för oss som nybörjare..
 
Största frågan är ju:
VAD vill ni göra med hunden?

Om ni vill satsa på jakt så tror jag knappast att en rottweiler korsning duger speciellt. Vad för slags jaktkurser är det ni skall gå på?

Dessutom får man inte tävla i bruksgrenar med blandras och man kan inte få några meriter, det är lite tråkigt.
Dogo argentino passar ju utmärkt om ni vill spåra, dessutom så tycker jag nog att det är en mer passande ras (med hjälp från uppfödaren) än en rottweiler/labb/? korsning.
 
Renrasig!!

Dogo A, har jag bara träffat en enda, den var enligt mig tråkig :o
Ingen direkt motor, inte intresserad av människor, väldigt försiktig och osocial.Huruvida de jagar eller spårar bra har jag ingen aning om :confused:

Varför inte en Labbe?
Kanske jaktypen?

MVH julia_v (som själv har schäfer :D)
 
Vi är nog ganska "flexibla" och kan gå vilken kurs som helst, och då får det ju bli den som hunden kanske är mest lämpad för.. Det måste inte vara någon jaktkurs, men blodspår verkar kul tycker jag :) Det enda som vi kan säga att vi inte är intresserade av är väl agility..
 
Nej, det står t.o.m. på deras hemsida (http://www.dak.nu) att det inte är någon nybörjarhund. Men vi kommer ju inte att vara isolerade från hundkunnigt folk, vi kommer gå valpkurs osv. Men som sagt har vi ju inte bestämt oss än, vi ska prata med uppfödare och sen får vi väl se vad vi kommer fram till.

14:e december är ju Hund 2003 i Älvsjö, då ska vi dit och titta på dogon och passa på att prata med folk.
 
Ok, men varför inte bestämma först vad ni skall ha den till?
så som jag förstått det så är ni ute efter en stor, korth allroundhund som kan vara med på lite allt möjligt?

Varför inte då gå på en utställning och hälsa lite på olika raser innan ni bestämmer er. En renrasig hund är att föredra speciellt när ni är intresserade av att delta i kurser eftersom ni senare kanske kommer bli tävlingsintresserade.
 
Men dogon är väl ganska ointresserad av andra människor förutom sin familj.. det tycker jag är ganska bra för jag vill inte ha en hund som är för "på" mot andra folk. Försiktig och osocial låter iofs inte speciellt bra..
 
Kanske att korthårig collie vore något?
Relativt stor, Korthårig, Lättlärd, bra allroundhund, gillar att arbeta, reserverad
 
Det känns lite onödigt att bestämma exakt vad vi vill ha den till eftersom vi kan anpassa oss efter hunden. Är det en hund med jaktinstinkter går vi gärna jaktkurser men är den inte intresserad av det så går vi andra kurser som passar den hunden.

Kortfattat: en (stor korthårig) hund som vill AKTIVERAS på något sätt, inte för "på" mot okända folk.
 
Kan inte rekomendera en Dogo Argentino som första hund, då dom är rejält skarpa i "huvudet".

Du skriver att ni kan anpassa er efter hunden, men så enkelt är det inte.

Eftersom du skriver att du är intresserad av jakt etc så kanske en labrador kunde vara något. Labradoren är ingen sällskapshund utan kräver såväl psykisk som fysisk aktivering för att må bra men det verkar du vara införstådd med och du verkar villig till att träna .

Annars är Mellanschnauzern otroligt rolig hund, fungerar på det mesta, något reserverad mot främlingar .
Dock kan jag då tipsa om en tik, rasern är lite skarpa och då mest hanarna.
Själv har jag en hane.
 
Jag brukar inte rekommendera "min" ras bara sådär men just den beskrivningen stämmer mycket väl in på Rhodesian ridgeback :)Stor, korthårig, reserverad moit främlingar (dvs ointresserad), en riktig hejare på viltspår och älskar att hänga med på det mesta.
 
Har faktiskt funderat på rhodesian ridgeback också. Känner en hane, jättefin och lugn. Eller känner är att ta i, han är inte alls intresserad av mig så jag har bara hälsat lite på honom :)

Men har inte rr väldigt mycket vaktinstinkt?
 
Ja, tik ska det bli, det är vi överens om.
Mellanschnauzer har vi pratat om, men där blev det bestämt nej från pojkvännen..
 
Ja, det är ju från början en jakt- och vakthund. Men den skäller otroligt lite - bara när det behövs s a s och vaktar bara där det behövs dvs bilen, hemmet etc samt självklart om du skulle gå ut med den själv och bli antastad :p
Jag har då aldrig upplevt mina hundars vaktinstinkt som jobbig, enbart positiv men det beror ju förstås på vad man vill ha ut av sin hund :)
 
Fördelar med att köpa renras från seriös uppfödare:
* Störst chans att få en frisk hund
* Man vet ungefär vad man får
* Störst chans till en bra mentalitet med alla de egenskaper man vill ha
* Storlek, hårlag och utseende går att förutspå
*Hjälpen från en kunnig och engagerad uppfödare är guld värd oavsett om man är nybörjare eller erfaren.
* Det är roligt att åka på kennelläger/valpträffar och få träffa syskon, föräldrar och övriga släktingar till sin hund
* Det är enklare att välja uppfostringsstrategi och träningsmetod då man vet vilka egenskaper man kan förvänta sig hos hunden.
* Möjlighet att anpassa hundköpet till en själv och vad man är intresserad av.
* Uppfödaren har hundarnas bästa för ögonen och parar inte tiken för tidigt eller för ofta. ( något att tänka på då man ska ta sig en funderare på vilken sorts hundhållning man stöder om man köper från mindre seriösa uppfödare)
*Valpen har utfodrats enligt konstens alla regler, vaccinerats och avmaskats. Den har helt enkelt givits bästa möjliga förutsättningar för ett fortsatt bra liv.

Fördelar med en blandras:
*De är oftast billigare
* Man slipper stå på kö för att få köpa en valp och som valpköpare blir man inte granskad. (vissa tycker detta är positivt)
* Vissa jakt-, vall- eller dragkorsningar blir bättre än de renrasiga och fungerar ypperligt i sitt arbete. (mest intressant för den som använder hunden i praktisk jakt, vallning eller drag)
* Om man korsar två renraser som inte har samma rasbundna defekter sker en utspädning av de sjuka anlagen och avkomman blir oftast friskare. (Observera att föräldrarna då inte får ha någon gemensam rasbunden defekt. En korsning mellan labbe och golden gynnas inte av utspädningseffekten.)

När det gäller raser som Rottweiler är det mycket viktigt att veta vad som ligger bakom hunden och att avelsarbetet är seriöst. En Rottweiler är ingen lätt hund och ska inte korsas med vad som helst. Vissa korsningar blir rent av farliga eller ger farliga avkommor.
Rottweilern har problem med mentaliteten idag och det är inte de bästa exemplaren som används i blandrasaveln. Därför ska man akta sig noga för att köpa en blandras med inslag av Rottweiler. Du vet aldrig vad du får och har du otur får hunden hälften av rottweilerns mentalitet. Den behöver alla sina mentala egenskaper för att fungera. Någon annan ras egenskaper kan sällan kompensera.
 
Tack! :bow:
Jag kände på mig att det skulle komma ett bra inlägg från dig, kommer ihåg att du skrev mycket bra i någon tråd som handlade om det här :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 564
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
21 933
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp