Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hur räknas en häst som har en pappa som är Holsteiner, och pappans föräldrar är holsteiner. Däremot farfarsfar är angloarab? Ändå är hans avkomma reg. som holsteiner.
Mamman till hästen i fråga är Svenskt varmblod (halvblod). Så vad räknas ursprungshästen som?? Kan inget om det här jag...
Angloarab är en tillåten förädlingsras hos de flesta varmblodiga ridhästarna. Engelskt och arabiskt fullblod likaså.
Dagens varmblodiga ridhästraser är till stor del släkt med varandra och godkända av varandras stamböcker. Många gånger handlar det om var hästen är född, inte vilken stam, som avgör vilken ras hästen anses ha.
En häst kan t ex ha en hannoveranerpappa och en xx-mamma och likväl anses som renrasig SWB. Svaret på din fråga är att hästen räknas som SWB om den grundregistreras hos ASVH med raskod 04.
Troligtvis därför att den är född och reggad i swb. Sedan är stamböckerna olika stängda, kommer aldrig ihåg om det är Holstein eller Hannover som är ganska strikt med vad som får reggas
Numret på din häst finns i passet. Du kan också se på ASVHs BLUP sida. Din häst är ingen holsteiner för de har en stängd stambok och då måste mamman vara Holsteiner.
Juridik & Ekonomi
Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
Trädgård & Växter Svårt att veta om det är salladen jag sått som börjar titta upp, eller om jag just nu gödslat och vattnat en miljon nya aklejor. :rofl...