Reparera skada på bakvalvet?

prinsessfeminist

Trådstartare
Reparera skada på bakvalvet, har ni några goda erfarenheter?

Jag "lagar och lagar" och vill få till en osynlig fyllning, men jag är fruktansvärt petig. Nu har jag hållit på med diverse lösningar och känslorna har växlat mellan att jag varit rädd att jag förstört sadeln till att våga mer och mer.

Jag skall se om jag kan få fram några före- och efter bilder, och tar gärna emot tips!

Eller bara att jag skall "nöja mig". Kanske överdriver jag mitt lagande?

Medan jag sätter ihop lämpliga bilder, peppa med tips!

Jag har googlat men inte funnit så mycket matnyttigt annat än beskrivningar på hur man lagar bilsitsar eller motorcykelsadlar.

Bakvalvet på sadeln är utsatt och jag är barnsligt försiktig med sadeln.

Vad har du gjort för att fixa till skråmor på din sadel?
 
Före och efter lagning.
20200719_100849.jpg
 
Har inga bra tips att komma med, har själv en sadel jag tappat i backen samt en med ytliga kattklor som behöver åtgärdas.
hade en smörja från Black Country för många år sedan som trollade bort mindre skador väldigt effektivt, tycker inte att de smörjor jag använt på senare år har haft just den effekten på lädret.

tycker att din före/efter-bild ser väldigt bra ut!
 
Vad lagade du med?
Jag har lagat med ett litet kit från Furniture Clinic. Det är en liten tub med pasta som spacklas på skadan, och det är lättare sagt än gjort.

Nu har jag hållit på ytterligare en stund idag, eftersom jag vill göra skadan geeky osynlig för ögat.

Det hela verkar fungera bra, pastan härdar som den skall och har lite av gummi-elasticitet, men det är ett precisionsarbete att få det helt jämnt.

Sedan är det färgen. I kitet kommer mörkbrun färg samt fyra andra att blanda med så att man får exakt ton.

Det är bara det att sadelns färg varierar ju när den är nyputsad och mycket mörkbrun eller när den hängt orörd ett tag.

Det är ett litet litet märke, men jag kan inte låta bli att greja...
 
Jag har lagat med ett litet kit från Furniture Clinic. Det är en liten tub med pasta som spacklas på skadan, och det är lättare sagt än gjort.

Nu har jag hållit på ytterligare en stund idag, eftersom jag vill göra skadan geeky osynlig för ögat.

Det hela verkar fungera bra, pastan härdar som den skall och har lite av gummi-elasticitet, men det är ett precisionsarbete att få det helt jämnt.

Sedan är det färgen. I kitet kommer mörkbrun färg samt fyra andra att blanda med så att man får exakt ton.

Det är bara det att sadelns färg varierar ju när den är nyputsad och mycket mörkbrun eller när den hängt orörd ett tag.

Det är ett litet litet märke, men jag kan inte låta bli att greja...

Nej, jag slutade inte....

Nu efter ännu mer tid och pill, det det ut20200728_125517.jpg så här:
 
Och i annan vinkel:

20200728_125446.jpg


Pust! Det har handlat om en kvarts millimeter på vissa ställen. Jag erkänner, jag har haft semester och inte haft annat roligare... plus att jag inte ville ge mig. Det ska helst inte synas alls!
🙄
 
Är så imponerad av ditt tålamod :D
Tack!
Jag har velat bita i en pinne då och då, skall erkännas! 😬

Men det ursprungliga märket är borta och det är bara jag själv som ser denna lilla reparation. Ingen annan ser det om de inte tittar nära.

Men jag ser det på en meters avstånd. Det är helt galet att bli så envis (fixerad? 🙄).

MEN nu är lagningskittet bortplockad och sadeln skall bo i sadelkammaren till nästa putsning.

Då kanske jag kan låta bli helt. Jag vågar inte heller fortsätta, för tänk om jag förstör sadeln?

If it aint broken, don't fix it!
🤔😬🙄

Tack igen, roligt att få @pepp!

No pun intended! 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp