repgrimma eller vanlig

Falkenrally

Trådstartare
går det bra att använda vanlig grimma o longerlina eller måste man ha repgrimma och de långa repet när man arbetar hästen inom NH???

tacksam för svar.:)

Sv: repgrimma eller vanlig

I princip kan du ha vad du vill. NH är inte prylbundet.
Fördelen med repgrimma är att den känns tydligare/mera för hästen, ställer alltså stora krav på människan.
"Det långa repet" är enligt min erfarenhet överlägset alla andra varianter av linor, grimskaft etc. Man kan använda det på så många olika sätt, det ger en "stabil" kontakt med hästen, det är lättare att handskas med mm.

I slutänden är inte grimma och rep annat än verktyg. Det är bra med bra verktyg, men även dom är otillräckliga i den okunniges händer. :idea:

LIA

LIA hade ett bra svar (en gång till), Det finns inte mycket annat att skriver efter detta.:angel:

Jag håller 110% med henne.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
637
Senast: morgaine
·
Träning Hej, ni som arbetar med långtygel och kapson hur lång använder ni? Måste köpa en men vet inte längden. Kan 5,5 meter räcka?😊
Svar
3
· Visningar
618
Senast: Rakan
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
342
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Idag har det gått 29 år sedan denna sida först blev tillgänglig på internet. Först, lite om vad som hänt det senaste året: Jag har som...
Svar
4
· Visningar
1 629
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka