Repgrimma/ledrep material

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Caarleen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 696
C

Caarleen

Jag har länge funderat på att köpa en ny repgrimma eftersom att den jag använder nu är för stor för ponnyn min. Men vilket material är bäst?
Jag vill inte ha något som bränner och repet får inte vara för tjockt (alltså inte sådana repgrimmor som man kan köpa i ridsports affärer)

Samma med ledrep. Vilket material är bäst till det?

Tacksam för hjälp :)

Sv: Repgrimma/ledrep material

Jag har länge funderat på att köpa en ny repgrimma eftersom att den jag använder nu är för stor för ponnyn min. Men vilket material är bäst?
Jag vill inte ha något som bränner och repet får inte vara för tjockt (alltså inte sådana repgrimmor som man kan köpa i ridsports affärer)

Samma med ledrep. Vilket material är bäst till det?

Tacksam för hjälp :)

Hejsan!

Materialet som passar bäst ska vara något glansigt. Jag har olika repgrimmor i olika material och dem som inte är av glansiga materialet funkar ändå bra, aldrig hänt att hästen bränt sig! Dock viktigare med repet du ska hålla i. Använd även handskar om din häst är bråkig.

Kolla hemsidan http://www.dalawestern.se/ jag skulle själv vilja ha repgrimman med extra knutar. Har själv köpt rep av dem tidigare. Gillar man inte att det är ett stort metall knäppe på repet så kan man alltid klippa av den och bränna i änden. Jag personligen gillar den för att man inte behöver rycka lika mycket i repet då det är lite tyngd i det och hästen blir känsligare.

Lycka till!:D

Hej!

Jag gillar dessa repgrimmor bäst. De är mjuka och följsamma, lätta att arbeta med. Har ej hittat liknande i affärer, där är de ofta för lätta och "sladdriga" eller hårda och stela.

Man kan välja olika storlekar och det går snabbt att få hem om man skickar efter. Fick min senaste i brevlådan bara några dagar efter att jag skickat efter.

http://shop.parellinaturalhorsetraining.com/product.jsf?catId=15

Gå in på en affär som säljer seglargrejor, där finns det rep till sådana ändamål. Det som kommer närmast är väl skotlina, finns i olika dimensioner och man kan köpa per löpmeter

Den jag har (tillhör mammas kompis, vars häst står hos oss) är en pat parelli grimma med tillhörande grimskaft. Tycker den är jättebra! Grimman är precis lagom, repet är mjukt och lagom tjockt med lagom stora knutar.. Lagom helt enkelt :D Och Grimskaftet är varken för långt eller för kort. Går att rida i och att longera med. Oxå lagom ;) Dessutom så bränns det inte och är tungt nog.

Fast vet inte vad det kostar.. tror att dom är ganska dyra :(

Har kollat, och vi har parelli start-paketet :D

Senast ändrad av en moderator:

Ju glansigare materialet är desto mer nylon i det och det är ett material som bränner. Nu använder man ju inte repgrimmor att binda upp hästar med eller liknande och de kan jag inte se att risken för att en sådan skulle bränna finns.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: pepp
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
1 060
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈