Repgrimma - vilken?

bettysmatte

Trådstartare
Ska köpa mig en repgrimma, tänkte jag. Gjorde en snabbsökning och fick fram repgrimmor som varierar i pris från ca 25 kr och upp till drygt 300 kr :eek:. HUR vet man vilken man ska välja? För en nybörjare, som inte är van att studera repgrimmor, ser alla precis likadana ut. Men det kan de väl inte vara, eller???

Sv: Repgrimma - vilken?

Jag skulle helt klart välja en från en westernsida och där brukar priset ligga på 200kr och uppåt...

själv har jag en för ruint 300kr från tumbleweed. den är bäst :)

Jaa.. jag köpte de senaste på ebay, de hade speciella knutar på nosdelen (4 istf 2) och det var verkligen värt pengarna :love:
Men ska man bara ha en vanlig vet jag inte om det spelar så stor roll...
Först vi hade var av den lite stelare typen, den var ju lite lättare att ta på då den liksom höll formen lite. Funkade bra och var trevlig, blev dock tillslut söndertuggad lite.
Sedan har vi haft av den billigare mjuka sorten, de är också jättebra. Kan inte märka någon skillnad faktiskt. Förutom att maken har lite svårt att reda ut vad som är vad eftersom de hänger som en näve spagetti i handen :rofl:

Den på ebay var himla bra också, för där kunde man välja mellan en MASSA fina färger :love:

Köp en Diamondhalter, den räcker hela ditt liv.

Det beror väl på vad du vill göra med den. Själv köpte jag min första av okänd ÅF på GHS för kanske 6 år sedan. Den håller än trots många dragkamper genom den. Ganska grov och stabil.

Köpte nyligen en från Prosessional's Choice för ca 250 kr, lite mjukare och smidigare men inte det tunnaste jag sett. Helt lagom. Verkar vara bra kvalité på den också. :) Fick med ett långt grimskaft som var fastknutet i grimman, men tog bort det då jag inte gillade kvalitén och det var för lätt.

Jag hade samma problem som du när jag letade repgrimma - tyckte alla såg likadana ut.
Löste det genom att knyta min egen. Fick den i det material och precis så hård/o-sladdrig som jag ville ha den, och dessutom passade den perfekt på hästen.

Vad i hela världen heter repgrimma på engelska egentligen? :p Shoppar en hel del på ebay (efter broderns inrådan), så det kanske kan vara smart att köpa därifrån.

Köp en repgrimma (eng. ropehalter) som är ganska tunn, får absolut inte töja sig och av bra kvalitet, det lönar sig!!! Kommunikationen med hästen blir bättre. Parellis grimmor är super bra! Kvalitet som håller, (bara att tvätta i tvättmaskin om den blir för smutsig) och balanserade knutar!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
336
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur