• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Luva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 803
L

Luva

Måste fråga, men en repgrimma, hur fungerar den?

Om hästen försöker kasta sig, dras det år runt nosgrimman?

Tänkte på en sån här vanlig repgrimma

Sv: Repgrimma

Hej! En repgrimma dras inte åt runt nosen, utan det som främst skiljer den från en vanlig nosgrimma är att repet är tunnare och skarpare än vanliga remmar. När hästen försöker kasta sig trycker repet på nerverna som löper längs nacken, och det känns obehagligt. Därför är den väldigt användbar vid t ex lastning.

Tänk på att man aldrig får binda hästen i en repgrimma!

Sv: Repgrimma

Mindre tryckyta betyder att trycket känns mer, liksom knutarnas punkttryck innebär att trycket känns tydligare/skarpare. En repgrimma går heller inte sönder, till skillnad från en vanlig grimma eller ett träns. Om hästen kastar sig, sticker med repgrimman på, eller liknande så kan den skada sig riktigt illa.

Googlat:
"Repgrimman är, med sin betydligt mindre tryckyta och knutarna som ger punkttryck, en arbetsgrimma. Den gör det lättare att hantera hästen och att hjälpa den förstå vart/vad du vill, och inte vill.

För att repgrimman skall fylla sin funktion, vara bekväm för hästen att ha på sig och inte göra illa hästen är det viktigt att den sitter korrekt. Att beskriva exakt hur en repgrimma skall sitta utan att visa är i princip omöjligt eftersom att hästarnas huvuden ser olika ut.
Det som är viktigt är att knutarna inte ligger mot hästens mjukdelar. Man kan säga att knutarna skall sitta strax nedanför och strax ovanför hästens ganascher.

Väldigt viktigt är det att grimman inte sitter för långt ner på hästens nosrygg. Nosryggen är skör och sitter den för långt ner kan den lätt gå av vid ett kraftigt ryck. Knutarna skall vara reglerbara så att du kan få dem att sitta rätt på just din häst och repen skall inte vara töjbara!

Den här bilden visar hur en repgrimma sitter, korrekt justerad."

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
933
Senast: Bison
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka