• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 032
Sv: repgrimma

Jag höll på att svara allt, men inte långt ifrån i alla fall.

Började ha den bara för markträning, men sedan har det blivit att jag använder den mer eller mindre som vanlig grimma tillsammans med ett halvkasts grimskaft (om hon står uppbunden vill jag gärna att hon kan komma loss om det är något).

Enda stället jag inte har den på henne är transporten. Där är det lädergrimma som gäller.

När jag leder till och från hagen, eller går en promenad......

Försöker få tag i en repgrimma med tillhörande grimskaft m läderflärpar i änden. Var finns det?? Nyinköpta hästen har varit tränad med detta o fungerat kanono, vill gärna fortsätta m det.. Ngn som vet var?

Markträning, promenader, lastträning.. Lite av varje.

jag använder det när jag tränar markarbete med min unghäst och när jag lasta dom i transporten.....

promenader, ridning, markträning osv men ALDRIG binda hästen i. Då byter jag till en vanlig grimma med normalt breda band.

Vid markarbete främst. Även vid lastning och ibland på promenader.

www.jaana.just.nu
Beställde jag ifrån.
Hon knöt en lila grimma till mig.
Tog en vecka innan grimman fanns i ett fint kuvert
i bervlådan.
Rekomenderas starkt å beställa från henne.
Inte dyrt heller.

Till all träning/hantering där jag behöver en mer exakt kommunikationslänk med hästen. En vanlig grimma är bredare/mjukare och därmed också "luddigare i språket". Man blir också starkare med en repgrimma vilket INTE betyder att jag sliter och drar i hästen men att den inte kan slita och dra i mig på samma sätt som med en vanlig grimma. Men om den sliter och drar så skadar den sig inte på repgrimman som den gör om man har träns på den. Exempel på träning är grundarbete, lastning, inridning, mm.

Däremot binder jag aldrig fast hästar i den.

/Camilla

Till alla som skriver markarbete:

Nu kanske dum fråga, men vad för markarbete?

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar använda den när jag tränar horsemanchip och när jag red.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 922
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 489
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka