repgrimma...

urkella

Trådstartare
Fick min repgrimma från hööks idag.. men undrar om dom ska vara så stora över nosen som den är ? vet att dom är större än vanliga grimmor men min är gigantisk :o Kan man göra nosen mindre på något sätt annars ?? Lägger in en bild så ni ser hur den ser ut...

pic_create_synlig.php

Sv: repgrimma...

Oj;)
Näh, inte riktigt så stora.
Fast jag vet inte hur det är med repgrimmor som man leder eller visar upp i, min som jag rider mes ska inte sitta speciellt löst.
Jag vet att det går att ändra dom på sådanna som är handknutna... går det inte att lösa och pilla med knuten som grimskaftet sitter fast i? det borde gå?

OJ!
Så stor ska den garanterat inte vara! Det är nog lättare att knyta en ny, men annars får du väll försöka knya om den....

jo tycker att en va stor.. då sitter den ändå väldigt högt upp oxå.. inte lätt när hon har så liten mule som hon har. funderar på göra en till henne, å sen kolla om den passar på stora pållan istället..

Om man knyter upp lite knutar här och där så borde det gå, i alla fall har jag lyckats med det efter att ha köpt en repgrimma med lite väl tilltagna sidostycken :smirk:

Oj den var verkligen stor. Jag köpte min från B****s och jag tyckte den var stor! Dock verkar din vara betydligt större runt själva nosen.

Tänk på att en del repgrimmor kan töja sig lite (inte jättemkt men lite grann om man har väldigt busiga hästar som drar lite i grimman) och då lär den bli ännu större...

//Lillan

Nu kan jag dock inte sådana rep grimmor, utan tänkte tipsa lite :p

Om någon ä rhändig och kan splitsa så kan man lätt göra betydligt bättre rep grimmor.

Hmm. ska försöka förklara hur vår ser ut (har inte kameran här, så bild kommer senare)
Vår rep-grimma är som en vanlig grimma fast med bara "nackstycket" och "nosgrimman" sedan sotter grimmskaftet fast i "nosgrimman" i ena änden av nosgrimman är det en ögla där man trär grimskaften igenom så man kan reglera storleken på nosgrimman själv.

Hmm, väldigt luddigt :D men men

jo tycker att den blev större på en gång när jag tog i henne :S sen då hon stegrar sig oå lite är det ju inte det bästa när den är så stor.

YaHilaweh: hehe jo det va ganska så luddigt :p eller är det jag som e trögfattad ;)

Man kanske kan ta och tjepa under nosen..( för stunden då, tills man fixat en ny eller gjort om den) då blir den kanske lite mindre ? Kan inte med sådant här därför man frågar :D

Senast ändrad:

Ska du ha den att rida med eller bara leda med?
För jag tror inte den där modellen är så bra å rida med, gör nog inte så stor inverkan?
På min (handknuten från Australien) är det som en rulle av repet längt fram på nosen, så det är den som trycker. Så slipper man sitta å dra och hästen förstår snabbt vad du menar...:)

Bara leda, hästen som jag köpte den till är bara 1 år så.. tycker det är lite säkrare att ha repgimma än vanlig när man leder dom då..

YaHilaweh: väntar på bilden :)

urkella skrev:
Bara leda, hästen som jag köpte den till är bara 1 år så.. tycker det är lite säkrare att ha repgimma än vanlig när man leder dom då..

YaHilaweh: väntar på bilden :)
Då ska du absolut ha en sån grimma, jag använder bara såna i hantering hemma. Jag ska fixa bild på mina hemgjorda grimmor som är ställbara från föl upp till vuxen häst. mkt enkla att göra, allt som behövs är ett ca 5 m långt rep och 2 knutar så har du en utmärkt grimma/Madde.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 272
Senast: Reshästen
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
402
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka