"Repsnurrare"

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Honungsblomma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 062
H

Honungsblomma

\"Repsnurrare\"

Jag har läst någon här som skriver att man ska undvika "repsnurrare". Är det någon som vill förklara närmare varför och exakt villken "metod" som menas. Ja jag kanske är lite trög men frågar man inte så får man inget veta...

Re: \"Repsnurrare\"

Samlingsnamn på sådana "NH-tränare" som sett hur man gör men inte förstår varför det fungerar eller något om bakrunden, dvs NH-filosofin.

Tyvärr också favoriterna att ta upp som exempel, när NH-motståndarna skall visa hur kass NH är.

LIA

jag vet med mig att jag nämt repviftare ett par gånger, så det är väl bäst jag svarar. ;)

NH "ska" gå ut på att lära sig att kommunicera med hästen via så små kroppssignaler som möjligt, dvs på det sätt som hästar kommunicerar med varandra och omgivningen: kroppen. Repet används endast som förstärkning när den egna kroppen inte räcker till.

Tyvärr ser man väldigt många "tränare", och därigenom även utövare, som snurrar repet som första signal. Det snurras mot baken som drivande signal, snurras mot bogen vid bakdelsvändning, snurras mot flanken vid framdelsvändning, etc. Dessutom utan att kroppsspråket säger samma sak. Repet blir drivande men kroppen drar sig bakåt = inbjudande. detta ger ett dubbelt budskap till hästen, vilket resulterar i att den tillslut lär sig lyssna på repet men inte på människan. Du har därmed inte kommit ett uns längre i kommunikationen, än i den "vanliga" hanteringen där man ofta säger en sak med munnen och en annan med kroppen.

Då förstår jag, Jag fattade "smeknamnet" som att alla som viftar med repet gör fel, Men så länge man använder "viftandet" som sista starkaste signal när hästen inte lyssnar till de mindre signalerna eller inte lärt sig betydelsen i dem så måste det vara helt ok, eller?

TACK för insikten (d.v.s. apropå vad "Honungsblomma" skrev här ovan ett par inlägg upp)! Det är ju så självklart, men ändå har jag inte tänkt på det: att hästen blir förvirrad när jag ger den dubbla budskap (och att den till slut då slutar lyssna på någondera av budskapet). Hm... detta ska jag försöka ha i huvudet nästa gång jag rider. Har aldrig tänkt på det....! :o

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 122
Senast: Flavor
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
745
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka