Resa med hund till/från England!?

Docka

Trådstartare
Hola!

Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det var ett superspännande, rätt dyrt äventyr ;)

Sedan dess har vi skaffat doggo nr 2, som vi adopterade som valp från Cypern där han hade blivit funnen i en låda tillsammans med sin syster och bror (som också bor här i UK nu). Han flög såklart hit, och jag tror det gick ganska bra. Sedan dess gillar han dock inte burar, och eftersom vi inte har som rutin att använda burar/crates I vår vardag så tänkte vi att det inte var något större problem.

Nu är det dock så att jag hemskt gärna vill ta med mig båda doggos hem till Sverige på semester i sommar, och jag försöker klura ut vilket transportsätt som blir bäst.
Åka bil hela vägen tog sååååå lång tid och även om det var häftigt är vi inte supersugna på att göra hela den resan igen .
Flyg tar bara 1 h 45 min, men det kostar ungefär 1000kr per hund och resa (=4000kr fram och tillbaka), och som sagt är det osäkert om lilla doggo nr 2 skulle uppfatta det som traumatiskt eller ej...
Det går att ta färjan till Amsterdam, och körs resten av vägen. Kanske vet någon om någon annan färja som går ännu närmre?

Helt enkelt: är det någon klok bukare som har några tips eller förslag om att resa med hund mellan Sverige och England?
Jag tänker att folk gör det ju hela tiden för Crufts osv, men vilket sätt är bäst?
Båt känns som ett bra alternativ för att vi får vara med hundarna under resan + att det blir inte riktigt lika långt att köra, men å andra sidan går flyget så kvickt - fast jag har noll erfarenhet av att flyga med hund! Det känns läskigt!
 
Hola!

Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det var ett superspännande, rätt dyrt äventyr ;)

Sedan dess har vi skaffat doggo nr 2, som vi adopterade som valp från Cypern där han hade blivit funnen i en låda tillsammans med sin syster och bror (som också bor här i UK nu). Han flög såklart hit, och jag tror det gick ganska bra. Sedan dess gillar han dock inte burar, och eftersom vi inte har som rutin att använda burar/crates I vår vardag så tänkte vi att det inte var något större problem.

Nu är det dock så att jag hemskt gärna vill ta med mig båda doggos hem till Sverige på semester i sommar, och jag försöker klura ut vilket transportsätt som blir bäst.
Åka bil hela vägen tog sååååå lång tid och även om det var häftigt är vi inte supersugna på att göra hela den resan igen .
Flyg tar bara 1 h 45 min, men det kostar ungefär 1000kr per hund och resa (=4000kr fram och tillbaka), och som sagt är det osäkert om lilla doggo nr 2 skulle uppfatta det som traumatiskt eller ej...
Det går att ta färjan till Amsterdam, och körs resten av vägen. Kanske vet någon om någon annan färja som går ännu närmre?

Helt enkelt: är det någon klok bukare som har några tips eller förslag om att resa med hund mellan Sverige och England?
Jag tänker att folk gör det ju hela tiden för Crufts osv, men vilket sätt är bäst?
Båt känns som ett bra alternativ för att vi får vara med hundarna under resan + att det blir inte riktigt lika långt att köra, men å andra sidan går flyget så kvickt - fast jag har noll erfarenhet av att flyga med hund! Det känns läskigt!

Nu vet jag inte var i UK ni bor och var i Sverige ni ska men har för mig att det finns någon färja från Newcastle till Norge? Om det kan vara ett alternativ.
Annars så brukar de flesta ta bilen till Crufts just för att det kan vara problematiskt att flyga samt svårt om man har många hundar.
 
Tack!
Det brukade gå fler färjor mellan UK och Skandinavien men jag befarar att de flesta, om inte alla, har slutat gå...!
Jag ska kolla upp det igen om utifall att! Jag har båt-skräck sedan jag såg Titanic som 12-åring, haha! Men hellre att jag är lite rädd än att hundarna är det..!

Men det är alltså så att de flesta kör..?
Jag får kanske börja förbereda fästmannen redan nu, och så kanske han vant sig vid tanken när augusti kommer 😅
 
Tack!
Det brukade gå fler färjor mellan UK och Skandinavien men jag befarar att de flesta, om inte alla, har slutat gå...!
Jag ska kolla upp det igen om utifall att! Jag har båt-skräck sedan jag såg Titanic som 12-åring, haha! Men hellre att jag är lite rädd än att hundarna är det..!

Men det är alltså så att de flesta kör..?
Jag får kanske börja förbereda fästmannen redan nu, och så kanske han vant sig vid tanken när augusti kommer 😅

Alla som jag vet har tagit bilen till UK pga att det är svårt att flyga dit med hund :)
 
Nu vet jag inte var i UK ni bor och var i Sverige ni ska men har för mig att det finns någon färja från Newcastle till Norge? Om det kan vara ett alternativ.
Annars så brukar de flesta ta bilen till Crufts just för att det kan vara problematiskt att flyga samt svårt om man har många hundar.
Behövs det några speciella papper om man åker via Norge? De är ju inte med i EU.
 
Behövs det några speciella papper om man åker via Norge? De är ju inte med i EU.
Du kan läsa på deras myndighet Mattillsynet vad som gäller för inresa. Om de inte ändrat något så krävs giltigt pass och en avmaskning utförd av veterinär 5-1 dygn innan inresa. UK har hårdare regler än så.
I och med Brexit skulle jag kolla noggrannt vad som gäller för inresa till UK. Det gäller att hålla sig uppdaterad hela tiden då regler kan ändras mycket snabbt.
 
Hola!

Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det var ett superspännande, rätt dyrt äventyr ;)

Sedan dess har vi skaffat doggo nr 2, som vi adopterade som valp från Cypern där han hade blivit funnen i en låda tillsammans med sin syster och bror (som också bor här i UK nu). Han flög såklart hit, och jag tror det gick ganska bra. Sedan dess gillar han dock inte burar, och eftersom vi inte har som rutin att använda burar/crates I vår vardag så tänkte vi att det inte var något större problem.

Nu är det dock så att jag hemskt gärna vill ta med mig båda doggos hem till Sverige på semester i sommar, och jag försöker klura ut vilket transportsätt som blir bäst.
Åka bil hela vägen tog sååååå lång tid och även om det var häftigt är vi inte supersugna på att göra hela den resan igen .
Flyg tar bara 1 h 45 min, men det kostar ungefär 1000kr per hund och resa (=4000kr fram och tillbaka), och som sagt är det osäkert om lilla doggo nr 2 skulle uppfatta det som traumatiskt eller ej...
Det går att ta färjan till Amsterdam, och körs resten av vägen. Kanske vet någon om någon annan färja som går ännu närmre?

Helt enkelt: är det någon klok bukare som har några tips eller förslag om att resa med hund mellan Sverige och England?
Jag tänker att folk gör det ju hela tiden för Crufts osv, men vilket sätt är bäst?
Båt känns som ett bra alternativ för att vi får vara med hundarna under resan + att det blir inte riktigt lika långt att köra, men å andra sidan går flyget så kvickt - fast jag har noll erfarenhet av att flyga med hund! Det känns läskigt!
De jag känner kör bil om de ska till Crufts eller liknande.
 
Hola!

Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det var ett superspännande, rätt dyrt äventyr ;)

Sedan dess har vi skaffat doggo nr 2, som vi adopterade som valp från Cypern där han hade blivit funnen i en låda tillsammans med sin syster och bror (som också bor här i UK nu). Han flög såklart hit, och jag tror det gick ganska bra. Sedan dess gillar han dock inte burar, och eftersom vi inte har som rutin att använda burar/crates I vår vardag så tänkte vi att det inte var något större problem.

Nu är det dock så att jag hemskt gärna vill ta med mig båda doggos hem till Sverige på semester i sommar, och jag försöker klura ut vilket transportsätt som blir bäst.
Åka bil hela vägen tog sååååå lång tid och även om det var häftigt är vi inte supersugna på att göra hela den resan igen .
Flyg tar bara 1 h 45 min, men det kostar ungefär 1000kr per hund och resa (=4000kr fram och tillbaka), och som sagt är det osäkert om lilla doggo nr 2 skulle uppfatta det som traumatiskt eller ej...
Det går att ta färjan till Amsterdam, och körs resten av vägen. Kanske vet någon om någon annan färja som går ännu närmre?

Helt enkelt: är det någon klok bukare som har några tips eller förslag om att resa med hund mellan Sverige och England?
Jag tänker att folk gör det ju hela tiden för Crufts osv, men vilket sätt är bäst?
Båt känns som ett bra alternativ för att vi får vara med hundarna under resan + att det blir inte riktigt lika långt att köra, men å andra sidan går flyget så kvickt - fast jag har noll erfarenhet av att flyga med hund! Det känns läskigt!

Jag ska åka med Floyd till sommaren!
Vi ska till Carlisle, så vi kommer åka Amsterdam-Newcastle. Annars verkar de vanligaste båtarna vara Rotterdam-Hull, Zeebrugge-Hull eller Hoek van Holland-Harwich, förutom Calais-Dover då.

Ska boka i morgon tänkte jag. På Amsterdam-Newcastle kan man boka husdjurshytt, på de andra båtarna får hundarna sitta i kennels eller vara i bilen.

Det är inte helt gratis att ta färjan dock... Vi har kollat framförallt på Rotterdam-Hull och så Amsterdam-Newcastle då, och på de datumen vi vill åka (v.29-30) så ligger priset för två pers, två hundar och en bil från 8500 tur och retur. Vi kommer troligtvis landa på ca 11000 totalt tur och retur, men vi kan inte vara så flexibla med datum pga att vi har träningar osv bokade redan.
 
I och med Brexit skulle jag kolla noggrannt vad som gäller för inresa till UK. Det gäller att hålla sig uppdaterad hela tiden då regler kan ändras mycket snabbt.

Delvis kl,
Vi tar det säkra före det osäkra och kör enligt de gamla reglerna. Två vaccinationer med 30 dagars mellanrum, blodprov 30 dagar efter sista vaccinationen och så har vi en (tight...) marginal för att kunna göra en vaccination till om blodprovet visar på för lågt antal antikroppar. Vi räknar med att inte få resa in förrän 3 månader efter godkänt blodprov. När vi började räkna på det insåg vi hur tight det var med tiden, det tar ju i bästa fall 5 månader att få till en vaccination och OK för att resa in i landet enligt de tidigare reglerna.

Det kanske kommer visa sig sen att det räcker med en vaccination och sedan vänta 20 dagar innan inresa, men vi vågar inte chansa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon här som har erfarenhet av att köpa hund från utlandet? Vad ska man tänka på? Hur gjorde ni med proceduren att fysiskt få hem...
2
Svar
25
· Visningar
3 995
Senast: Snuffsan
·
Övr. Hund Jag har planer på att resa utomlands med vovvarna och vandra i ett par veckor. Skulle vara fruktansvärt roligt :) Har en stor...
Svar
2
· Visningar
1 430
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har svärföräldrarna i England (Cornwall) och det skulle vara jättekul att ta med hunden dit på besök. Eftersom jag vägrar lämna...
Svar
13
· Visningar
4 249
Senast: Mitra
·
Övr. Hund Jag behöver lite hundtips från er på Bukefalos. Har fyra stycken hundar. Och eftersom jag bor i Norge per dags datum följer våra...
Svar
2
· Visningar
914
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp