Bukefalos 28 år!

Resa med hund

Singoalla

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet? :)

Jag har blivit himla sugen på att resa på sistone, lite längre utlandsresor på några veckor. Upptäcka nya länder. Att få ha med min bästa vän skulle vara en dröm! Så jag har börjat fundera lite på hur det skulle fungera att ta med lilla räkan på resa. Bruce är en riktig cityhund, han åker buss och tunnelbana med mig i rusningstrafik och trängsel. Han är väldigt obrydd. När det är som trängst på tunnelbanan och han riskerar att bli trampad på så lyfter jag upp honom och han hänger och sover på min arm. På bussen knökar han ihop sig i en liten boll i mitt knä och sover. Han reagerar inte på höga ljud eller lastbilar som dundrar förbi. Så länge han får vara i min närhet så är han med andra ord avslappnad, vilket får mig att tro att han skulle klara en resa ganska bra.

Är det någon här som flugit med hund? Tänker att de borde reagera på trycket? Hur fungerar det, jag har aldrig sett en hund på ett flygplan så vart sitter de? Bruce är liten och får nämligen vara med i kabinen.

Brukar det vara prisskillnad på hotellrum med eller utan hund?

Alla tips, tankar och erfarenheter välkomnas! :)
 
Är det någon här som har erfarenhet? :)

Jag har blivit himla sugen på att resa på sistone, lite längre utlandsresor på några veckor. Upptäcka nya länder. Att få ha med min bästa vän skulle vara en dröm! Så jag har börjat fundera lite på hur det skulle fungera att ta med lilla räkan på resa. Bruce är en riktig cityhund, han åker buss och tunnelbana med mig i rusningstrafik och trängsel. Han är väldigt obrydd. När det är som trängst på tunnelbanan och han riskerar att bli trampad på så lyfter jag upp honom och han hänger och sover på min arm. På bussen knökar han ihop sig i en liten boll i mitt knä och sover. Han reagerar inte på höga ljud eller lastbilar som dundrar förbi. Så länge han får vara i min närhet så är han med andra ord avslappnad, vilket får mig att tro att han skulle klara en resa ganska bra.

Är det någon här som flugit med hund? Tänker att de borde reagera på trycket? Hur fungerar det, jag har aldrig sett en hund på ett flygplan så vart sitter de? Bruce är liten och får nämligen vara med i kabinen.

Brukar det vara prisskillnad på hotellrum med eller utan hund?

Alla tips, tankar och erfarenheter välkomnas! :)
Jag har flugit med hund flera gånger (husse är pilot;)) och min hund har inga problem med det. Han sover igenom dåligt väder och tycker det är samma som att åka buss. Han sitter i mitt knä/i bur vid fötterna och har det jättebra! :D

Han har även varit med i storstäder, och vi har åkt utomlands med honom. Se bara till att skaffa ett pass så kan du åka lite överallt med honom :)
 
Dom fllesta flygbolag har ett maxmått på kabinburen och det är 22cm på höjden för att den ska gå att putta under flygstolen om det behövs,så Bruce får nog göra som Gissa och åka i det uppvärmda lastutrymmet.
Gissa åkte i kabinen till Sverige som vappe,men nu är hon ju 24cm i manken och dom ska kunna står rakt upp och kunna vända sig i buren för att det ska vara ok.
 
Det jag främst skulle fundera på är vilka lagar och regler som gäller för hundar i de länder som är aktuella att besöka, samt vad det finns för sjukdomar och annat läskigt som hundarna kan smittas av eller dra med tillbaka till Sverige. Utöver det är det klokt att kolla upp hur det blir med försäkringen om något händer utomlands.

Själva resandet i sig tror jag inte är något problem för hunden om den är någorlunda stabil mentalt. Tror dock att de flesta hundar skulle föredra att vara hos hundvakt istället för att ligga bredvid mattes solstol hela dagarna (min Aysu är väl undantaget :cautious: ) så det gäller ju att tänka igenom vilken typ av resa det ska bli.
 
Jag har rest med hund i och med att jag pluggade utomlands. Har även varit iväg på hundutställning utomlands och flugit dit med olika hundar.

Inte varit med om en enda som brytt sig något under flygturen. Det viktigaste är att de är vana att vara i en väska även med "locket" stängt. Så man bör såklart träna innan om hunden inte redan har vanan inne.

Många hotell utomlands tar inte hund. De som gör det brukar precis som här i Sverige ta ut en extra avgift. Har varit med om allt mellan 100 kr - 350 kr. Ibland per dygn, ibland per vistelse.
Har dock aldrig varit på charterhotell, kan säkert kosta annorlunda, men där vet jag att många inte tar hund alls.

Tänk på att inte åka någonstans där hunden riskerar att smittas av sjukdomar som till exempel leishmania som är obotbar, eller andra infektionssjukdomar som kan vara allvarliga. Jag reser inte längre söderut än norra Italien typ.
Har varit i Budapest som sydligast, men då med alla vaccinationer och fästing/insektskydd och avmaskning som rekommenderas.

Agria gäller för övrigt i ett år inom EU. Min gamla hund var försäkrad i Sveland och där gällde den i 3 månader utomlands, var tvungen att visa kopia på flygbiljett osv. Han opererades utomlands då han blev sjuk, men inga problem alls med ersättning från försäkringen. Dock var det några år sedan så kan hända att Sveland ändrat sina villkor.

I många europeiska länder och städer råder det munkorgstvång vid resa med lokaltrafiken. En del hundraser är förbjudna i vissa länder och andra måste ha munkorg på sig jämt. Sådant är såklart också viktigt att ta reda på!
 
Senast ändrad:
Snor tråden lite; hur är det med smittryck i Alperna, främst Österrike?
Tänker mest på dvärgbandmasken men den går ju att avmaska från.
Har alltid varit en dröm att vandra i Alperna tillsammans med min hund...

Rent generellt gäller väl annars att även om lagarna är mer restriktiva (munkorgskrav mm) utomlands så brukar hundar vara mer välkomna på till exempel caféer och olika inrättningar.

Sen är ju frågan vilken typ av semester man tänkt sig; en ren stadssemester eller att bara ligga på playan kanske inte är så himla kul för hunden egentligen.

Vi har varit ute i uppemot fem veckor på husbilssemester, dock bara i Sverige och Norge.
Har faktiskt funkat förvånansvärt smidigt, till sommaren satsar vi på Nordkap :).
 
Snor tråden lite; hur är det med smittryck i Alperna, främst Österrike?
Tänker mest på dvärgbandmasken men den går ju att avmaska från.
Har alltid varit en dröm att vandra i Alperna tillsammans med min hund...

Rent generellt gäller väl annars att även om lagarna är mer restriktiva (munkorgskrav mm) utomlands så brukar hundar vara mer välkomna på till exempel caféer och olika inrättningar.

Sen är ju frågan vilken typ av semester man tänkt sig; en ren stadssemester eller att bara ligga på playan kanske inte är så himla kul för hunden egentligen.

Vi har varit ute i uppemot fem veckor på husbilssemester, dock bara i Sverige och Norge.
Har faktiskt funkat förvånansvärt smidigt, till sommaren satsar vi på Nordkap :).

Alperna bör vara safe. Men man har hittat sandmyggor även där, det är dom som överför leishmania och hjärtmask.
För att vara lite mera säker kan man använda sig av något som stöter bort myggor: scalibor eller exspot. Ett fästingskydd behövs oavsett då det finns fler fäsringsjukdomar där än här och då kan man lika gärna välja ett som verkar repellerande också. Frontline eller Bravecto gör inte det.
Och inte vill man ha med sig loppor hem heller!
 
Alperna bör vara safe. Men man har hittat sandmyggor även där, det är dom som överför leishmania och hjärtmask.
För att vara lite mera säker kan man använda sig av något som stöter bort myggor: scalibor eller exspot. Ett fästingskydd behövs oavsett då det finns fler fäsringsjukdomar där än här och då kan man lika gärna välja ett som verkar repellerande också. Frontline eller Bravecto gör inte det.
Och inte vill man ha med sig loppor hem heller!
Fast stöter Scalibor verkligen bort myggor? På min hund funkar det inte, i alla fall inte på svenska myggor (och knott), men en hund utgör ju ingen statistik ;) .
 
Fast stöter Scalibor verkligen bort myggor? På min hund funkar det inte, i alla fall inte på svenska myggor (och knott), men en hund utgör ju ingen statistik ;) .

Ja det ska verka repellerande mot sandmyggor/fjärlismyggor.

Från fass:

Förebyggande av blodsugning från fjärilmyggor (Phlebotomus perniciosus) under en tid av 5 till 6 månader.

Förebyggande av blodsugning från adulta myggor (Culex pipiens pipiens) under en tid av 6 månader.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund God kväll! Min familj har hus i USA och det händer att vi åker dit och är där ett par veckor upp till en månad några gånger om året. I...
Svar
4
· Visningar
603
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322
Hundhälsa Hej, Kan börja med att säga att vi har varit hos veterinär idag. I fredags så låg jag och vovven i soffan och tittade på tv (hunden...
Svar
9
· Visningar
2 869
Senast: rotterod
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp