resa ragg?

imported_gerbera

Trådstartare
Det här är förmodligen en rätt dum fråga men reser hundar ragg av ilska eller rädsla? (märks det att jag borde sitta och skriva hemtenta som jag bajsar ur mig inlägg idag. lovar att lugna mig.)

Sv: resa ragg?

Min hund reser ragg om hon möter en hund som skäller på henne/går förbi en bil med skällande hundar tex. Hon kan även resa ragg om hon hälsar på en hund som är väldigt "på". Nu låter jag iof inte henne göra det så ofta, men det är vad jag har märkt av.

Min ena reser ragg så fort hon blir osäker. Min andra reser i stort sett aldrig någonsin ragg, men så är hon väldigt trygg i sig själv också och blir sällan osäker.
Ingen av dem brukar ha någon anledning att vara arga, men skulle de av någon anledning bli det så är jag övertygad om att de skulle resa ragg.

Man kan säga att fälld ragg är ett mått av upphetsning. En hund som fäller ragg kan göra det av många olika anledningar. Enkelt förklarat kan man säga att en ragg som visas på både bakdel och skuldror (ibland går raggen från skallen ut till svansen) absolut ointe har med ilska att göra. En hund som bara fäller ragg framtill på skuldrorna vill hävda sin sak i en fråga utan osäkerhet. Men övrigt kroppsspråk måste också tas hänsyn till...

Av vad jag har lärt mig, så om man drar det rent generellt så finns det tre sorters ragg:

Ragg fram (skulderblad): Aggression/ Kaxighet

Ragg fram och bak (skuldra/rumpa): Osäkerhet/ Rädsla

Ragg över hela kroppen o av även svans: Fartragg/lekragg, syns ofta under jaktlekar hundar sinsemellan

Jag har varit helt övertygad om att hunden har visat ragg av osäkerhet. Hon verkar inte helt socialt kompetent med andra hundar på promenader (alltså vid möte och när de inte hälsar så) hon kryper ihop och fryser lite bakom mig. Dock har jag tyckt att hon bara rest ragg fram? Får kolla noggrannare nästa gång.

Hon skulle inte få för sig att morra eller visa tänderna, utan det är bara rest ragg och ett förskräckt uttryck. Jag har alltså inte korrigerat utan forstsatt promenaden som om det regnar. är det fel?

Liknande trådar

Gnägg Var med om en hemskt obehaglig incident idag när jag och en stallkamrat var ute på ridtur på kommunala stigar. Plötsligt kommer en... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 905
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Ny fråga - i anledning av ny hund. Vi spenderar julloven i Tandådalen i vår säsongsuppställda husvagn. Vid tiden för det stora helvetet...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: SaraMara
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 249
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka