Reser sig i gången

asaria

Trådstartare
Min fyra åring har lagt på sig en tråkig olat när han står på gången och det är att "stegra" (läs: lätta). Han har tidigare haft sämre dagar då han skrapar mycket med framhovarna i gången, men eftersom det bara har skett enstaka dagar tidigare så har jag valt att markera för att visa att han gör fel och sedan inte göra någon större grej av det. Tydligen så har det varit fel strategi då problemet nu eskalerat.

Han skrapar när han inte får uppmärksamhet, exempelvis om jag står och pratar med någon annan och inte pysslar med honom så skrapar han. Återfår han sedan uppmärksamheten så står han som ett litet lam. Står alltid still vid borstning/pyssel och när vi sadlar/tränsar. Det kan tilläggas att vi sällan står några längre stunder på gången utan vi är rätt effektiva, jag vet att det är en unghäst och tålamodet är ju sådär. Samtidigt så måste han lära sig, någon dag i veckan tar vi pysslardag. Då är det en evighetsborstning som gäller och det är inget problem, så länge all uppmärksamhet är på honom. Nu så har han som sagt lagt till sig med ytterligare en grej när jag tittar bort, att lätta i gången. Inte högt så han får inget direkt motstånd. Han ser inte heller stressad ut utan mer "full i fan". Så fort jag tittar dit, så är han lugn. Lämnar jag honom en längre stund (under uppsikt av någon annan) så står han oftast lugnt när han inser att hans hyss inte leder till något.

Så vad ska jag göra? Att säga åt honom varje gång känns fel, för då får han ju uppmärksamhet = det han vill ha. Men att ignorera problemet har ju inte heller varit särskilt effektivt. Då problemet bara har eskalerat. Han har ju tidigare inte haft några problem med att stå på gången och nu tror jag att han gör detta för att testa mig. Men vet inte riktigt hur jag ska tackla problemet på bästa sätt! Snälla alla kloka hästmänniskor, har ni några tips? :)

Sv: Reser sig i gången

Jag tycker uppmärksamhetssökande hästar är lite olika.

En del ger upp när dem inte får uppmärksamheten medans andra blir ännu värre ifall man inte säger till eller på annat sätt ger dem uppmärksamhet.

Min tex måste man prata med eller säga till ifall han står och bökar för om man försöker ignorera honom blir han ännu värre och kan leva om ganska mycket tills dess att du säger nåt åt honom då blir han tyst igen och lugn.

Jag har blivit rådd om att inte ge honom uppmärksamhet men jag väljer mina strider och blir hästen tyst och lugn av att jag säger till honom, ger honom nåt att lägga fokus på eller pratar med honom när han håller på så ser inte jag något fel i det. Han blir snabbt uttråkad och jag ser inget fel då med att ägna honom uppmärksamhet eller ge honom en uppgift ifall det är det som gör honom lugn och avslappnad. Alternativet är ju att jag slutar hålla på med honom och sätter honom i hagen igen om jag nu skulle tycka att han var så störande..
För mig är det lite stenålderstänk faktiskt att man alltid ska tysta ner djur.

Jag tror väldigt mycket på att man ska hålla det enkelt, välja sina fighter och köra på det som fungerar på individen.

Nåt som fungerar bra på min om han har väldigt mycket myror i kroppen är att knäppa lös honom från uppbindningsgrimskaften, koppla på ett vanligt grimskaft och "jobba" samtidigt.
Dvs jag ger honom en uppgift och det oftast i att stå stilla, med målet att stå still även lös, kan flytta honom åt sidorna etc men det viktiga är altså att han får nåt att göra. Rör han sig kan jag lätt parera.
Han fungerar somsagt bäst när han får nåt att göra, en uppgift och det är ett tips att prova.

Senast ändrad:

jag hade försökt korta ner tiden i stallgången ytterligare. Om du ska stå och prata med ngn, släpp in hästen i boxen under tiden även om det bara är ngn minut eller du oförhappandes blir addresserad och börjar prata. ta ut hästen sen igen. fokus för att undvika att varesig straffa, ignorera eller uppmärksamma skrap och lev i stallgången är ju i micro steg, att aldrig hamna där till att börja med.

ställ hästen i gången, låt den stå där och avbryt innan utspelen börjar.
blir givetvis för din del att backa bandet lite och gå tillbaks till basics men det lär vara värt det om du som du skriver, verkligen vill ha bort problemet. Sen utifrån det kommer hästen lära om sig, och successivt kan du då utöka tiden och får resultat på det. Med andra ord pratar vi positiv förstärkning - hästen uppför sig, man bryter = belöning och paus = förstärkning av ett gott beteende. Utan att vare sig korrigering/ignorerande eller ngt annat behövs. = ytterligare positiv förstärkning av ett bra beteende.

allmänt tycker jag många underskattar tiden som hästen står uppbunden på gången. det som är en kort stund i våra ögon efter våra förväntningar osv, kanske (uppenbarligen) faktiskt inte är det i just din hästs värld, där den befinner sig just då och nu.

bara en tanke, som jag tycker mig ha visst befog för....

Senast ändrad:

Jag tror som ni båda säger att positiv förstärkning i hans fall är bäst. För det verkar ju som att han bara "hånar" mina tillsägelser. Så jag kommer ta till mig båda era tips. Dels genom att förekomma honom i gången med att ge honom uppgifter, så som vi tränade mycket förut när han var yngre. För att på så sätt förstärka det som är bra när han står stilla, i stället för att ge honom tillsägelser när han inte sköter sig. Samtidigt kommer jag försöka korta ner tiden i stallgången ännu mer, för att när de riktigt korta stunderna gå bra länga lite på tillfällena. Det blir likadant där, förstärkning i stället för bestraffning. Jag avskyr när jag blir tjatig på honom och jag kan tänka mig att det bara roar honom mer ;).

En fundering till, han går på lösdrift och efter vi har arbetat (eller bara borstat, alternativt ingenting om det var vila) så lånar jag en box och han får gå in för att äta lite kraftfoder. Kan det också ha betydelse för hans stressade beteende på stallgången? Att han vet om att han så fort vi är klara får gå in och äta. Har ni något tips på hur jag kan göra det?

Kan du inte knyta upp honom i boxen?

Så boxen inte direkt byter mat, plus att underlaget i boxen inte är lika effektivt ur skrapsynpunkt.

Min medryttarhäst är en riktigt gångskrapare. Vissa dagar blev man helt galen på honom. I hans fall hjälpte inte uppmärksamhet heller.

Jag gjorde då helt enkelt två störningsobjekt som jag fäster på han ben de dagar då han beter sig illa (vissa dagar är han lugn).
Jag tog två band som jag hängt på tennisboll, kattleksaker med pinglor i, små bjällror, en lättare kedja osv. Tanken är dels att de ska göra oljud och dels också slå emot benen så det blir irriterande. inte slå emot hårt så det blir smärta alltså, utan irritation. Har inga vassa eller tunga saker på. Tennisbollarna är nog det som väger mest. Sakerna når inte backen utan sitter såpass högt upp på benet så de tar i en bit ovanför hoven.

Det hjälper. Han blev inte rädd av det, mer fundersam. Testade båda benen, vilka rörelser man kan göra osv och gav sig sen. Jag är noga med att inte ha dom på för mycket så han inte vänjer sig. Eftersom han skrapar när man lämnar honom också blir det ju självkorrigerande. Inget farligt, inget som gör ont och egentligen inget obehag för hästen mer än irritation.

Han testar dig inte; han talar om för dig att det är meningslöst att stå där. Vad ska han stå där för? Är du klar, så släpp ut honom.

Mina hästar står aldrig nånsin uppbundna. Vid hantering, sadling, verkning, sårvård wvr så parkerar jag dem där jag vill ha dem; lösa. Sen står de där tills det är klart och inte en minut längre.

Jag har en häst jag haft i 5 år snart. Hemma kallas hon skämtsamt för ADHD hästen eftersom hon håller på så på gången. Vanligtvis gör hon piaff i 30 minuter när jag gör i ordning inför ridning, och oftast är hon ännu värre när vi har ridit och skall klä av innan hon får gå ut igen.
hon är som värst då hon är ensam i stallet. I hagen är hon vaktmästare och ordningsansvarig, så vi teoriserar att separationen från flocken när de ändå är inom hörhåll gör att hon känner att hon måste vara redo varje sekund. Så fort man kommer upp, ut, bort så går det över och hon är nöjd som få.

Hon blir också värre när man ignorerar henne.

Kollar man på unghästar står de ofta och soppar, puffar och gnuggar på de äldre hästarna, jag tror att det ofta tillhör deras integrering i flocken i övergångsstadiet från ung till vuxen. Så länge man inte får problem eller kan relatera det till stress tror jag på att inte göra någon stor sak av det utan fokusera på när han står still och ge det goda associationer så kommer han förhoppningsvis sluta i framtiden.

Funkar med ett vanligt grimskaft också om man vill. Bara knyta ovanför knäet och låta metalldelen hänga neråt. Dock verkar kanske inte detta vara första handsvalet i just det här fallet tycker jag.

Min ungponny siktar på saker som låter och sprider ut hela ryktlådan om man inte passar henne.

*kl

Jag tycker det ger sig med åldern. Jag väljer mina strider, är hon lugn pysslar jag längre och är hon otålig så gör jag bara det nödvändigaste.

Ha hästen i gången korta stunder o när den är motionerad , mätt o kissad.

inte när den är otålig o du inte har fullt fokus.

Måste du binda upp honom i gången? Jag undviker att binda mina unghäsrar i gången eftersom de ofta blir oroliga då. Istället har jag en ordentlig uppbindningsring i väggen bredvid krubban, lägger hö i krubban ( ibland med lite morotbitar i ) och låter hästen stå och tugga medan jag pysslar gör i ordning den. Vill jag inte stå i boxen, så binder jag hästen i gången men på tvären mot väggen och hänger en höpåse bredvid istället.
Ibland är det lätt att bli fast i att hästen ska göra på ett visst sätt när det eg inte är nödvändigt ...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 719
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 712
Senast: Brynja
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 275
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka