Reservation

B

Bim

Kan någon svar mig på detta när får man en reservation?
Min häst är behandlad i sina knän 5 ggr. Om jag skulle sälja denna häst någon dag får köparen då en reservation.
Jag trodde att jag skulle få det men det sa Agria att om hästen inte hade problem vid försäkringstillfället blir det ingen reservation.
Stämmer detta någon som vet.

Sv: Reservation

Om köparen övertar din försäkring så skall det inte bli så. Däremot om livvärdet skall höjas så kan de göra en res. Kan ha fel, men så har jag fattat det.

Inte om hästen inte har det nu och köparen försäkrar i samma bolag.
Byter köparen bolag så får han troligen det.

Det blir väll en reservation på den del som är höjd men inte på den gamla.

Skulel dock rekomenndera att köparen tar över försäkringen.

Mitt halvbloddssto som jag hade försäkrad i Agria fick en reservation för fång och hovsjukdomar efter att hon haft fång och blivit behandlad av veterinär en gång. Jag utnyttjade försäkringen med max en tusenlapp. Hon har aldrig haft fång tidigare. Enligt Agria fick hon en reservation på grund utav att "hästar som en gång haft fång får en reservation".. :grin: Men jag har hört andra som inte fått reservationer av Agria vars hästar haft fång både en och två gånger. Mycket märkligt!

Agria har en ful tendens att sätta reservationer i löpande försäkring efter att man behandlat en åkomma. Det är bara att överklaga och be dem hänvisa till skälet till reservationen.

Ja, så är det nog.

KL
Så de kan sätta in en res om det hänt något med hästen bara sådär?!! Om man haft obruten försäkring sedan föl o hästen tex beh för fång, ledifl etc. Kan de sätta in en res då? Även om man inte ändrar livvärdet eller byter förstagare?:eek: Jisses isf, vilken makt de har!

Och därför använder jag mig inte av Agria... de försöker bara lura en Hela tiden!

Min häst fick en reservartion på ena bakhoven när han fläkte upp hovväggen i hagen. Antagligen reservation för att skadan gick upp i kronranden och hotade att påverka hovens tillväxt. Vilket den dock inte gjorde så vi ska in och göra en "besiktning" av skadan så försvinner reservationen.

Jag måste vart naiv länge. Men helt otroligt att de lägger in res på det sättet. Vid bolagsbyte har jag fattat, men att de gör det vid obruten försäkring är ju helt sjukt!:mad:

Jag måste vart naiv länge. Men helt otroligt att de lägger in res på det sättet. Vid bolagsbyte har jag fattat, men att de gör det vid obruten försäkring är ju helt sjukt!:mad:

Svara du mitt fall? Ja jag har ingen aning :p

Ringe djursjukhuset idag faktiskt och beställde tid hos den vetten som hade koll på min hästs skada när han stod inne o följde upp. Fick tid och mamma frågade vad det skulle kosta, receptionisten trodde det skulle gå som en vanligt besiktning vilket tydligen kostade 1645 kr. Bara för att få påskrivet ett papper att reservationen är borttagen (syns verkligen ingenting, vi har frågat ovan nämna vet när vi träffat denne på tävling och h*n har tyckt det sett helt normalt ut). Ibland är det kul att ha häst :angel:

Hoppas kunna få det fixat veckan innan när vi ändå ska göra allmänkoll hos vår vanliga vet.

Allmän fråga: Man måste väl inte åka till samma ställe/samma vet för att få reservationen borttagen väl?

Agria har en ful tendens att sätta reservationer i löpande försäkring efter att man behandlat en åkomma. Det är bara att överklaga och be dem hänvisa till skälet till reservationen.

Nix, det stod att det inte gick att överklaga.

Det beror kanske på vilken åkomma det handlar om? Just fång ses som lite speciellt då en häst som haft det lättare får det igen, därmed är risken större för försäkringsbolaget. Men om hästen är fräsch och frisk det närmaste året/åren så ska det inte bli någon reservation på behandlade knän etc. Är hästen nyligen behandlad så blir det reservation.

Sen har jag fått lära mig att ny ägare = nyförsäkring fast utan reservation för sjukdomar som förelegat ägarbytet. Man kan alltså flytta över försäkringen på en ny ägare men det är nyförsäkring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 335
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 874
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 162
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka