Bukefalos 28 år!

reserverad hund

ficon

Trådstartare
Hej!
Jag har en hund på fem år som är väldigt reserverad mot folk hon inte känner.
Tänkte bara höra om det finns fler som har sådana hundar och hur det påverkar ert liv så att säga.
Det låter väldigt flummigt, men mig har det faktiskt påverkat en hel del. Efter att ha haft 6 st tidigare hundar i mitt liv som varit totalt tvärtom, altså otroligt sociala och glada i folk (både barn och vuxna). Så upplever jag det ganska jobbigt ibland. Jag känner att jag alltid måste va på min vakt gentemot människor ute. En del kommer bara fram och ska klappa henne (hon är väldigt söt) jag hinner nästan inte säga åt dom att hon inte gillar det. Det känns tråkigt.
Ibland då vi går förbi vissa människor som tittar på henne, ser jag hur hon blir osäker och börjar spänna sig. Jag har provat att korrigera henne då hon börjar spänna sig men då har jag upplevt att hon blir värre.

/mvh
 
Sv: reserverad hund

Ärhon reserverad eller rädd? Det låter mer som det sistnämnda. Hur menar du att du korrigerar och varför?
 
Sv: reserverad hund

Reserverad och osäker/rädd är två skilda saker:)

Jag har levt med en mycket reserverad hund, men det ändrade inte min vardag alls. Enda var att den hunden gick sin väg om någon främmande försökte klappa henne, men hade inga problem om jag bad henne stå still och låta sig hanteras - dock med en min av avsmak:d Hon var alltså inte rädd, men hade inget som helst utbyte av att "prata" med främmande människor.

Det du beskriver låter mycket mer som en väldigt osäker hund och korrigering riskerar att göra det mycket värre.
 
Sv: reserverad hund

Håller med om att skillnaden är stor mellan en reserverad hund och en rädd hund

Min hund är reserverad - inte ett dugg rädd. Reserverad för mig kan beskrivas som lite nonchalant och "divigt" - hunden tycker helt enkelt att det är överflödigt och tråkigt med andra människor än familjen.

En reserverad hund påverkar nog inte vardagen så mycket, men en rädd hund kan jag tänka mig gör det.
 
Senast ändrad:
Sv: reserverad hund

Jag har en. Fick henne förra sommaren som en akut omplacering. Hon är rumänska, uppfödd på gator och i hägn, en väldigt osäker tös. Hamnade hon en icke hundvan familj, där det gick så långt att hon styrde sin flock helt och försökte sortera ut familjemedlemmarna, och driva bort dem genom att göra utfall.
Hämtade henne hos en hundpsykolog som sa "avliva". Mot mig har hon aldrig gjort nån ansats till något, men jag är nog rätt "dominant". Min sambo försökte hon nästintill äta upp.

Hon panikskäller när det kommer hem folk till oss, svansar gärna runt gäster och nosar, medans hon morrar. Dock är det en klar förbättring, för i början fick hon panik och försökte skrämma iväg gästerna fortast möjligast.

Jag låter inte detta påverka mitt liv alls. Jag utsätter henne för så mycket "läskiga" situationer som möjligt. Ignorerar henne när hon börjar bli nervös, men beter hon sig jättestressat kan jag hävda utrymmet runt gästen. Jag är flockledare, gästerna mina, hon får "hälsa" på dem på mina villkor. Alla som kommer till oss är tillsagda att ignorera henne, man får absolut inte ta ögonkontakt eller försöka gulligulla.

När vi är ute på stan så håller hon sig rätt tätt vid mig, och jag läser av alla situationer jag kan, för att folk inte ska komma fram och klappa, jag "skyddar" henne lite på så sätt, men försöker vara så lugn och avslappnad jag kan. Hon har på strax över sex månader blivit ohyggligt mycket bättre.

Ignorera och ta kommandot har funkat för oss. :)
 
Sv: reserverad hund

Jag säger som övriga att det är helt förkastligt att korrigera en hund som är rädd. Mycket bättre att ignorera hunden och säga till människorna att inte röra den.

I en situation med endast en person kan du ha gott godis som du ber dem "tappa" ner till hunden. Ni två personer står helt raka o pratar med varandra, den andra släpper ner godis till hunden som den då får plocka på marken/golvet. Gör så med samma person tills hunden på något sätt visar att den vill ha godis av just den personen. Då kan personen nästa gång sitta på en stol och sedan på golvet och lägga godis runt om sig samtidigt som den håller ögonkontakt med dig = ignorera fortfarande hunden. Du håller ordning på godbitarna och talar om när det är dags att lägga ut nya. Om hunden tar kontakt och går fram till en hand som håller godis har ni lyckats. Välj den person att börja med som är viktigast för dig att hunden fungerar med. Ta det lugnt och låt det ta tid, gå inte för snabbt fram. När den sittande personen börjar lägga ut godis runt sig så låt den börja på den sida hunden inte är för att handen inte ska skrämma iväg hunden alternativt att den går i försvarsställning och försöker bitas.

Jag har själv testat detta på en träningskompis hund. När vi var klara så gick de förbi mig när jag satt i bilen och då fick jag en "liten" knähund på 15 kg i bilen och fick även en heltvätt. Den hunden var inte lika rädd som din, men även din hund ska kunna lära sig att lita såpass på människor att den kan acceptera att de finns i er närhet.
 
Sv: reserverad hund

Jag hade en rädd hund i 2 månader, passade en kompis hund.

Det största problemet var att ha hundvakt. Vid några tillfällen vid den tiden hade jag behov av en hundvakt som hämtade hundarna när jag inte var hemma. Någon kunde ha träffat honom några gånger men fick ändå inte hantera honom när det behövdes. Det utvecklades sen till att även några av mina närmsta vänner (som han alltså träffade mycket) inte kunde säga åt honom då han gick i försvar.
Ett annat problem att han plötsligt kunde vända om ute om man mötte någon läskig, gällde att alltid vara beredd.
Det påverkade inte vardagen så mycket annars mer än att jag drog mig för att ta med honom till andra vilket gjorde mig mer begränsad. Delvis pga rädslan, men också att han hade lite andra problem.
Den hunden verkar funka betydligt bättre nu när han är hemma igen, rädd var han innan också men av nån anledning funkade det inte bra hos mig.

Mina egna hundar tillhör raser som ska vara reserverade mot främlingar men det har de missat båda två :p älskar folk men den ena är rädd för barn. Det påverkar en del men inte jättemycket, ska man umgås med dem länge så får man ta tiden att låta honom vänja sig, efter ett par timmar brukar det gå bra men steg är ju hålla koll som gäller. Om vi ska umgås med barn kortare tid eller höra något där jag inte kan/vill ha ordentlig koll får han stanna hemma/stängs in i ett annat rum.
 
Sv: reserverad hund

Att en hund inte gillar en massa främlingar är inget problem, men din hund låter rädd?

Är hunden genomkollad så att den inte har ont någonstans?
 
Sv: reserverad hund

Min hund låter som din, och hon har en ganska stor osäkerhet gentemot främmande människor (särskilt män). Hon ryggar snabbt undan om någon sträcker ner handen mot hennes huvud, böjer någon sig över henne backar hon kraftigt, hon kan morra på folk när vi är ute, och har vid flertalet tillfällen gjort utfall mot människor hon bestämt sig för att inte gilla. Däremot är hon sån, att när hon väl släppt in en människa under sitt skal älskar hon dem!

Jag tar heller inte med henne hem till folk där det ska vara okända människor, hon uppskattar inte en sån situation, jag drar mig för att t.ex. Sitta på en uteservering med henne, för hon kan skälla eller morra på folk som går förbi.

I dagsläget är hon unde rehab för en op som gjordes för över två månader sedan, och hon är komplett vidrig, så mina tankar kring hennes problem med människor kan framställas som värre nu när hon är skitjobbig. Hon har tidigare inte gjort riktigt såna utfall mot människor som hon gör nu, men det beror främst på understimulans. Däremot är jag osäker på om hennes rädsla för människor har att göra med det faktum att hon har ont i karpallederna båda fram och även i armbågarna... Svårt att säga.
 
Sv: reserverad hund

Jag har en reserverad hund och hon är superenkel. Hon väljer själv när hon vill helsa eller inte, men blir inte rädd utan är stabil.

Sen har jag en hund som är jättesocial men samtidigt osäker och det är desto värre. Henne måste jag ha mer koll på då hon kan reagera mot folk om de beter sig konstigt. Oftast är det dock bara människor vi möter på promenad och eventuellt barn som hon reagerar på. Samspelet med människor när vi tex är bortbjudna fungerar finfint.
 
Sv: reserverad hund

Så är Ruben oxå, reserverad men inte ett dugg rädd. Han ignorerar bara folk han inte gillar, väldigt enkelt.
Ture kan vara lite rädd men det löser vi med positiv förstärkning, fungerar väldigt bra.
 
Sv: reserverad hund

Hur menar du med korrigera när hon spänner sig?

Hej!
Korrigera va kanske lite konstigt ord. Jag menar att jag försöker avbryta hennes fixering / stirrande mot en viss människa som går förbi. Eftersom hon blir så nervös av det. Men jag tycker hon nästan blir värre när hon inte har fulla kollen på personen. Så jag tar in henne vid sidan och går förbi istället.
 
Sv: reserverad hund

kl*
Hur skulle ni tolka min vovve då? Jag burkar kalla henne reserverad då hon ute inte bryr sig om folk, oftast. Hon ignorera människor totalt. På bussen går hon förbi folk utan att ens ge dem en blick och hon är helt ointresserad av att hälsa på människor. Är vi hemma hos några vänner kan de knappt hälsa på henne, hon går möjligtvis fram till dem, nosar lite snabbt men sen är de totalt ointressanta. Men IBLAND kan hon få för sig att skälla på folk, oftast män. Då t ex om det gör något ljud för att locka till sig hennes uppmärksamhet eller går väldigt nära och stirrar på henne.

Jag tycker egentligen inte det är något konstigt beteende, hon känner sig väl hotad? Men är det en rädd hund jag har att handskas med, är det därför hon väljer att inte ta kontakt med nya personer. Hon verkar inte direkt orolig, bara ointresserad.
 
Sv: reserverad hund

kl*
Hur skulle ni tolka min vovve då? Jag burkar kalla henne reserverad då hon ute inte bryr sig om folk, oftast. Hon ignorera människor totalt. På bussen går hon förbi folk utan att ens ge dem en blick och hon är helt ointresserad av att hälsa på människor. Är vi hemma hos några vänner kan de knappt hälsa på henne, hon går möjligtvis fram till dem, nosar lite snabbt men sen är de totalt ointressanta. Men IBLAND kan hon få för sig att skälla på folk, oftast män. Då t ex om det gör något ljud för att locka till sig hennes uppmärksamhet eller går väldigt nära och stirrar på henne.

Jag tycker egentligen inte det är något konstigt beteende, hon känner sig väl hotad? Men är det en rädd hund jag har att handskas med, är det därför hon väljer att inte ta kontakt med nya personer. Hon verkar inte direkt orolig, bara ointresserad.

Så där är det ganska så precis. Hon bryr sig inte om andra, varken människor eller hundar. Det är bara om dom visar intresse för henne, tex går på henne och ska hälsa eller bara stirrar på henne. Då blir hon märkbart stressad och orolig, ibland intar hon försvarsställning mot dom. I helgen då vi stod och väntade på husse, kommer en kvinna och går förbi. Av nån andledning viker hon av till oss och går fram till hunden. Fram med handen på huvudet bara!
Varpå hunden nafsar i luften mot henne så det klapprar till. Så länge folk ignorerar henne är hon lugn. Men folk verkar tro att en hund är allmän egendom, som man får tafsa på. Kan även tillägga att familjen och vänner som hon fått förtroende för älskar hon. Det finns även människor hon träffat regelbundet, men helt enkelt inte accepterar dom.

/mvh
 
Sv: reserverad hund

Nja det är ju tråkigt att hon skäller ut folk ibland. Hon skäller alltid när folk kommer hem till oss, men det är i princip bara tills de kommit innanför dörren och sedan satt sig och hälsat på henne. Då slutar hon skälla och hämtar sina leksaker och "visar upp" istället. Hade ju velat ha bort skällandet helt. Men det är ju inte så att jag drar mig för att ta hem folk, hon verkar inte tycka det är jobbigt med folk här. Men hon måste ändå skälla ut dem:p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 345
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 166
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
545
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp