@Minett
Jag var där för 3 år sedan. Jag tror att det har hänt en hel del sedan dess för det byggdes för fullt och satsades på turismen.
Vi åkte till korfu och var där några nätter. Sedan tog vi färjan över till Saranda. Där var vi i 3-4 nätter och sedan åkte vi upp till Himara där vi var vi var i 3-4 nätter innan vi åkte tillbaka till korfu igen.
Saranda (dit chartern går) är jag inte så sugen på att besöka igen - om det inte är på genomresa. Jag tycker det var en del turister (men inte så mycket skandinaver). Mycket hotell och lite stad liksom. Stadsstranden är ok att sola på några timmar men inte särskilt fin. Samtidigt som det kändes lite turistigt så var maten inte något vidare och det är svårt med språket ibland. Kanske hade vi lite otur med restauranger, var ju där så kort tid. Påminde lite om mindre turistiga delar av Thailand där t ex 75% av det som står på menyn inte går att beställa, ibland visste jag inte vad jag beställde och det var svårt med språket

Men människorna var väldigt trevliga och hjälpsamma och verkade ärligt tycka att det var väldigt kul med turister och kul om de kunde hjälpa en.
Om du är intresserad av utflykter är Saranda en bra utgångspunkt dock så då kan jag rekommendera staden. Vi besökte Butrint (En mycket gammal antik stad som de höll på att gräva fram) och det var trevligt. Vi åkte också till Blue Eye, en kall och väldigt klar källa som är mycket liten men väldigt djup och ström. Vi var nästan ensamma där och jag var den enda som badade. En dag åkte vi till Ksamili där det finns fina stränder med väldigt klart vatten. Man kan också åka ut till öarna men vi struntade i det. Finns också mycket annat att göra och det ska bland annat gå att hitta helt folktomma fina stränder tydligen. Jag hade gärna besökt Gjirokaster i bergen men det var väldigt varmt den dagen vi tänkt åka dit så då skippade vi det och badade istället.
Vi fixade en chaufför som körde oss till Blue Eye och Butrint (tog det samma dag). Till Ksamili tog vi bussen. Det var smidigt.
Himara var jättemysigt! Det var en helt annan standard på maten som var fantastisk varje kväll. Det var knappt några turister men kändes ändå mer "turistanpassat" då fler verkade kunna engelska och servicen var mycket bättre på både hotell och restauranger. Jag trodde först jag skulle få lappsjuka då stan är liten och var nästan folktom men det var väldigt avkopplande och mysigt. Hotellet var mycket bra. Stranden var nästan tom vilket var härligt. Generellt är stränderna steniga så badskor rekommenderas förutom i ksamili där det är sandstrand.
Det är också spännande bara att åka bil och titta på naturen och på de bunkrar som finns lite här och var som byggdes under diktatorn Enver Hoxas tid.
Mat och hotell var väldigt billigt, taxi inte särskilt billigt (men billigare än i Sverige).
Om jag åker dit igen skulle jag vilja bila längs med kusten och även besöka huvudstaden. Ska du bila vill jag dock varna för att vägarna är dåliga. De det kallar för "motorväg" var en slingrig väg med stora hål i på sina håll som jag inte skulle vilja köra snabbare än 50 km/h på. Så räkna med att det tar lite tid att ta sig fram